Češi propadli kouzlu pronájmu aut, podnikatelé utratili už 24 miliard

Cena nové karosářské verze Škody Rapid pod označením Spaceback (na nedatovaném archivním snímku) bude na českém trhu začínat na stejné úrovni jako u klasického Rapidu. Zaváděcí akční model Fresh bude při leasingovém financování stát 269.900 Kč a základní verze Active 292.900 Kč. Oznámili to 10. září zástupci společnosti při představení vozu na frankfurtském autosalonu.

Cena nové karosářské verze Škody Rapid pod označením Spaceback (na nedatovaném archivním snímku) bude na českém trhu začínat na stejné úrovni jako u klasického Rapidu. Zaváděcí akční model Fresh bude při leasingovém financování stát 269.900 Kč a základní verze Active 292.900 Kč. Oznámili to 10. září zástupci společnosti při představení vozu na frankfurtském autosalonu.

Fleet
fleet management, vozové parky
Zahájení výroby Škody Kodiaq
Zahájení výroby Škody Kodiaq
Zahájení výroby Škody Kodiaq
16
Fotogalerie

Je to hit posledních let, obliba operativního leasingu roste u domácností i podnikatelů dvojciferným tempem. „Operativní leasing je rozhodně trendem dnešní doby. Speciálně prudce roste v retailovém segmentu, kde jde ve srovnání s korporátním leasingem o novinku,“ potvrzuje Petr Plocek ze společnosti UniCredit Leasing. Ukazuje se to také na výsledcích členů České leasingové a finanční asociace (ČLFA).

„Naši členové poskytli domácnostem prostřednictvím operativního leasingu v prvních třech čtvrtletích letošního roku 2,31 miliardy korun,“ konstatoval Pavel Hálek z ČLFA. „Loni touto dobou to bylo 1,64 miliardy korun, takže meziroční růst činí 41 procent," dodal.

Od hospodářské krize je operativní leasing stále vyhledávanější také u firem, které nechtějí vázat své finanční prostředky. Leasingové firmy za první tři čtvrtletí roku poskytly podnikatelům prostřednictvím operativního leasingu 23,94 miliardy korun. To je o 36 procent více než ve stejném období loni s tím, že na nová a ojetá osobní, užitková a nákladní firemní vozidla šlo za tři čtvrtletí roku prostřednictvím operativního leasingu 19,7 miliard korun. Loni touto dobou to přitom bylo 14,4 miliard korun, meziroční růst tedy činí 37 %. 

„Podnikatelé se potýkali s omezeným přístupem k úvěrům, tedy k finančním zdrojům na investice, a proto začali preferovat pronájem formou operativního leasingu,“ vysvětluje Hálek.

A trh si i nadále uchovává značný růstový potenciál. Zatímco v západní Evropě spadá pod režim operativního leasingu až sedmdesát procent nových firemních automobilů, v České republice je to sotva pětina. Využívat ho navíc začaly také soukromé osoby.

Například u společnosti Volkswagen Financial Services (dříve ŠkoFIN), české jedničky s téměř pětinovým podílem na trhu, si pořídila operativní leasing více než polovina firemních zákazníků. U domácností je to zatím jen desetina. „Dříve oblíbený finanční leasing reprezentuje nyní jedno procento z celkového počtu uzavřených smluv,“ zdůraznil Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve Volkswagen Financial Services.