HSBC: Nejatraktivnějším regionem pro budoucí podnikání je Evropa

Panorama Frankfurtu s Commerzbank Tower

Panorama Frankfurtu s Commerzbank Tower Zdroj: Mylius, Wikimedia Commons

Frankfurt.
HSBC
Banka HSBC zaplatí za praní špinavých peněz rekordní sumu
HSBC
5
Fotogalerie

Na pozadí rostoucí vlny protekcionismu a geopolitické nejistoty se Evropa stane ještě atraktivnější obchodní destinací pro podniky po celém světě. Podle nové zprávy HSBC Navigator plánují dvě pětiny firem v příštích třech až pěti letech do Evropy expandovat a více než polovina evropských firem se chystá v regionu zvýšit svou podnikatelskou aktivitu. Průzkum zahrnuje přes 9100 společností ve 35 zemích a teritoriích.

„I přes výzvy, kterým podniky v regionu čelí, je Evropa na dobré cestě stát se ještě atraktivnějším místem pro podnikání. Vzhledem k tomu, že je EU největším obchodním blokem světa na dynamickém trhu s více než 500 miliony spotřebiteli a světovým centrem pro přímé zahraniční investice, není tento trend žádným překvapením,“ uvedl generální ředitel HSBC ČR Richard Keery.

Německo (15 procent), Francie (13 procent) a Spojené království (deset procent) jsou na prvním místě na seznamu nejatraktivnějších trhů pro firmy z celého světa. Podle průzkumu HSBC jsou hlavními důvody podtrhujícími přitažlivost Evropy stabilní poptávka ze strany zákazníků, příznivé prostředí pro strategická partnerství a přístup k novým dodavatelům nebo partnerům.

Evropské firmy se na budoucí vývoj svého podnikání dívají spíše pozitivně. Většina z nich (79 procent) očekává v příštím roce růst. Téměř každá pátá (18 procent) přepokládá, že poroste o 15 procent nebo více. Nejoptimističtější jsou podniky v Polsku (88 procent), Španělsku (85 procent), Řecku (85 procent) a Francii (84 procent).

Z faktorů nejvíce přispívajících k růstu firmy hlavně jmenují otevírání nových trhů (37 procent), investice do technologií (30 procent), motivovanou pracovní sílu a představení nových produktů nebo služeb (obě 28 procent).

Pokud jde o protekcionismus, většina evropských firem (55 procent) si myslí, že vlády se obecně snaží chránit své domácí podniky čím dál více. Počet firem s podobným názorem každým rokem roste, i když zatím nedosahuje globálního průměru (65 procent). Evropské podniky také nejméně očekávají, že budou profitovat z ochranářských cel a bariér.

Polovina (51 procent) z nich očekává spíše zisky než ztráty ze zvyšujícího se protekcionismu, což je podstatně méně než například u firem v Severní Americe (66 procent) nebo na Středním východě (64 procent). Ve snaze vyrovnat se s negativními účinky protekcionismu jsou hlavními firemními strategiemi snižování nákladů (31 procent), větší využití zdrojů od místních dodavatelů (24 procent), změny nabídky či snižování marží (po 22 procentech).

Ačkoliv významné světové ekonomiky zavedly v poslední době řadu opatření pro kontrolu obchodu včetně cel, úsilí o další liberalizaci světového obchodu neustalo. Příkladem je letos podepsaná dohoda o hospodářském partnerství mezi EU a Japonskem. HSBC předpovídá, že globální ekonomika v roce 2020 vzroste o 2,5 procenta po letošním růstu o 2,6 procenta. Britská HSBC je podle objemu aktiv největší evropskou bankou.