Policie kvůli emisím zadržela šéfa Audi. Toho zatím nahradí dosavadní šéf prodeje

Šéf Audi Rupert Stadler

Šéf Audi Rupert Stadler Zdroj: profimedia.cz

Rupert Stadler, šéf Audi
2
Fotogalerie

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi. K zadržení došlo týden poté, co prokuratura přidala Stadlera na seznam dvaceti vyšetřovaných.

Stadler měl podle vyšetřovatelů o manipulacích vědět minimálně dva a půl roku. Zadrželi ho, aby nemohl mařit vyšetřování. Prozatímním šéfem bude podle agentury DPA dosavadní ředitel prodeje Bram Schot.

Podle mnichovské prokuratury byl zatčen kvůli obavám z maření vyšetřování a ovlivňování svědků, k výslechu by měl být předveden nejpozději ve středu. Cena akcií Volkswagenu po zprávě o Stadlerově zadržení klesla o téměř tři procenta.

Audi měla od roku 2009 prodat 220 tisíc naftových vozů s manipulativním softwarem, píše server Handelsblatt. Nyní Německý automobilový regulátor KBA zkoumá nové modely luxusního modelu A8. Prokázaní manipulací s emisemi by mělo zničující dopady nejen pro Audi, ale také pro celý koncern Volkswagen, píše server Süddeutsche Zeitung.

„Bohužel to dále sníží oblibu dieselových motorů, v jejímž vývoji jsou evropské automobilky napřed před světovou konkurencí. Kvůli aférám tak zřejmě přijdou vniveč obří investice, které šly na vývoj nových motorů, aby splňovaly normy,“ okomentoval Ivan Hodač, bývalý generální tajemník asociace evropských výrobců automobilů ACEA.

Kauza kolem automobilových emisí v posledních měsících dále bobtná. Minulý týden německé ministerstvo dopravy uvedlo, že Mercedes Benz u zhruba 774 tisíc vozů využívá nepovolený software pro regulaci emisemi a dříve už aféra zasáhla také Poschce, BMW, Fiat Chrysler, Nissan či Renault. Podle zdroje deníku E15 z automobilového průmyslu jsou limity nastavené tak, že lze předpokládat, že se kauza bude dál rozšiřovat.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý koncern Volkswagen v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval manipulativní software. Následně se automobilka dohodla s americkou vládou, že za emisní skandál zaplatí 4,3 miliardy dolarů, v přepočtu 94 miliard korun. Minulý týden německá prokuratura Volkswagenu vyměřila pokutu jedné miliardy eur, což je přibližně 25,7 miliardy korun.

Zprávy o zatčení Stadlera přicházejí v době, kdy Volkswagen dělá vše pro to, aby změnil svou image. Mění své vedení i její strukturu, ve velkém investuje do elektrického pohonu a chystá také nové logo. Podle dozorčí rady automobilky se dá předpokládat, že Stadler velmi brzy odejde z vedení firmy.