Wi-Fi ve firmě vždy od spolehlivého dodavatele | E15.cz
Partnerem projektu je Cisco

Vybíráme dodavatele firemní Wi-Fi

Vybíráme dodavatele firemní Wi-Fi

 

 

Špatně fungující Wi-Fi dělá vrásky zaměstnancům i vedení firem. Podle aktuálního průzkumu společnosti Cisco má 38 procent firem potíže s nedostatečným signálem, 21 procent trápí nestabilita a výpadky sítě a 19 procent podniků si stěžuje na malou propustnost. Přitom vhodně navržená a dobře postavená síť dokáže těmto neduhům zabránit a navíc přinést i řadu nečekaných byznysových výhod. Jak tedy správně postupovat při výběru techniky a dodavatele?

 

 

Abychom se při výběru dodavatele nespálili, nestačí vědět, že Wi-Fi 6 je lepší než Wi-Fi 5. Důležité je vědět, jak a na co se ptát, aby nám budoucí Wi-Fi nekomplikovala fungování firmy. „Začněte tím, že se porozhlédnete, jaké firmy dodávající Wi-Fi sítě máte ve svém okolí.  Není potřeba prohledat celou republiku. Vhodného dodavatele můžete často najít ve svém městě či okrese a ušetříte tím čas i peníze. Většina výrobců Wi-Fi zařízení má na webu jednoduchý lokátor partnerů, který vám hledání usnadní,“ radí Jiří Neužil, který má ve společnosti Cisco na starost právě spolupráci s partnery.

Abychom se na trhu lépe zorientovali, zaměřme se na firmy s certifikací od výrobců Wi-Fi zařízení. Když se případný dodavatel Wi-Fi pyšní partnerským logem, je to obvykle záruka kvality. Aby společnost certifikaci získala a udržela, musí totiž každý rok prokazovat svou odbornost, účastnit se školení expertů a nabízet ta nejmodernější řešení. „Ptejte se také na to, zda má společnost odborné znalosti v oblasti kybernetické bezpečnosti. Svou síť raději svěřte jen ověřeným firmám,“ doporučuje Neužil.

 

Reference

Důležitým ukazatelem jsou reference. „Není ani tak důležité, kolik skvělých referencí potenciální dodavatel má nebo jak velkolepými projekty se na svém webu chlubí. Více se vyplatí hledat partnera, který už zpracovával řešení pro podobnou firmu, jako je ta vaše – tedy ideálně zhruba stejně velikou s podobným zaměřením,“ popisuje Neužil, na co se při ověřování referencí zaměřit. „Pokud si výběrem nejste jisti a váháte mezi několika společnostmi, klidně oslovte přímo výrobce a poptejte se, který z partnerů má zkušenosti s implementací Wi-Fi pro podobné společnosti,“ doplňuje.

Z reakcí na naší prvotní poptávku je dobré vyřadit nabídky s nepřiměřeně vysokou, ale i podezřele nízkou cenou. Ledacos napoví i to, kolik péče společnosti věnují přípravě. „Zejména složitější instalace se neobejdou bez site survey – dodavatel by si měl prohlédnout a proměřit prostory, kde bude Wi-Fi instalovat. Měl by zhodnotit stávající řešení a možnosti integrace,“ upozorňuje Neužil na to, že kvalitní návrh vyžaduje pečlivou přípravu. I to je známka kvality dodavatele. Schopný partner se nás také podrobně vyptá na naše představy o budoucím rozvoji firmy: Plánujeme novou výrobní halu? Budeme v příštích letech nabírat zaměstnance, takže bude Wi-Fi sloužit více uživatelům? Plánujeme do sítě zapojit nějaká zařízení? Nová síť zkrátka musí odpovídat potřebám firmy, nejen dnes a ale i v budoucnu.

Kvalitního dodavatele poznáme také podle toho, zda je s námi ochoten podepsat, nebo dokonce sám nabídne podepsání SLA smlouvy. Předem definované parametry kvality nám dávají záruku, že když by byl nějaký problém, dodavatel bude mít povinnost ho napravit.

 

Wi-Fi jako cenná služba

Nová Wi-Fi nemusí sloužit jen jako připojení k internetu. Ptejme se svého dodavatele i na možnosti, jak pomocí Wi-Fi sítě podpořit náš byznys. Analytická data získaná ze sítě nám například umožní lépe poznat naše zákazníky nebo zabránit výpadkům a technickým potížím. Máme zaměstnance na home office? Potom nejspíš oceníme, že firemní Wi-Fi lze protáhnout až do jejich domovů. Správně navržená Wi-Fi síť nám zkrátka usnadní život a pomůže dosáhnout vytyčené podnikatelské cíle.

A pokud si ani po důkladném výběru dodavatele nejsme, jak se říká, jistí v kramflecích, můžeme si Wi-Fi pořídit jako službu. Tento model je ve všech oblastech IT stále častější, protože poskytuje větší flexibilitu a nevyžaduje investiční náklady. Pokud nám některé parametry bezdrátové sítě nebudou vyhovovat, snadno je můžeme změnit.

 

Budoucího dodavatele Wi-Fi se ptejte:

1.     Jaké referenční projekty jste zpracovávali pro firmy, jako je ta moje?

2.     Kolik máte certifikovaných lidí a jaká je jejich specializace?

3.     Bude součástí instalace také obhlídka a proměření prostor (site survey) a jak dlouho bude průzkum trvat?

4.     Bude vaše řešení dobře fungovat s našimi interními systémy?

5.     Kdo a jak bude Wi-Fi spravovat? Na koho se mohu obrátit, když nastane problém?

6.     Je možné rozšířit Wi-Fi i do domovů zaměstnanců pracujících na home office?

7.     Poskytne mi Wi-Fi síť data využitelná pro náš byznys?

8.     Dokážete mi vysvětlit, proč doporučujete právě toto řešení?

 

Dodavatel by se měl ptát:

1.     K čemu bude Wi-Fi sloužit? Jen jako přístup k internetu? Nebo musí zvládnut i náročnější byznysové aplikace a videokonference?

2.     Jaké máte plány do budoucnosti?

3.     Chcete pokrýt jen jednu budovu, nebo celou firmu, více poboček? Máte k dispozici plány budov?

4.     Máte nějakou stávající infrastrukturu, kterou chcete propojit s Wi-Fi sítí?

5.     Můžeme udělat obhlídku a měření prostor?

6.     S jakými interními systémy musí Wi-Fi správně fungovat? Připojujete IoT zařízení?

7.     Jaké jsou firemní politiky a nároky na bezpečnost?

 

návrat do Speciálu