Německo v souvislostech: Země se těší na Vánoce, mají zastavit recesi

Spotřebitelská nálada je v předvánočním období dobrá. Ilustrační foto

Spotřebitelská nálada je v předvánočním období dobrá. Ilustrační foto Zdroj: Reuters

Vánoční trhy v Drážďanech
Na předvánoční období sázejí například prodejci hraček
Audi ohlašuje rušení pracovních míst
U Berlína má vzniknout velký závod firmy Tesla
5
Fotogalerie

Už řadu měsíců Německo ovládá strach z recese. Návrh státního rozpočtu na příští rok, který vláda Angely Merkelové opět předložila jako vyrovnaný, ale počítá s mírným růstem hospodářství. Všechny důležité ekonomické instituce v zemi předpovídají růst na úrovni půl procenta a výš. Naději na to, že Německo přece jen nespadne do recese, což by výrazně ovlivnilo i okolní silně závislé ekonomiky Visegrádu (Česko, Maďarsko, Polsko), přináší i nový průzkum spotřebitelské nálady. Společnost GfK, která tento ukazatel dlouhodobě sleduje, hlásí v předvánoční sezoně mírný nárůst.

„Do nastávající předvánoční doby, která je pro řadu obchodních segmentů, zejména pro prodej elektronického zboží a hraček, obdobím s největším obratem, jdou spotřebitelé pozitivně naladěni,“ řekl Rolf Bürkl z GfK. „Obchod se tedy může dívat na konec roku s patřičnou porcí optimismu,“ dodal.

Odborníci se v debatě nad novým trendem shodují v tom, že větší spotřeba v předvánoční době může zabránit tomu, aby německá ekonomika zaznamenala ve třetím a čtvrtém čtvrtletí roku pokles, jak se všeobecně předpokládalo. Německá obchodní komora dokonce z prognózy GfK a průzkumů trhu odvodila, že předvánoční prodeje v listopadu a prosinci budou o tři procenta vyšší než loni. Pokud se tento odhad naplní, přesáhnou vánoční tržby v Německu 100 miliard eur, což by byl německý rekord.

Spotřebitelskou náladu, na rozdíl od té podnikatelské, zatím neovlivňuje strach z dopadů obchodní války mezi USA a Čínou, která Německo jako velkého exportéra už víceméně zasáhla. Nebojí se ani toho, že německou ekonomiku může silně ovlivnit chystané vystoupení Británie z Evropské unie.

Dříve nebo později ji však zcela jistě zasáhnou zprávy o připravovaném propouštění v některých oblastech, zejména v automobilovém průmyslu, který je obchodními válkami Donalda Trumpa zasažen nejvíce.

Značka Audi, která patří do koncernu Volkswagen, už například oznámila, že do roku 2025 zruší ve svých závodech v Ingolstadtu a Neckarsulmu 9500 pracovních míst z celkového počtu 61 tisíc zaměstnanců. „Jde mimo jiné o to, abychom naše kapacity vyrovnali, tak aby oba závody dohromady byly ziskové a hospodářsky flexibilní,“ vysvětlil mluvčí Audi.

Úbytek pracovních míst ve firmě má částečně vyrovnat vytvoření nových dvou tisíc pracovních míst pro specialisty na elektromobily. V automobilovém průmyslu také do roku 2021 vznikne sedm tisíc míst v novém obrovském závodě firmy Tesla, který má vyrůst nedaleko Berlína.