Slovenská opozice žádá hlavu ministra Počiatka. Kvůli podezřelé zakázce

Slovenská prokuratura přešetřuje podezřelou zakázku Národní dálniční společnosti. Ta dala byznys za 130 milionů eur společnosti Paywell s nejasnou strukturou a referencemi. Opozice má zakázku za předraženou a ušitou na míru firmě s nejasnou strukturou. Zvažuje proto svolání schůze parlamentu, na níž se pokusí odvolat ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

Dotčenou podezřelou zakázkou je autorizace plateb mýtného prostřednictvím palivových karet. Loni tuto činnost uložil stát bez soutěže do kompetencí společnosti Fleetpay. Po námitkách Bruselu ovšem zakázku zrušil a vypsal veřejnou soutěž. Problémem podle opozice je, že v tendru vyhrála společnost Paywell, která vznikla den předtím, než se do soutěže zapojila.

„Z každé transakce bude tato pochybná firma s nejasnou vlastnickou strukturou brát 6,15 procenta částky. Je to několikanásobně více, než si berou banky při platbě kreditními kartami,“ kritizuje podmínky, které společnost získala, místopředseda opoziční KDH Pavol Zajac.

Jak Zajac naznačil, problémem není jen údajná předraženost, ale také nejasná vlastnická struktura Paywellu. Firma má sídlo na stejné kyperské adrese jako několik dalších z portfolia finanční skupiny J&T. K vlastnictví se přitom nechce nikdo přiznat. „Určitě to není v pořádku z pohledu etického a také v souvislosti s praním špinavých peněz, což se dotýká schránkových firem,“ říká šéf parlamentního výboru pro hospodářské záležitosti Ján Hudacký (KDH). Společně s dalšími opozičními poslanci žádá ministra dopravy o vysvětlení situace a zvažuje návrh na jeho odvolání.

Do soutěže se mohly zapojit jen subjekty s dvouletými zkušenostmi s provozem podobného systému. Paywell si reference jednoduše koupil, a to od společnosti Fleetpay, kterou předtím Evropská komise kritizovala. Počiatek trvá na tom, že zákon neporušil. Podezření si podle jeho slov uvědomoval, ale vyloučení firmy ze soutěže by bylo protiprávní. Soutěž teď prošetřuje i Úřad pro veřejné zakázky.