Vývojář Angry Birds chce ve spolupráci s Číňany postavit železniční tunel pod Baltem | E15.cz

Vše o realitách

Vše o realitách Vstoupit do speciálu

Vývojář Angry Birds chce ve spolupráci s Číňany postavit železniční tunel pod Baltem

Štěpán Kult

Finský podnikatel a bývalý manažer vývojářské firmy Rovio Entertainment známé svým herním počinem Angry Birds se angažoval v netradičním projektu: mezi finskými Helsinkami a estonským Tallinem chce Peter Vesterback postavit více než 100kilometrový podmořský železniční tunel. Projekt má již hotový, estonská strana ale nesouhlasí s postojem čínských developerů, kteří patnáctimiliardový projekt platí. Není totiž jasné, odkud peníze plynou, chybí také studie budoucího vytížení tunelu.

Příspěvek ze strany čínské developerské firmy Touchstone Capitol Partners v objemu zmíněných patnácti miliard byl dohodnut již v březnu tohoto roku. Tato investice měla pokrýt veškeré náklady projektu. Financování je ale podle estonské strany nejasné. „Chceme mít zcela jasno v tom, odkud ty peníze pocházejí, a jakou roli v tom sehráli Finové,“ řekl Taavi Aas, estonský ministr průmyslu a obchodu agentuře Bloomberg. „Kde máme jistotu, že se projekt vůbec dokončí? Čínský developer ani nebyl schopen odhadnout, kolik lidí bude skrz ten tunel cestovat,“ dodal Aas.

Developeři jsou ochotni některé informace poskytnout. „Pracujeme na tom, abychom estonské vládě poskytli podrobnější odpovědi, aby mohla o projektu co nejdříve rozhodnout,“ vyjádřil se Paul Kunnap, právník který zastupuje čínské developery. Některé podrobnosti ale hodlají vyjasnit teprve poté, co Estonsko projekt schválí.

Kouzelník Žito Daniela Landy dluží miliony. Nezaplatil ani miliardáři Janečkovi

„Pokud developeři řeknou, že od zúčastněných vlád nechce žádné záruky, tak je nenecháme, aby si na našem území jen tak začali kopat tunel. Takhle to nefunguje,“ vyjádřil se Taavi Aas.

Tunel se měl být podle plánu podnikatele Petera Vesterbacka dokončen v roce 2024, to ale podle Jaaka Aaba estonského ministra práce a sociálních věcí není realistické. „Loňská studie obou zúčastněných zemí ukázala, že dokončení stavby bude trvat nejméně 15 let,“ vyjádřil se Aab pro Bloomberg.

O projektu ale zatím neuvažuje ani finská strana. „Nejednali jsme o tom, není to součást našeho volebního programu,“ řekla agentuře Bloomberg Sabina Lindstromová z finského ministerstva dopravy. Podle ní finské i estonské ministerstvo neoficiálně jednalo o podepsání memoranda týkajícího se zmíněného projektu. K podpisu memoranda by mohlo dojít ještě tento měsíc, pro Estonce jsou ale klíčové informace od developerů.

Cigarety čeká další zdražení. Vláda jen potřebuje peníze na své sliby, zní z opozice

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!