Nexter a Tatra mají potíže s obrněnci. Výrobce vozidel Vega hrozí žalobou

Transportér Nexus (vlevo) a obrněné vozidlo Vega (vpravo)

Transportér Nexus (vlevo) a obrněné vozidlo Vega (vpravo) Zdroj: svos, ctk

Miliardovou zakázku stále neschválila vláda, rozhodnutí ministerstva obrany může zvrátit. Nákupčí tvrdí, že zákon neporušili. Neúspěšný uchazeč o armádní zakázku na 42 obrněných vozidel – přeloučský výrobce pancéřování SVOS – chce zvrátit srpnové rozhodnutí ministerstva obrany, že vozidla dodá francouzská firma Nexter Systems a Tatra Trucks.

Šéf přeloučské firmy Jaroslav Černý vychází z toho, že kontrakt za 2,7 miliardy korun ještě neschválila vláda. Má v plánu přesvědčit ministry za ČSSD a hnutí Andreje Babiše a také se obrátit na zákonodárce. Úřadu Martina Stropnického (ANO) přitom hrozí žalobou.

Černý adresoval Stropnickému už dva dopisy. „Způsob zveřejnění rozhodnutí ministerstva o výběru vozidla Titus jednoznačně a výrazně snížil hodnotu našeho vozidla Vega a poškodil jméno a obchodní zájmy SVOS doma i v zahraničí,“ stěžuje si.

Obrana zvolila titusy proto, že jezdí na podvozcích z Tatry, které z drtivé většiny tvoří armádní vozový park.

Žádá, aby Česko po vzoru Francie upřednostnilo obrněnce, který by se kompletně vyráběl v tuzemsku, a vypsalo férové výběrové řízení mezi titusem a vegou. Podle Černého by ministerstvo mělo iniciovat vznik konsorcia SVOS, Tatry a státní zbrojovky VOP CZ. V opačném případě bude záležitost řešit na politické úrovni i soudně. Schůzka s náměstkem pro vyzbrojování Danielem Koštovalem obrat nepřinesla.

„Opakovaně jsem panu Černému vysvětloval, že postupujeme podle zákona. On to ale odmítá pochopit,“ uvedl Koštoval.
Ministerstvo zdůvodňuje výběr titusů tím, že jezdí na tatrováckých podvozcích, které jsou zavedené v armádě a z drtivé většiny tvoří její vozový park. SVOS však na rozdíl od Francouzů nemá s kopřivnickou automobilkou uzavřenou smlouvu.

Tatrovácký podvozek řady T815 s pohonem všech kol představuje platformu pro různá speciální vozidlaTatrovácký podvozek řady T815 s pohonem všech kol představuje platformu pro různá speciální vozidla|TatraTatrovácký podvozek řady T815 s pohonem všech kol představuje platformu pro různá speciální vozidla

Pokud by nákupčí vypsali soutěž mezi titusem a vegou, přeloučská firma by byla znevýhodněna. A v případě, že by Tatra uzavřela smlouvu také s ní, musela by být z tendru vyřazena, protože by na jejích podvozcích byli závislí oba soupeři. „Pro armádu by to byla katastrofa, protože by neobdržela vozidla, s nimiž počítá,“ poznamenal Koštoval.

Jediným východiskem bylo podle náměstka oslovení jednoho předem vybraného uchazeče, který splňuje všechny požadavky vojska, tedy Nexteru a Tatry.

Návrh Černého iniciovat vznik ryze českého konsorcia ministerstvo odmítá s tím, že mu to nepřísluší. Tatra má už jistou zakázku na 56 automobilů T 810 a T 815 za 450 milionů. S kopřivnickou továrnou propojený Excalibur Group pak dodá dvě desítky transportérů pandur za více než miliardu.