České firmy zoufale shání ajťáky. Na trhu jich chybí až dvacet tisíc

Programátor, ilustrační foto

Programátor, ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Tuzemské firmy zoufale shánějí pracovníky ve všech odvětvích. Expertům na IT ovšem nabízejí dokonce více, než průměrně berou bankéři.

Na rozhicovaném pracovním trhu scházejí firmám snad všechny profese. Navíc jsou i takové, kde jde poptávka do krajnosti. Týká se to specialistů na informační technologie.

„Největší nedostatek lidí vládne v informačních technologiích a ve výrobě,“ upozorňuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Obdobně situaci nahlíží ředitel personálně poradenské firmy Hays CR Ladislav Kučera.

„Nejvíce lidí schází ve výrobě, velmi žádaní jsou odborníci v IT, zdravotnictví, v obchodě. Oproti tomu je poměrně dobře saturovaný trh ve financích a účetnictví,“ dodává.

Ve výrobě scházejí lidé kvůli svižnému ekonomickému růstu v celé Evropě, z čehož těží tuzemské firmy při vývozu na západní trhy – jsou to strojírenské společnosti, firmy z autoprůmyslu nebo výrobci elektroniky. V této oblasti podle personalistů chybějí konstruktéři, technologové, operátoři výroby, pracovníci v oblasti kvality, ale i svářeči nebo obráběči.

Zatímco zmíněné profese chybí „pouze“ výrobním společnostem, programátorů, projektových manažerů nebo například vývojářů je nedostatek ve všech společnostech. „Důvody jsou prosté, IT prostupuje do všech sfér ekonomiky, a proto jsou IT odborníci poptáváni i jinde než v IT firmách,“ zdůrazňuje Součková. Odhaduje se, že na trhu chybí až dvacet tisíc ajťáků.

Ne náhodou patří lidé v IT k nejlépe placeným. Jejich průměrný plat v prvním čtvrtletí podle dat statistiků přesahoval 56,8 tisíce korun.

Přeskočili tak dokonce zaměstnance bank, kteří ještě před pár lety byli na špičce. Prudce ale rostou příjmy v celé ekonomice, když se průměrná mzda v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila o 8,6 procenta na více než třicet tisíc korun.

Nedostatek pracovníků se odráží nejen na výši mezd, ale mění celý trh. „Situace dospěla do takové fáze, že se obrátil standardní model personalistiky a dnes si v mnoha případech nevybírá zaměstnavatel zaměstnance, ale zaměstnanec zaměstnavatele,“ dodává obchodní ředitel personální agentury Axial Marek Strieborný.

Na rozdíl od minulosti už firmy nespoléhají na inzeráty, ale aktivně „loví“ u konkurence. „Přetahování lidí je realita současného pracovního trhu,“ konstatuje Součková s tím, že firmy by měly investovat také do loajality svých zaměstnanců.