Nejdražší kampaň? Ta od Ogilvy pro evropské volby

Ogilvy vytvořila propagační video s nepříliš jasným sdělením, kde se mluvčí říká různá slovesa a nakonec vyzve k účasti ve volbách.

Ogilvy vytvořila propagační video s nepříliš jasným sdělením, kde se mluvčí říká různá slovesa a nakonec vyzve k účasti ve volbách. Zdroj: reprofoto Youtube

Nejdražší kampaň v Česku nebude mít ani ČSSD, ani ODS, ani jiné strany. Vedle české kampaně pro říjnové sněmovní volby se totiž zvolna rozbíhá i kampaň pro volby do Evropského parlamentu (EP), které se budou konat až příští květen.

Celoevropská informační kampaň vyjde na 16 milionů eur, tedy zhruba 413 milionů českých korun. Zajišťuje ji především reklamní agentura Ogilvy. Kampaň běží od minulého týdne a od předchozích se odlišuje tím, že reklamní agentury budou mít práci i po květnových volbách. Viceprezident Othmar Karas vysvětlil, že kampaň pojede, dokud „parlament nezvolí předsedu Evropské komise a neschválí politický program nové Komise“. Evropský parlament chce tak za stamiliony zvrátit klesající trend ve volební účasti.

Brožurky za 1,6 milionu eur

Parlament už spustil první „vykopávací“ část kampaně, která potrvá do října a má v občanech Evropské unie zakořenit logo voleb „Jednat. Reagovat. Rozhodovat“. Ogilvy k tomu vytvořila propagační video s nepříliš jasným sdělením, kde mluvčí říká různá slovesa a nakonec vyzve k účasti ve volbách. Od října do února pak EP bude organizovat různé semináře a akce v jednotlivých státech. Do května pak Ogilvy bude chtít přitáhnout voliče k volebním urnám a po volbách do listopadu bude informovat o složení nové evropské exekutivy.

Pokles zájmu o volby do Evropského parlamentu (volební účast v procentech)
1979 62
1984 59
1989 58
1994 57
1999 50
2004 45
2009 43

Zdroj: Evropský parlament

Největší položkou z kampani bude public relations za 4,5 milionu eur, následuje za 4,4 milionu eur online komunikace v 23 jazycích. Za 3,5 milionu eur EP přidělí mediální zakázky, 1,9 milionu budou stát spoty. Brožurky a letáky vyjdou na 1,6 milionu. Ogilvy zajišťuje kampaň v rámci obrovského víceletého mediálního kontraktu pro EP. Sdružení European Service Network, Ogilvy a Saatchi mezi lety 2012-2015 má totiž jistých 60 milionů eur, v přepočtu více jak 1,5 miliardy korun.

Ogilvy místo Němců

Zda nákladná kampaň ale zvrátí setrvalý pokles zájmu o volby do EP, není jisté. V roce 2009 EP investoval do kampaně berlínské reklamní agentury Scholz & Friends 18 milionů eur a výsledkem byla nejnižší účast ve volbách od roku 1979. Nyní podle EP současná kampaň vyjde na 0,04 eura na jednoho z asi 400 milionů oprávněných voličů. Pokud ovšem přijde jen 43 procent oprávněných voličů jako v roce 2009, na jeden hlas ve volbách vynaloží EP bez mála jedno euro.

Sestava český europoslanců se obmění
Nyní v Evropském parlamentu zasedá 22 český europoslanců. Nejvíce jich má ODS: 9 členů. A právě ODS možná překvapí, pokud se jí podaří zlákat exprezidenta Václava Klause na kandidátku. To by si přál alespoň současný šéf europoslanců ODS Jan Zahradil. Po deseti letech také odejde z EP lidovecká europoslankyně Zuzana Roithová. Naopak do europarlamentu by se rád podíval například bývalý český eurokomisař Pavel Telička v barvách ANO 2011 Andreje Babiše.