Půst končí, Airbus sbírá nové objednávky na své obří letadlo

Airbus A380

Airbus A380 Zdroj: J. V. Reymondon, Airbus

Uplynulý rok nebyl pro vlajkovou loď Airbusu, model A380, vůbec úspěšný. Evropský letecký výrobce si nepřipsal žádnou novou objednávku pro své obří letadlo, což mohlo ohrozit budoucnost celého výrobního programu. Nyní si ale v Toulouse mohou oddechnout. Součástí velké objednávky Iran Air je i 12 A380 a další tři největší dopravné letouny světa objednaly japonské aerolinky ANA.

Když Airbus loni v dubnu slavil desetileté výročí A380, šéf společnosti Fabrice Bregier optimismem rozhodně nesršel. „Je pravda, že trh se nevyvíjel, tak, jak jsme si představovali,“ prohlásil. Už tehdy čekal Airbus na novou objednávku A380 více než rok a vedení Airbus Group dokonce uvažovalo, že výrobu letadla po splnění stávajících objednávek zcela ukončí.

Airbus nepomohl ani největší odběratel A380, aerolinky Emirates. Ten navzdory očekávání žádnou novou objednávku nepředložil a jakékoli další zakázky podmiňuje tím, že Airbus letoun důkladně zmodernizuje a sníží jeho spotřebu.

Zakázka díky pádu embarga

Během posledních dnů se ale objednávkové knihy A380 začaly opět plnit. Íránský dopravce v rámci obrovské objednávky 118 letounů nakoupí i 12 A380. Původně přitom Teherán oznámil kontrakt na 114 strojů, po několika dnech ale ještě do balíku objednávek přidal další objednávku na čtveřici A380. Íránští představitelé se netají tím, že tamní aerolinky, kterým po léta bránila v modernizaci techniky zahraniční embarga, budou v nejbližších letech potřebovat okolo 500 nových letadel.

Další objednávky přinesly japonské aerolinky ANA, které pořídí tři obří letouny. ANA přitom už v minulosti byla blízko nákupu A380 prostřednictví nízkonákladového dopravce Skymark Airlines, v němž drží menšinový podíl. Skymark ale nebyl později schopen za letadla zaplatit a vyhlásil bankrot. Nyní se ANA podílí na obnovení činnosti aerolinek, spolupráce zahrnuje kromě sdílení kódu na linkách i společné nákupy a údržbu letadel.

Dlouhodobé otazníky

I bez nových objednávek se výrobní program A380 nemusí v nejbližších letech obávat o přežití. Airbus zbývalo před zahrnutím nových objednávek vyrobit přes 140 letadel, což mu při současném tempu výroby potrvá zhruba pět let.

Otázkou zůstává právě dlouhodobá udržitelnost výroby A380. Airbus loni oznámil, že jedná s Royal Air Maroc a Saudi Arabian Airlines. Na očekávané uzavření kontraktu do konce roku ale nedošlo. Na trh navíc brzo zamíří první použité A380. Maysia Airlines e snaží zbavit alespoň některých ze svých šesti obřích letadel a Singapore Airlines vyprší příští rok leasingová smlouva na prvních pět strojů. Aerolinky se zatím nerozhodly, zda ji prodlouží.

Skomírající Jumbo
Výrazně větší problémy s nezájmem zákazníků má konkurenční Boeing a jeho největší letoun 747-8. Americká společnost oznámila, že v březnu sníží tempo výroby ze současných 1,3 na jedno letadlo měsíčně a v září dojde k dalšímu omezení na půl letadla za měsíc. Boeing to vysvětluje stagnující nákladní leteckou dopravou. Převážná většina 747-8 přitom vzniká právě v nákladní verzi. Boeing má nyní okolo40 nesplněných objednávek.