Nákupní centra v krajích musí zlevňovat nájmy

Brněnské nákupní centrum Campus

Brněnské nákupní centrum Campus Zdroj: Archiv E15

Nájmy v tuzemských obchodních centrech jsou pod tlakem. Avšak zatímco v „první lize“ typu pražského Palladia se kvůli vysoké poptávce očekává růst poplatků, obchodníci v „béčkových“ centrech volají po slevách.

V Palladiu se měsíční nájem za špičkové obchody může podle poradenské společnosti DTZ vyšplhat až na 130 eur za metr čtvereční. V Olomouci či Liberci, kde v minulých letech rostla nákupní centra jak houby po dešti, dostanou majitelé center za stejnou plochu sotva třicet eur. A kvůli slabé koruně může být hůř.

„U center s vyšší neobsazeností je nájemné pod tlakem. Týká se to silně saturovaných lokalit s vysokou konkurencí,“ uvedla vedoucí výzkumu trhu DTZ Lenka Šindelářová. Nejvypjatější konkurence mezi obchodními centry panuje ve zmíněném Liberci a Olomouci, hodně tvrdý je také trh v Teplicích. Bolehlav vlastníkům obchodních center působí také slabá koruna. Jejich nájemci totiž od zákazníků inkasují tržby v české měně, svým domácím ale platí nájem v eurech. Což při slabším kurzu znamená pro obchodníky vyšší náklady.

„Těmto obchodníkům by oslabení koruny snížilo marži a je otázkou, jak by na tuhle situaci reagovali. Předpokládáme, že by pak narostlo množství žádostí o slevy na nájmu,“ soudí šéfka výzkumu v konzultantské firmě CBRE Klára Bejblová. Ve prospěch majitelů však podle ní hraje fakt, že smlouvy s obchodníky se často podepisují na pět let a nájemné je na tuto dobu pevně dané.

Na druhé straně ale prodejci stále bojují o místa v nejlepších obchodních centrech například v centru Prahy. Realitní agenti v nich proto naopak očekávají, že poplatky za obchody budou dále růst. Mimo jiné díky příchodu nových značek.

Do Česka přicházejí noví obchodníci
Česká republika je stále atraktivní destinací pro vstup nových maloobchodních značek. To podle poradenské firmy JLL odpovídá situaci v celé Evropě. Za každý zavřený obchod se na kontinentu otevřou dva nové. Současně ale platí, že prostor pro nová nákupní centra v Česku už příliš není.
„V posledních letech na náš trh vstoupilo mnoho nových značek jak z USA, tak z Evropy. Mezi nimi můžeme jmenovat řetězce Michael Kors, the North Face, Superdry, Tiger, Tosca Blu, Minelli, le Temps des Cerises či Penny Black,“ řekla Beatrice Moutonová, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL pro střední a východní Evropu.
Každému ale na tuzemském trhu pšenka nekvete. Naposledy s nepořízenou už podruhé odešel Julius Meinl. Tentokrát zavřel u Václavského náměstí velký krám s prémiovými potravinami. Prázdný dům nyní čeká na nového nájemce.
Stejně jako jsou stále ještě neobsazené nové obchodní plochy, které v nedaleké ulici Na Příkopě 14 postavily developerské společnosti Lordship a Immofinanz. Podle člena představenstva Lordshipu Martina Pilky jednání se zájemci stále probíhají.
Celková vysoká nasycenost maloobchodního trhu podle konzultantů zabrání dalšímu velkému zvyšování ploch. „Zájem poroste zejména o rekonstrukce a remodeling stávajících obchodních center a retail parků,“ uvedli poradci z DTZ. To se projevilo na výstavbě. Na trh loni přišlo jen něco málo nad osmdesát tisíc metrů čtverečních ploch. To je druhý nejnižší objem od konce devadesátých let.