Německá koaliční smlouva je na světě, cizinci mají za dálnice platit

Německá dálnice

Německá dálnice Zdroj: CC BY-SA 2.0: Mario Spann

Cesta k nové německé vládní koalici se otevírá. Špičky CDU-CSU a SPD se v noci na dnešek dohodly na podobě koaliční smlouvy, v níž zůstává i kontroverzní zavedení dálničních známek pro cizince. Vznik nové vlády už může ohrozit pouze vnitrostranické referendum u socialistů, které musí podobu koaliční dohody schválit.

Během více než sedmnáctihodinového jednání dosáhly koaliční špičky dohody ve všech dosud konfliktních oblastech. Minimální mzda, jejíž prosazení je vítězstvím SPD, by měla od roku 2015 činit 8,5 eura na hodinu, uvažuje se ještě o přechodném období do roku 2017. Socialisté si obhájili i zvyšování některých důchodů.

Kompromisem skončilo vyjednávání o energetice – z obnovitelných zdrojů by do roku 2030 mělo pocházet 55 až 60 procent německé elektřiny. SPD žádala více, CDU-CSU naopak méně.

Největším ústupkem bavorské CSU ovšem bylo, že strana přestala blokovat zavedení dvojího občanství. Na něj mají mít nárok potomci přistěhovalců, kteří se narodili v Německu. Dosud se do 23 let museli rozhodnout pro jeden pas.

Mýto i pro osobní vozy?

Straně Horsta Seehofera se naopak poměrně snadno podařilo prosadit zavedení dálničních známek. Příslušný zákon by měl být schválen v příštím roce, koaliční smlouva si ale klade podmínku, že bude v souladu s evropským právem a zatíží pouze cizince. Povinnost platit mýto pro nákladní automobily nad 12 tun celkové hmotnosti se navíc rozšíří i na takzvané Spolkové silnice, tedy obdobu českých silnic první třídy.

Už nyní ale budoucí kolice pracuje na tom, jak řidičům cestování po německých silnicích ještě více zdražit. Podle deníku Die Welt zvažují dopravní experti CDU a SPD možnost zpoplatnit osobním vozům kromě dálnic i silnice. Podle rodící se vlády totiž není možné, aby byly osobní vozy zvýhodňovány před těmi nákladními.

Ani tímto návrhem ale nemusí zavádění nových poplatků skončit. „Mýto pro nákladní vozy bude nadále rozvíjeno. Orientačně se to může týkat tonáže, sítě, externích nákladů,“ uvádí koaliční smlouva. Například část Socialistů navrhuje, aby se mýto pro nákladní vozy vztahovalo i na automobily s celkovou hmotností 2,8 tuny, tedy i na větší dodávky.

Staronová kancléřka Angela Merkelová během představení koaliční smlouvy odmítla reagovat na dotazy novinářů na personální složení nové vlády. Strany se dohodly, že jména ministrů zatím zůstanou v utajení.