Budoucnost pojišťovnictví: Drony, GPS čipy a žádné papíry | E15.cz
Partnerem projektu je klik.cz

Budoucnost pojišťovnictví? Drony, GPS čipy a žádné papíry

Po vzoru jiných oborů budou jistě sílit virtuální technologie, hlavně drony Po vzoru jiných oborů budou jistě sílit virtuální technologie, ...

 

 

Stejně jako v jiných oborech má digitalizace ohromný dopad i na svět pojišťovnictví. A ještě mít bude. Co nás čeká v budoucnosti, můžeme jen hádat. My to zkusíme a čas ukáže, jestli jsme se trefili. Po vzoru jiných oborů budou jistě sílit virtuální technologie, ať už je řeč o dronech nebo úbytek tištěných dokumentů.

 

 

 

Určitě jste už slyšeli o změně zelené karty, tedy zásadního dokladu prokazujícího aktuálnost povinného ručení. Ta by měla být vždy ve voze a například policie ji chce vidět při každé kontrole. Karta nyní nemusí být na zeleném papíru a ani už není oboustranná – obě podmínky byly ještě donedávna nepřekročitelné. Teď ji lze ji vytisknout na bílý papír na běžné tiskárně. Je to dobrá inovace. A do budoucna by se systém karet mohl dostat do plně digitalizované verze.

Mohl by to být například QR kód, který by klient ihned po sjednání povinného ručení obdržel na mobil a tím by se mohl prokázat policii. Následně by se potvrzení o pojištění mohlo přesunout do centrální databáze a žádný doklad by nebyl potřeba. Jednoduše by bylo pojištění evidováno s registrační značkou. Stejným způsobem, jako jsou dnes evidovány třeba dálniční známky nebo parkovací karty ve městech.

 

Přiletí, prohlídne, zaznamená, uzavře

Drony jsou dnes vnímány jako jeden ze symbolů digitalizace. V mnoha oborech. V některých zemích jsou užívány k doručování zásilek, používají je i vojáci či policisté. Dokážeme si představit, že taková flotila dronů by dokázala posunout vpřed i pojišťovnictví. Například by mohly zajistit prohlídky vozidel.

Před podepsáním havarijního pojištění si musíte nechat prohlédnout vozidlo nebo si ho nafotit. Některé pojišťovny přišly s novinkou, že vše zdokumentují pomocí videohovoru. To v některých případech ale nestačí. Kvalita nemusí být dostačující – například kvůli špatnému úhlu záběru nebo rozmazání snímku. Ve vizi budoucnosti by přiletěl dron, který by vozidlo „oficiálně zdokumentoval“ a tím by havarijní pojištění vstoupilo v platnost. A nesloužily by jen k prohlídkám vozidel, ale i k likvidaci pojistných událostí. Pokud by klient nahlásil škodu a zavolal si asistenční službu, dron by obratem vyrazil k místu nehody a pro pojišťovnu ji zdokumentoval.

 

Senzor, který pozná rizikového řidiče

V některých zemích začaly pojišťovny testovat produkt, který se řídí sledovacím zařízením ve vozidle. Toto zařízení sleduje způsob jízdy klienta. Jestli dodržuje rychlost, v jaké rychlosti najíždí do zatáček a tak dále. Součástí senzoru je GPS, takže systém pojišťovny zjistí, zda jste slušný řidič. U nás o tento produkt doposud nebyl takový zájem, ale mohla by to být revoluční technologie.

Pokud jste slušný řidič a dodržujete pravidla silničního provozu, tak by vám pojišťovna snižovala cenu pojištění. Pokud některá z pojišťoven zavede tento produkt, budou se na ni prvořadě obracet právě dobří řidiči – ti, kteří třeba ještě nezpůsobili nehodu, ale jejich pojistky se každým rokem zvedají.

Díky tomu, že všichni tito klienti se hypoteticky dostanou k jedné pojišťovně a v ideálním případě opravdu nebudou bourat, pojišťovna nebude platit za tolik škod a tím pádem si bude moct dovolit všem těmto řidičům snižovat ceny. Člověk, který si přizná, že tu a tam poruší nějaké pravidlo silničního provozu, si tento produkt nevybere. Ví, že díky těmto nedopatřením by platil dražší pojistku.

Díky pandemii se například také zjistilo, že skoro celý svět pojišťovnictví může fungovat online, bez kamenných poboček. Místo hodiny na pobočce si můžete pojištění vyřídit do 10 minut po telefonu a zbytek času věnovat třeba svým blízkým.

Návrat do speciálu