Tuzemské firmy zoufale shánějí pracovníky ve všech odvětvích. Expertům na IT ovšem nabízejí dokonce více, než průměrně berou bankéři.
Na rozhicovaném pracovním trhu scházejí firmám snad všechny profese. Navíc jsou i takové, kde jde poptávka do krajnosti. Týká se to specialistů na informační technologie.
„Největší nedostatek lidí vládne v informačních technologiích a ve výrobě,“ upozorňuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Obdobně situaci nahlíží ředitel personálně poradenské firmy Hays CR Ladislav Kučera.
„Nejvíce lidí schází ve výrobě, velmi žádaní jsou odborníci v IT, zdravotnictví, v obchodě. Oproti tomu je poměrně dobře saturovaný trh ve financích a účetnictví,“ dodává.
Ve výrobě scházejí lidé kvůli svižnému ekonomickému růstu v celé Evropě, z čehož těží tuzemské firmy při vývozu na západní trhy – jsou to strojírenské společnosti, firmy z autoprůmyslu nebo výrobci elektroniky. V této oblasti podle personalistů chybějí konstruktéři, technologové, operátoři výroby, pracovníci v oblasti kvality, ale i svářeči nebo obráběči.
Zatímco zmíněné profese chybí „pouze“ výrobním společnostem, programátorů, projektových manažerů nebo například vývojářů je nedostatek ve všech společnostech. „Důvody jsou prosté, IT prostupuje do všech sfér ekonomiky, a proto jsou IT odborníci poptáváni i jinde než v IT firmách,“ zdůrazňuje Součková. Odhaduje se, že na trhu chybí až dvacet tisíc ajťáků.
Ne náhodou patří lidé v IT k nejlépe placeným. Jejich průměrný plat v prvním čtvrtletí podle dat statistiků přesahoval 56,8 tisíce korun.
Přeskočili tak dokonce zaměstnance bank, kteří ještě před pár lety byli na špičce. Prudce ale rostou příjmy v celé ekonomice, když se průměrná mzda v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila o 8,6 procenta na více než třicet tisíc korun.
Nedostatek pracovníků se odráží nejen na výši mezd, ale mění celý trh. „Situace dospěla do takové fáze, že se obrátil standardní model personalistiky a dnes si v mnoha případech nevybírá zaměstnavatel zaměstnance, ale zaměstnanec zaměstnavatele,“ dodává obchodní ředitel personální agentury Axial Marek Strieborný.
Na rozdíl od minulosti už firmy nespoléhají na inzeráty, ale aktivně „loví“ u konkurence. „Přetahování lidí je realita současného pracovního trhu,“ konstatuje Součková s tím, že firmy by měly investovat také do loajality svých zaměstnanců.