Známá Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let

Lada 2101

Lada 2101 Zdroj: auto.cz

Lada 2101
Lada 2101
Lada 2101
Lada 2101
Lada 2101
37
Fotogalerie

Legendární model Lada 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v ruském městě Toljatti. Stal se velmi populárním a jeho výroba trvala až do roku 1988.

Ruská automobilová značka Lada už možná nemá na českém trhu tak silné postavení jako před revolucí, stále je ale dobře známým pojmem. Jejím prvním vozem vůbec byla i u nás hodně žádaná Lada 2101 (interně VAZ 2101), která právě dnes slaví své 48. narozeniny. Začala se vyrábět 19. dubna 1970.

Lada 2101 se tak stala prvním vyráběným automobilem nově založeného závodu v Toljatti, který oficiálně vznikl o čtyři roky dříve. V květnu 1966 byla podepsána dohoda mezi představiteli Sovětského svazu a automobilkou Fiat o výstavbě nového závodu na auta. Tzv. Volžské automobilové závody byly vybudovány v Toljatti kvůli strategické poloze tohoto města dříve známého jako Stavropol, kvůli příznivému klimatu bez třeskutých mrazů, dobré infrastruktuře nebo silnému průmyslovému zázemí.

Automobilka Fiat se přitom nepodílela jen na vybudování výrobního závodu, ale hlavně i na prvním voze nové továrny. Jako základ posloužil Fiat 124, evropské Auto roku 1967, který však byl pro potřeby zákazníků SSSR notně upraven.

Hovořilo se dokonce o 800 provedených změnách, kterým dominoval přepracovaný podvozek, zesílený a zvýšený tak, aby zvládl jízdu po sovětských cestách (tedy spíše necestách). Zesílena byla i samotná ocelová karoserie, což bylo poznat třeba na vyztužených sloupcích. Změnily se také zadní brzdy – kotouče nahradily „bubny,“ které byly v sovětských podmínkách zablácených cest přece jen vhodnější.

Pod kapotu se pak nastěhoval nově vyvinutý čtyřválec o objemu 1198 cm3 a výkonu 44 kW a točivém momentu 87 N.m, jehož síla byla prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky posílána jen na zadní kola. VAZ 2101 byl sedan, od roku 1972 se ale vyráběl i odvozený kombík, tzv. VAZ 2102.


Celý článek si můžete přečíst zde >>>