Airbus váhá nad budoucností modelu A380. Mohl by ještě vyrůst

Airbus A380

Airbus A380 Zdroj: Airbus

Airbus odložil rozhodnutí o modernizaci modelu A380. Uvedlo to německý deník Handelsblatt s tím, že evropský výrobce tak reaguje na rozhodnutí klíčového zákazníka neobjednat letos už žádné další stroje. Do popředí se také opět dostává myšlenka na prodloužení stroje, který je již nyní největším dopravním letadlem světa.

Od prvního letu Airbusu A380 už uplynulo více než deset let, zda se ale v nejbližší době dočká modernizace, zůstává nejasné. Šéf koncernu Tom Enders přitom ještě v létě sliboval, že konečné rozhodnutí padne ještě letos.

Tento termín ale již neplatí. „Časová tíseň polevila,“ uvádějí zdroje z firmy. „Už se nemluví o žádném konkrétním datu,“ řekl německému deníku jeden ze zdrojů. Příčinou odkladu má být změna plánů největšího odběratele typu A380, aerolinek Emirates. Ty totiž navzdory očekávání letos nepředloží žádnou další objednávku na tyto obří letouny, jichž už provozují na sedmdesát a čekají na doručení dalších více než sedmdesáti.

S rozhodnutí o budoucnosti A380 si nyní chce dát Airbus na čas a zvážit všechny varianty. Jednou z nich má být prodloužení letadla, které by přineslo místo pro dalších nejméně čtyřicet cestujících.

Oprášený projekt

Tyto úvahy přitom nejsou zcela nové. Airbus už během vývoje nynější verze A380-800 počítal s tím, že ji časem doplní delší A380-900. Ta měla být o 6,4 metrů delší a zvětšit kapacitu při obvyklém uspořádání sedadel z 526 na 650 míst. Na výrobu prodlouženého letounu jsou dimenzovány dokonce i montážní haly ve francouzském Toulouse, které jsou o několik metrů delší, než by bylo nutné pro výrobu stávající A380. Airbus ale vývoj v roce 2010 přerušil kvůli slabé poptávce.

Bylo by fajn, kdyby se trochu prodloužila

Byl to přitom právě viceprezident Emirates Adel Al Redha, který v roce 2012 veřejně vyzval Airbus, aby svůj největší letoun ještě výrazně zvětšil. Ideálem by podle jeho tehdejších slov byl letoun pro 800 cestujících.

Podobný názor letos v létě vyslovil šéf leasingové společnosti Air Lease Corp a uznávaný expert Steven Udvar-Házy. „Bylo by fajn, kdyby se trochu prodloužila,“ řekl na adresu A380 v rozhovoru s magazínem Aviation Week. Prodloužení o zhruba šest metrů by podle něj navýšilo kapacitu o pětinu za cenu zvýšení hmotnosti o pouhých pět procent. Tím by značně stoupla efektivita provozu obřího stroje.