Němci přicházejí na chuť uzeninám bez masa, jejich odbyt vzroste o desítky procent

Tönnies

Tönnies Zdroj: profimedia.cz

Tönnies
2
Fotogalerie

Nutnost ochrany klimatu a zdraví mění stravovací zvyklosti lidí po celém světě. Z jídelníčku mizí maso, protože zejména hovězí dobytek je velkým producentem metanu, který podle řady studií poškozuje klima více než emise automobilů. Kravské mléko je ve velkém nahrazováno mlékem ovesným nebo mandlovým. Konzumenti proto substituují maso různými rostlinnými produkty, včetně masových napodobenin. Německo v tomto směru není výjimkou, v Evropě je dokonce spíše v čele trendu „klimatické proměny“ jídelníčků. I statistiky už ukazují, že objem masových náhrad v Německu neustále roste.

Za poslední dva roky se výroba „bezmasého masa“ u našich sousedů výrazně zvýšila. Loni navzdory koronakrizi meziročně vzrostla z 60 na 84 tisíc tun výrobků. Odborníci předpovídají tomuto trhu velkou budoucnost. Například Olaf Stotz z frankfurtské školy financí a managementu. „Pravděpodobně se dají očekávat růsty od 15 po 25 procent, a to dalších pět, možná dokonce deset let,“ řekl Stotz v německé veřejnoprávní televizi.

Na výrobu bezmasých výrobků se začaly specializovat i tradiční masokombináty. Například Tönnies, suverénně největší masokombinát v Německu, který se v poslední době mediálně „proslavil“ špatnými pracovními podmínkami a mohutným šířením covidu-19, založil na bezmasou výrobu speciální závod a objem bezmasých výrobků zvedl v obratu až na 25 milionů eur. V Böklundu ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko vyrábí firma Tönnies 1200 tun vegetariánských salámů, kapacita ale už přestává stačit, protože zájem na trhu neustále roste.

Do roku 2025 společnost plánuje zvýšení výroby a objem prodaného bezmasého zboží až na 100 až 125 milionů eur. Místo zabíjení a porcování zvířat se i v Tönnies stále častěji míchají rostlinné proteiny se zeleninou a speciálními mixy koření.

Ze všeho nejvíc jde o rozvoj nových technologií, jejichž hlavním úkolem je co nejlépe napodobit chuť i vzhled masa, zejména pak uzenářských výrobků, které jsou v Německu oblíbené stejně jako hamburgery za Atlantikem. Na dokonalosti masové nápodoby je závislý úspěch bezmasé výroby. I americká společnost Beyond Meat, která své bezmasé burgery dostala z Ameriky do Evropy i díky zdařilému vstupu na burzu, postavila svůj úspěch na dokonalé nápodobě chutě opečeného masa. Její „umělé maso“ bylo v testech spotřebitelů dokonce označeno za chutnější než skutečný masový burger. Některé spotřebitelské testy ale tvrdí, že chemicky vyladěné umělé maso může být zdravotně rizikové.