V Česku se prodalo unikátní Ferrari, celkem existuje jen třicet kusů

Luca di Montezemolo: Ferrari 599 GTB Fiorano

Luca di Montezemolo: Ferrari 599 GTB Fiorano Zdroj: Archív

Ferrari 599 GTB Fiorano
Ferrari 599 GTB Fiorano
Ferrari 599 GTB Fiorano
Takto se prezentovalo nové Ferrari 599 GTB Fiorano při své pražské premiéře
Ferrari 599
6
Fotogalerie

Společnost Scuderia Praha, která je oficiálním zástupcem automobilek Ferrari a Maserati v České republice, prodala v lednu unikátní vůz. Nejedná se však o nový automobil, nýbrž o model 599 GTB Fiorano, který se začal vyrábět v polovině minulé dekády. Jeho výjimečnost tkví především v převodovce – jde o jeden z posledních dvanáctiválcových vozů Ferrari, který disponuje klasickým manuálním řazením.

Fiorana se v této konfiguraci prodalo jen třicet kusů, v Evropě jich skončilo pouze deset. A ačkoliv šestistupňový manuál může působit jako technologicky zastaralé řešení pro sportovní vůz, automobiloví nadšenci jsou jiného názoru. Právě skříň s možností klasického řazení dělá z vozu absolutní unikát, jehož cena se na aukčních trzích pohybuje ve stovkách tisíc dolarů. Cena auta prodaného v Praze sice není veřejná, před dvěma lety se ale podobný vůz prodával v Spojených státech. Tehdy za něj byl nový majitel ochotný zaplatit 682 tisíc dolarů, tedy přibližně 17 milionů korun.

Ještě v průběhu října však Scuderia nabízela dané vozidlo za 10,6 milionu korun, konečná cena je tak skutečným otazníkem. Pro prodávajícího se však jistě jednalo o výbornou investici. V minulé dekádě, kdy GTB vstoupilo na trh, totiž stálo v základní výbavě necelých pět a půl milionu korun. I po započtení inflace se tak jedná o skvěle zhodnocené peníze.

„O model 599 GTB s manuálem byl původně poměrně malý zájem, takže Ferrari vyrobilo pouhé tři desítky exemplářů. Jenže prakticky od té doby již Ferrari nenabízí manuální převodovku a ani to dle slov automobilky v budoucnu neplánuje, což katapultovalo zájem o tato auta.

Zatímco vozy 599 GTB s automatem stojí dnes kolem 200 tisíc eur, cena těch s manuálními převodovkami na aukcích přesahuje 500 tisíc eur,“ říká Josef Eim z investiční společnosti DRFG.

Unikátní vozidlo však po úspěšném prodeji putovalo pryč z České republiky, koupil ho totiž zájemce ze Švýcarska. Otázkou je, jak moc bude vozidlo využívat. Podle Eima záliba investice do vozů Ferrari stále stoupá, mnozí klienti tak automobily příliš nevyužívají.

Mnohdy tak sportovní vozy s koněm ve znaku čeká spíše budoucnost v čisté garáži a jen občasné „kondiční“ projížďky.

Ferrari 599 GTB Fiorano se vyrábělo od roku 2006 do roku 2012. Disponuje šestilitrovým dvanáctiválcem a drtivá většina vozů byla osazena poloautomatickou převodovkou F1. Motor dosahuje výkonu 620 koní, ručička tachometru se zastaví na 330 km/h. Z 0 na 100 km/h automobil dokáže zrychlit za 3,7 sekundy. Nástupcem je model F12berlinetta.

V loňském roce Ferrari vyrobilo 8 014 automobilů, což je o 350 více, než v roce 2015. Výnosy automobilky rostly o 8,8 procenta. Výnosy dosáhly 3,1 miliardy euro. V leotšním roce plánuje automobilka vyrobit 8 400 vozů, výnosy by měly vzrůst o 200 milionů euro.