Rodinné firmy patří k nejvýznamnějším zaměstnavatelům v Česku. | E15.cz
Partnerem projektu je Asociace rodinných firem

Novodobí Baťové

Novodobí Baťové

Rodinné firmy patří k nejvýznamnějším zaměstnavatelům v Česku. Navíc starost o zabezpečení lidí u nich většinou nekončí jen výší částky na výplatní pásce.

Když v Česku po roce 1990 postavila svoji továrnu některá z celosvětových firem, začala kolem ní obvykle vyrůstat i síť ubytoven.  Velkou část dělníků totiž často tvořili agenturní zaměstnanci s krátkodobými smlouvami, přivezení do montoven z opačného konce světa. 

Česko až po třech desetiletích štědré podpory zahraničních investic pochopilo, že touto cestou v tuzemsku kvalifikovanou a vzdělanou pracovní sílu nevytvoří. A chce více sázet na rodinné firmy. „Rodinné firmy jsou největším zdrojem pracovních míst v soukromém sektoru, a to i díky tomu, že jejich rodinná povaha má větší schopnost přečkat složitá období. V jednom takovém se právě nacházíme, proto chci ujistit všechny rodinné podniky, že vláda udělá maximum pro jejich podporu,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Vítám i to, že jsou rodinné firmy připraveny se z krize proinvestovat, což je jeden ze způsobů, kterým chceme naší ekonomice pomoci.“

Právě rodinné firmy totiž, na rozdíl od mnoha nadnárodních korporací, nepřistupují ke svým zaměstnancům jako k jednorázovému zboží, které se použije a vymění za jiné. Dlouhodobé vztahy s vlastními pracovníky paří k charakteristikám, které rodinné firmy odlišují od ostatních.

Od jazyků po byty

Mnohé z nich se inspirují baťovskou tradicí, kdy starost o zaměstnance nekončila za branami továrny, ale promítala se i do oblasti bydlení, vzdělávání nebo kultury. „Již v roce 2000 jsem si začal plně uvědomovat, jakou devizou jsou a budou zkušení strojaři. Začali jsme postupně vytvářet ucelený koncept naší personální politiky, jejíž součástí byly také benefity a zlepšování pracovního prostředí. To vše právě s cílem zajištění dostatečného počtu lidí a jejich udržení ve firmě,“ vysvětluje Lubomír Stoklásek, generální ředitel a majitel společnosti Agrostroj Pelhřimov.

Inspiraci Tomášem Baťou nezakrývá. V areálu podniku vybudoval ordinace zubních a obvodních lékařů i specialistů, kteří jsou schopní poskytnout speciální vyšetření například svářečům. U výrobních hal se nacházejí prodejny potravin, aby si zaměstnanci mohli nakoupit za zvýhodněné ceny. Zaměstnanci mají také možnost studovat jazyky, a pokud uspějí u závěrečných zkoušek, firma jim kurzy proplatí. Pro vytvoření lepšího pracovního prostředí je betonová podlaha ve výrobní hale zelená v barvě trávy a betonová konstrukce pod střechou modrá, jako obloha.

V ekonomicky stabilních časech díky tomu firma dosáhla jen tříprocentní fluktuace zaměstnanců, která většinou zahrnovala přirozené odchody do důchodu nebo změny bydliště.

Firma se také pustila do výstavby stovky bytů přímo v Pelhřimově, jen patnáct minut chůze od továrny. Pro zaměstnance připravila dvě velikosti bytů, dvoupokojové o ploše 70 metrů čtverečních a třípokojové o rozloze 92 metrů čtverečních.

Rostou i v krizi

Příkladem, že je i v době krize možné růst a zvyšovat zaměstnanost, je rodinná zlínská stavební firma Navláčil.  Ještě v roce 2010 měla kolem padesátky pracovníků a realizovala především výstavbu rodinných domů. V té době přišel do firmy nejmladší syn Martin a začal se více věnovat obchodu a oslovovat investory větších projektů. Ve svém snažení byl velice úspěšný, což potvrzuje zisk několika ocenění v mnoha profesních soutěžích. K tomu jim nyní dopomáhají téměř dvě stovky kmenových zaměstnanců.  „Což není ve stavebnictví obvyklé,“ doplňuje Martin Navláčil starší, zakladatel společnosti. Většina firem v oboru totiž spolupracuje s agenturními pracovníky nebo formou tak zvaného švarcsystému nabírá na stavby „živnostníky“ jako fyzické osoby. Získávat větší množství stavebních zakázek a nové pracovníky se společnosti přitom dařilo v době, kdy na trhu panovala dlouhodobá krize, která právě na stavebnictví dopadla velice těžce.

Rodinné firmy obecně působí v oblasti zaměstnanosti stabilizujícím způsobem. „V malých firmách do 50 zaměstnanců, kam patříme, platí, že majitelé ve firmě sami také pracují, znají dobře své zaměstnance a často i jejich životní příběhy. Zaměstnanci nejsou pořadovým číslem, ale vždy konkrétním člověkem. To vede k tomu, že zaměstnáváme řadu starších zaměstnanců a nezbavujeme se jich, jsou naší součástí. Majitelé o firmu a její okolí pečují jako o vlastní dům,“ popisuje Libor Kožoušek, zakladatel společnosti VMS Vision, která od roku 1993 vyrábí školní a kancelářské tabule, nástěnky, paravány a další prostředky vizuální komunikace pod značkou ekoTAB.  

Méně výdajů za kontroly

Právě spokojení a motivovaní zaměstnanci jsou přínosem pro ekonomiku rodinných firem. Mají především větší chuť pracovat s potřebným nasazením. A kromě toho podnik může vynakládat nižší náklady na kontrolu. Zaměstnanci a manažeři, kteří jsou obvykle z řad rodinných příslušníků, si mohou díky rodinným vztahům navzájem důvěřovat.

Podobně, jako další podniky na trhu, se ale i rodinné firmy potýkají s nedostatkem absolventů technických oborů. „Nedostatek mladých lidí v oboru trápí i nás. O odborné vzdělání na učilištích je čím dál tím menší zájem a stávající zaměstnanci, kteří půjdou za pár let do důchodu, tak nemají, komu řemeslo předat,“ podotýká Michal Pešek, zakladatel strojírenské firmy Pešek Machinery. Stále více firem v regionech proto navazuje spolupráci se školami a učilišti, aby si tak sami pomohly vychovávat budoucí pracovníky.

Odpovědnost láká zaměstnance

Rostoucí vliv na stabilizaci a spokojenost zaměstnanců má také společenská odpovědnost firem. Podle průzkumu společnosti Ipsos z roku 2019 je společenská odpovědnost zaměstnavatele důležitá pro 78 procent lidí.

Že odpovědnost firem nemusí být jen prázdným sloganem ukazuje řada českých podniků. Například společnost Contipro, která patří mezi respektované světové lídry ve výrobě a výzkumu kyseliny hyaluronové, zařadila péči o životní prostředí mezi základy svého podnikání. „Zakládáme si na bezpečnosti výroby a pravidelně všechno kontrolují externí auditoři. Všechny produkty naší výroby jsou plně biologicky odbouratelné a do ovzduší vypouštíme víceméně jen vodní páry,“ říká vedoucí marketingu společnosti Contipro Ondřej Jireš. Firma disponuje vlastní fotovoltaickou elektrárnou, která ve slunečných dnech pokryje 100 procent její spotřeby. Využívá i vlastní čističku odpadních vod a využitím vlastních vrtů nezatěžuje kapacitu veřejných zdrojů pitné vody.

Návrat do speciálu