Růst prodejů v Evropské unii ochladne, čekají automobilky

Výroba Mercedesu třídy S

Výroba Mercedesu třídy S Zdroj: Daimler

Představitelé automobilového průmyslu očekávají, že prodeje osobních aut v Evropě třetí rok v řadě porostou. Tempo růstu však ochabne. „Rok 2016 bude dobrý, ale ne tak jako rok minulý,“ řekl na autosalonu v Detroitu Dieter Zetsche, šéf německého Daimleru. Skupina zaznamenala v Evropě sedmnáctiprocentní růst, zabodovaly obě její značky Mercedes-Benz (nárůst o 12,6 procenta) a Smart (71,2 procenta).

Nejvyšší představitel automobilky Volvo Hakan Samuelsson na americké přehlídce řekl, že Evropa se konečně vzpamatovala z krize eura a řecké krize. Pomohlo jí zotavení jihoevropských trhů. „Chuť utrácet je zpět. Zpět jsou i Španělsko a Portugalsko.“ V obou zemích loni prudce vzrostl počet registrací vozů. Ve Španělsku o 20,9 procenta, u sousedů o 25 procent.

Dařilo se i italskému trhu, ten si polepšil o 16 procent. Šéf evropského zastoupení Fordu Jim Farley letos očekává pokračování pozvolného růstu“. Jižní země budou kompenzovat snížené tempo v jiných regionech. „Po dlouhé době vidíme solidní růst v jižní Evropě,“ řekl.

Prodeje Aut v Evropském hospodářském prostoruProdeje Aut v Evropském hospodářském prostoru | E15

Právě oživení jihu bude podle společnosti IHS Automotive hlavním činitelem letošního růstu evropského trhu o více než tři procenta na 14,46 milionu aut. Ještě optimističtější jsou analytici PwC a LMC Automotive, kteří předvídají prodej 14,6 milionu aut.

V Německu loni vzrostly registrace o 5,6 procenta na 3,21 milionu aut. Za zmínku ale stojí Volkswagen. Jeho značkám sice prodeje vzkvétaly, ale všechny kromě Porsche ztrácely tržní podíl. Škoda se loni poprvé dostala do evropské top 10. Zaznamenala 617 tisíc registrací, o 6,1 procenta více než předloni. Registrace nových osobních aut na trzích EU a EFTA loni vzrostly o 9,2 procenta na 14,2 milionu podle ACEA. Největší růst za šest let tak prodeje vrátil na předkrizovou úroveň.

Autor je spolupracovníkem redakce