Facebook zbrojí proti zavádějícím zprávám, chce zmírnit kritiku veřejnosti

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: reuters

Facebook, burza
Facebook
Facebook
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg na summitu lídrů v Peru
Za nepovedený vstup Facebooku na burzu Zuckerberga doma asi moc nepochválili
8
Fotogalerie

Sociální síť Facebook se rozhodla pro aktivnější způsob boje proti falešným a zavádějícím zprávám, jež uživatelé na svých profilech sdílí. Společnost tak činí po událostech, které provázely americké prezidentské volby. Během nich algoritmus sociální sítě uživatelům zobrazoval právě články založené na polopravdách a spekulacích, které v mnoha případech vyzdvihovaly budoucího prezidenta USA Donalda Trumpa. Kvůli tomu Facebook čelil nařčení z ovlivnění voleb.

Jak však Facebook oznámil ve čtvrtek, situace by se měla pomalu začít měnit. Sociální síť se spojila s pěti fact-checkingovými (zabývající se kontrolou pravdivosti informací) organizacemi. Těmi mají být zpravodajské společnosti ABC News a Associated Press, dále pak FactCheck.org, Politifact a Snopes. Poslední jmenovaná je jakýmsi průkopníkem v ověřování polopravd a mýtů, její webová stránka existuje již od roku 1995.

Celý proces ověřování pravdivosti informací bude moci nejdříve otestovat menší vzorek uživatelů ve Spojených státech. Ve chvíli, kdy určité množství lidí na Facebooku označí informaci za zavádějící, fact-checkingové organizace ověří její pravdivost. Když budou informace v ní zavádějící nebo nepravdivé, Facebook ji označí zvláštním výstražným symbolem.

Další upozornění se objeví také ve chvíli, kdy se uživatel rozhodne takovou nepravdivou zprávu sdílet. Zároveň se sníží důvěryhodnost takových zpráv, což způsobí, že se nebudou zobrazovat mezi hlavními příspěvky uživatelů. Facebook však nebude samotné příspěvky mazat ani uživatelům bránit, aby je šířili dál.

Ke kontrole však nebudou předkládány pouze jednotlivé články, ale také celé podezřelé domény, které se klamáním čtenářů zabývají soustavně a dlouhodobě. Takovým portálům pak nebude například umožněno, aby na sociální síti prodávaly reklamu. „Je pro nás důležité, aby příspěvky na sociální síti byly smysluplné a autentické,“ uvedli zástupci Facebooku v tiskovém prohlášení.

O identifikaci zavádějících příspěvků se ale bude starat také samotný algoritmus Facebooku, a to na základě sdílení jednotlivých příspěvků. Bude porovnávat množství sdílení těch uživatelů, kteří viděli pouze náhled zprávy a takových, jež ji dočetli celou. Tím se mají eliminovat situace, kdy se zpráva snaží nalákat atraktivním titulkem (takzvaný clickbait), který však nekoresponduje se samotným obsahem.

Důvodem, proč se Facebook rozhodl pro angažování třetích stran v podobě  fact-checkingových organizací, je především to, že se nepovažuje za mediální společnost. A to i přesto, že byl významným zdrojem informací například právě během amerických voleb.

„Ačkoliv nejsme autory obsahu, kteří uživatelé čtou, uvědomujeme si, že jsme více, než distributory zpráv. Jsme novým nástrojem pro veřejnou debatu. To znamená, že máme zodpovědnost za to, abychom vytvořili smysluplný prostor, kde bude veřejnost komunikovat,“ uvedl zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg na svém facebookovém profilu.

Toto prohlášení je tak značným posunem událostí po amerických prezidentských volbách. Nedlouho po nařčení sociální sítě z ovlivnění výsledků hlasování totiž Facebook zvolil opatrnou rétoriku. „Jsme si vědomi toho, že musíme být v tomto problému velmi obezřetní, Facebook samotný by se totiž neměl stát arbitrem pravdy,“ uvedl 12. listopadu Zuckerberg.