Stát chystá koncepci veřejné dopravy, klade přitom třaskavé otázky

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

V útrobách rozlehlé budovy ministerstva dopravy se rodí dokument, který může přinést největší změny ve fungování vlakových a autobusových linek od dob vzniku dnešních krajů. Úřad se přitom chce řídit heslem „veřejná doprava věc veřejná“.

Vypracoval proto nejprve takzvanou zelenou knihu, která shrnuje problémy dotovaných i nedotovaných linek a spíše než odpovědi klade otázky. Podle informací serveru E15.cz materiál zítřkem počínaje začnou dostávat krajští hejtmani, univerzity, dopravní experti či dopravci, aby se k němu vyjádřili. „Nejhorší je, když si položíte otázku a pak si na ní odpovíte sám,“ uvedl pro server E15.cz ministr Antonín Prachař.

Teprve po zelené knize a se zahrnutím připomínek vznikne do konce roku takzvaná kniha bílá, která bude představovat novou politiku státu ve veřejné dopravě. Zelená kniha popisuje hlavní problémy, jako je například nefungující integrace a vzájemné uznávání jízdenek, plánování vlakových linek, které často končí na hranicích krajů, vysoké poplatky za vjezd na autobusová nádraží, která bývají v majetku dopravních firem, standardy odbavování cestujících, podobu autobusových zastávek nebo otevírání trhu vlakové dotované dopravy.

Výsledky celé akce přitom mohou být na dnešní poměry až kacířské. Stát v dokumentu například řeší, jakým způsobem dál objednávat a dotovat vlaky. Dnes objednává a platí rychlíky ministerstvo dopravy, o regionální vlaky se starají krajské úřady. Stát ale paradoxně krajům přispívá na vlaky třemi miliardami ročně. Z ministerstva se stále častěji ozývají hlasy, že všechny vlaky na území státu by měl objednávat a platit rezort dopravy. Krajští politici jsou podle zastánců tohoto pojetí až příliš spjatí se starosty obcí a objednávají často ekonomicky nesmyslné spoje, které navíc nenavazují na sousední kraj.

S tím souvisí i případná liberalizace dotované dopravy na kolejích, kterou nové vedení ministerstva prozatím poslalo k ledu. Jedna z nejprovokativnějších otázek proto zní: když se stát nakonec rozhodne pro plnou liberalizace železnice, co bude dělat s národním dopravcem. Bude ještě vůbec potřebovat České dráhy v dnešním podobě? Na druhé straně Prachař dal několikrát najevo, že liberalizaci není příliš nakloněn a fandí silnému postavení Českých drah.

Stát dal ruce pryč od dálnice D8. Gigantický sesuv zatím nesanuje