Příroda vítězí. Německé řetězce končí s plastovými taškami zdarma

Řetězec Aldi

Řetězec Aldi Zdroj: Onderwijsgek, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Návrat zákazníků k síťovkám a plátěným taškám a soumrak igelitek. To si od zpoplatnění těch plastových slibuje německé ministerstvo životního prostředí.

Němečtí obchodníci přestanou od července nabízet zákazníkům plastové tašky zdarma a zpoplatní je. Dohodli se se na tom zástupci obchodní komory a hlavních řetězců s ministryní životního prostředí Barbarou Hendricksovou. Opatření se netýká tenkých sáčků na pečivo nebo na ovoce a zeleninu.

Cenu plastových tašek si budou obchodníci určovat sami. Musí ale docílit toho, aby se do roku 2018 snížil počet plastových tašek o osmdesát procent. „Budeme vývoj pozorně sledovat a pokud se požadovanou kvótu nepodaří naplnit, přijmeme patřičný zákon, který rozšiřování plastových tašek omezí,“ uvedla Hendricksová.

Němci s omezením prodeje plastových tašek souhlasí

Řada obchodů začala omezovat prodej tašek už před dohodou s ministerstvem. Řetězec prodejen s elektronikou Saturn požaduje od zákazníků od počátku roku za plastovou tašku až 50 eurocentů, drogerie dm 10 eurocentů. Textilní řetězec KiK loni na konci roku plastové tašky zcela vyřadil z nabídky a místo nich prodává látkové.

K omezení prodeje plastových tašek Německo přistupuje na základě požadavku Evropské komise z roku 2014. Ta stanovila povinnost snížit počet jednorázových igelitových sáčků na 90 na osobu ročně k roku 2019 a na 40 ročně v roce 2025. V současnosti každý Němec ročně využije v průměru zhruba 70 jednorázových plastových tašek.

Průzkum mezi spotřebiteli ukazuje, že Němci s omezením prodeje plastových tašek souhlasí. Společnosti YouGov řeklo 80 procent dotázaných, že považují za správné plastové tašky zpoplatnit, a 53 procent by dokonce podpořilo úplný zákaz jejich prodeje. S omezováním plastových tašek nesouhlasí jen 15 procent Němců.