„Nemohli jsme hazardovat s osudem kolegů vzhledem k termínu tendru i poptávce policie po zkušených pilotech,“ řekl Zdravotnickému deníku spolumajitel a kapitán vrtulníku Pavel Müller.
Budoucnost provozování letecké záchranky soukromými společnostmi zpochybnil ministr financí Andrej Babiš, kterému přišla původně předpokládaná výše zakázky vysoká. Vláda na jeho popud rozhodla o změně stávajícího systému.
Společnost Alfa-Helicopter provozuje vrtulníky pro záchranku od roku 1992, v současnosti na čtyřech stanovištích v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci. Podle rozhodnutí vlády má dvě z těchto stanovišť převzít od příštího roku policie a armáda, které již dnes provozují stanoviště letecké záchranky v Praze a Plzni. Zároveň byl tendr zkrácený z osmi na čtyři roky s tím, že se počítá s dalším přechodem na státní provozovatele.
Nová zakázka za 1,2 miliardy
Kromě Alfa-Helicopter funguje ještě druhá soukromá společnost letecké záchranky, a to DSA. Provozuje stanoviště v Ostravě Liberci, Hradci Králové a Ústí nad Labem.
Hodnotu nové zakázky na provozování šesti základen letecké záchranky po dobu čtyř let odhaduje ministerstvo zdravotnictví předběžně na 1,2 miliardy korun. Na to, že by armáda a policie přebraly více stanovišť hned od příštího roku, nejsou připraveny. Podle odborníků je v Česku letecká záchranka v současnosti na velmi vysoké úrovni.