Předvolební debata E15: Stavěl Bém, Krnáčová revidovala, Hřib neměl projekty

Debata kandidátů na primátora Hlavního města Prahy

Debata kandidátů na primátora Hlavního města Prahy Zdroj: Jan Štěpánek, foto: Michaela Szkanderová

Debata kandidátů na primátora Hlavního města Prahy
Debata kandidátů na primátora Hlavního města Prahy
3
Fotogalerie

Praha potřebuje investiční boom – velké infrastrukturní projekty, jako je vnitřní městský okruh, nové metro D nebo další odstavná parkoviště P+R. Důležitá je také masivní výstavba městského nájemního bydlení. Včerejší debata kandidátů na pražského primátora uspořádaná deníkem E15  ukázala, že shoda na těchto programových pilířích je poměrně velká. Vedle osobních animozit však mezi hlavními politickými silami panují rozpory v podpoře motoristů na úkor chodců a cyklistů.

Investovalo se za Béma

Současné koalici Pirátů, Prahy sobě, TOP 09 a STAN je vytýkáno, že investovala jen o sedm miliard více než rada vedená Adrianou Krnáčovou (ANO). „Přebírali jsme Prahu s investičním dluhem 30 miliard korun. Nebyly připraveny žádné dopravní stavby. Metro D mělo soudně napadené územní rozhodnutí, bylo nutné dohodnout se s vlastníky pozemků, vykoupit je,“ bránil končící sestavu primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Jeho protikandidát za opoziční ANO Pat­rik Nacher hájil Krnáčovou argumentem, že musela prověřit řadu zakázek a smluv. „Bylo období za primátora Pavla Béma, kdy se investovalo hodně. Naše období bylo revizní, šlo o kauzu Opencard, nájem Škodova paláce. Někdo to udělat musel, spadlo to na Adrianu Krnáčovou,“ uvedl Nacher.  

Co se týče hlavních priorit v infrastruktuře, strany a hnutí se podle Nachera programově shodují. „V dopravě se nelišíme, musí se dokončit obchvaty, metro, radiály. Je potřeba komunikovat se státem, aby na stavby přispěl jako v Brně. Praha poskytuje servis i lidem, kteří v ní nebydlí. Bez státu to nejsme schopni utáhnout. Umožní nám to vzít si úvěry na další investice,“ dodal.

Trojka kandidátky Spolu Zdeněk Zajíček za ODS připomněl, že jeho strana nebyla ve vedení hlavního města devět let. Odmítl názor, že občanští demokraté upřednostňují dostavbu okruhu na úkor metra D.

„Za předcházející roky se postavil tunel Blanka, zahájil se vnější okruh. Samozřejmě chceme pokračovat v metru D, jsme pro urychlenou výstavbu metra. Vždy budeme podporovat velké dopravní stavby,“ řekl Zajíček.

Náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček, zároveň jednička kandidátky STAN, považuje za největší úspěch stávající rady právě zahájení výstavby nového metra. „Déčko je náš společný úspěch, za čtyři roky se podařilo maximum možného. Brzdné mechanismy jsou v legislativě, ve stavebním zákoně,“ míní.

Pusťte si záznam předvolební debaty deníku E15:

Podle Hlaváčka je shoda i na podobě okruhu. Tvrdí, že stavbu už městské části i obyvatelé schválí. „Rozvíjíme tramvajovou dopravu, cyklostezky,“ podotkl.

Odlišné představy má levice, jež se v Praze spojila do koalice Solidarita tvořenou ČSSD, zelenými, Budoucností a Idealisty. „Musíme co nejvíce rozvíjet hromadnou a pěší dopravu, je nutné oddělit infrastrukturu pro kola a koloběžky. Pokud budou peníze, samozřejmě jsme pro dokončení městského okruhu. Ten může případně počkat,“ uvedla kandidátka Solidarity na primátorku Anna Šabatová.

Jak přijít k bytům? Praha má stavět

Druhým nejakcentovanějším tématem před komunálními volbami v Praze je bytová krize. Navzdory slibům stran před kláním o zastupitelstvo hlavního města v roce 2018 se problémy ještě více prohloubily. Končící rada vyzdvihuje především založení Pražské developerské společnosti plně ovládané městem, která projektuje výstavbu osmi tisíc bytů. „Je to nejvyšší možná rychlost. Je to cesta, jak získat městské nájemní byty,“ řekl náměstek Hlaváček.

Zdeněk Zajíček je přesvědčen, že bez spolupráce s privátním sektorem i státem se bytová výstavba nerozhýbe. „Bytový deficit je tak velký, že i kdybychom se přetrhli, sami to nevyřešíme. Nechci dávat nic zadarmo developerům. Musí to fungovat například tak, že město poskytne pozemek a na oplátku poskytne developer obecní byty,“ nabídl řešení Zajíček.

Na rozdíl od Zajíčka je primátor Hřib přesvědčen, že spoléhat pouze na soukromou výstavbu nestačí. „Loni jsme povolili rekordních 9700 bytů, přesto ceny stoupají. Magistrát musí zahájit masivní výstavbu městského nájemního bydlení,“ řekl.

Kandidát na primátora za uskupení Praha sobě Jan Čižinský varoval před rozprodáváním majetku městskými částmi. Ty za minulé tři roky daly do privatizace 1500 bytů, přičemž pouze šest desítek získaly. „Musí skončit prodej obecních bytů. Řešení bytové krize jsme spočítali na čtyři volební období. Pokud všechno půjde dobře, měla by pak Praha vlastnit deset procent nájemních bytů v metropoli. To by už umožnilo cenu současných vysokých nájmů ovlivňovat,“ věří Čižinský.

V energiích kandidáti spoléhají na stát

Blížící se topná sezona a problémy s rostoucími cenami energií nutí kandidáty hledat řešení pro domácnosti, veřejné budovy a firmy. „Praha nemůže vytvořit izolované řešení, zásadní rozhodnutí musí přijmout Evropská unie a následovat pak budou národní řešení,“ soudí Zajíček s odkazem na páteční jednání Rady Evropské unie.

„Jako město suplujeme stát, museli jsme dát půjčky Pražské plynárenské stoprocentně vlastněné městem. To v zahraničí řeší stát,“ kritizoval vládu primátor Hřib.