Evropský soud uznal nárok pasažérů ČSA na kompenzaci zpožděného letu | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Evropský soud uznal nárok pasažérů ČSA na kompenzaci zpožděného letu

ČTK

Soud Evropské unie dal ve čtvrtek za pravdu 11 pasažérům Českých aerolinií (ČSA), kteří žádali odškodnění za více než osmihodinové zpoždění letu do Bangkoku, ačkoli ho zavinily jiné aerolinky z nečlenské země Evropské unie. ČSA jako smluvní dopravce provozovaly v roce 2013 první část letu s mezipřistáním v Abú Zabí, druhý let provozovala společnost Etihad Airways. Právě ve druhé části cesty vzniklo zpoždění. O výklad unijního práva v této souvislosti Městský soud v Praze požádal unijní soudce v Lucemburku. Mluvčí ČSA prohlásila, že společnost s argumentací unijního soudu nesouhlasí, neupřesnila ale, jaký bude její další postup.

"S právním výkladem a argumentací v rozsudku, který znevýhodňuje evropské dopravce, nesouhlasíme. Soudní dvůr EU opět vykládá nařízení v rozporu s tím, co je v něm napsáno," řekla bez dalších podrobností mluvčí ČSA Vladimíra Dufková.

Soudci v Lucemburku ale nerozhodli přímo o tom, zda má firma odškodné zaplatit. Reagovali pouze na otázku českého soudu, který loni požádal o výklad souvisejícího práva EU. ČSA trvaly na tom, že nemohou zodpovídat za zpoždění letu, který provozovala jiná letecká společnost.

Žalující pasažéři si zakoupili letenky od ČSA z Prahy do Bangkoku s mezipřistáním v Abú Zabí. První let, který provozovaly ČSA, se obešel bez zpoždění. Druhý let, provozovaný společností Etihad Airways sídlící ve Spojených arabských emirátech, měl zpoždění 488 minut. Vzhledem k tomu, že zpoždění bylo delší než tři hodiny, byla otázka, zda pasažéři, kteří měli letenky od dopravce v členské zemi EU, mají nárok na odškodné.

Saúdské aerolinky ruší velkou objednávku na odstavené boeingy, budou létat jen s airbusy

Soud ve čtvrtečním verdiktu připomněl, že let s jedním nebo více navazujícími lety, které jsou předmětem jediné rezervace, podle unijních pravidel představuje v souvislosti s nárokem cestujících na náhradu jeden celek. Platí to podle něj i v případě letu do nečlenského státu s mezipřistáním v jiném nečlenském státě, kdy druhou část cesty uskutečnil dopravce z nečlenské země. ČSA podle soudu mohou po vyplacení odškodnění požadovat kompenzace od Etihad Airways.

Městský soud v Praze se na soud EU obrátil s otázkou, zda mají ČSA podle unijních pravidel povinnost nahradit cestujícím újmu za zpoždění zaviněné společností Etihad Airways vzhledem k tomu, že šlo o takzvané sdílení kódů. Dohoda o sdílení kódů znamená, že přepravci si navzájem prodávají letenky na své spoje. V odvětví letecké dopravy je to běžná věc. Umožňuje aerolinkám rozšířit nabídku letů, aniž by si musely kupovat práva na provoz dalších tras.

Místo šrotiště zpět do služby. ČSA si pronajaly svůj bývalý letoun
Ohrožené Smartwings. Čínský akcionář aerolince zatrhl miliardové navýšení kapitálu
Řekli nám, že stevardi ČSA jsou dražší než posádka Smartwings, tvrdí odboráři

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!