Rozhoduje Facebook volby? Drahoš utratil za kampaň na sociálních sítích skoro pět milionů

Štáb Jiřího Drahoše

Štáb Jiřího Drahoše Zdroj: Michael Tomeš E15

Volební štáb Jiřího Drahoše ve druhém kole. Akademika přišlo podpořit mnoho známých osobností z veřejného života, jejich kandidát však těsně prohrál.
Volební štáb Jiřího Drahoše ve druhém kole. Akademika přišlo podpořit mnoho známých osobností z veřejného života, jejich kandidát však těsně prohrál.
Volební štáb Jiřího Drahoše ve druhém kole. Akademika přišlo podpořit mnoho známých osobností z veřejného života, jejich kandidát však těsně prohrál.
Volební štáb Jiřího Drahoše ve druhém kole. Akademika přišlo podpořit mnoho známých osobností z veřejného života, jejich kandidát však těsně prohrál.
Volební štáb Jiřího Drahoše ve druhém kole. Akademika přišlo podpořit mnoho známých osobností z veřejného života, jejich kandidát však těsně prohrál.
8
Fotogalerie

Prezidentští kandidáti mají posledních pár dní na to, aby vykázali Úřadu pro dohled nad hospodařením stran a hnutí závěrečné zprávy o financování svých kampaní. Kromě vítěze prezidenta Miloše Zemana tak již učinili všichni. Ve výdajích na kampaň se lze mimo jiné dočíst, jak velkou váhu přikládali jednotliví kandidáti kampani na sociální sítě.

Nejvíce za kampaň na sociálních sítích utratil podle očekávání akademik Jiří Drahoš, který s prezidentem Zemanem prohrál ve druhém kole. Reklamy, správa profilu i tvorba strategie kampaně na sítích ho vyšly na 4,8 milionu korun. Drahoš jen těsně dodržel padesátimilionový limit na kampaň, celkové jeho výdaje dosáhly 49,9 milionů korun. Ostatní jsou ve výdajích daleko za Drahošem.

Vysoké výdaje na sociální sítě měl i Michal Horáček, který si celou kampaň zaplatil sám. Za propagaci na Facebooku a Twitteru utratil 1,6 milionu. Expremiér Mirek Topolánek zaplatil za sítě přes půl milionu a ostatní utratili podstatně méně. Bronzový bývalý diplomat Pavel Fischer utratil za výrobu webových stránek a propagaci na internetu 2,6 milionů, ale nemá zvlášť uvedeno, kolik z toho šlo na takzvaná nová média.

Nejvíce peněz od kandidátů získal Facebook, v menšině pak byl Twitter nebo Instagram. "Sociální sítě volby ovlivňují už dlouho, bohužel se to nedá přesně spolehlivě změřit. Sítě dneska fungují zejména jako multiplikátor jiných sdělení, umí tedy znásobit dosah například novinových zpráv o kandidátech," řekl deníku E15 odborník na politický makreting Karel Komínek. 

Podle Komínka jsou sítě důležité i proto, že jsou levnější než třeba billboardová reklama nebo propagace v tištěných médiích. "Hlavně umožňují politikům vykreslit se jako lidi, což je často v ostrém kontrastu s tim, jak kandidáty vnímá veřejnost," dodal Komínek.

V dluzích neskončil z uvedených kandidátů nikdo, byť podnikatel Vratislav Kulhánek od toho nebyl daleko. Po vyúčtování a započítání nepředpokládaných nákladů se dostal do dluhu 71 800 korun, které však za něj vzápětí zaplatil miliardář Pavel Sehnal. Ten Kulhánkovi sponzoroval takřka celou kampaň. Většině kandidátů zbyly řádově jen stovky korun, které putovaly podle zákona na charitu.

Velká část nákladů kandidátů putovala mimo jiné na dobrovolníky, kteří ač nepobírali plat, museli být ve vyúčtování vedeni, jako kdyby jim kandidát zaplatil. To je jedna z věcí, kterou se snaží změnit skupina poslanců, která připravuje novelu zákona o financování volebních kampaní.

„Parlamentní a prezidentské volby byly testem nového zákona o politických stranách. Zcela upřímně si musíme říct, že zákon testem neprošel a je třeba zásadních změn, které povedou k opravdu transparentnímu financování volebních kampaní a nepotlačování základních práv občanů, kteří jsou popotahováni za politické názory,“ uvedl předseda Starostů Petr Gazdík.

Starostové podepsali memorandum o spolupráci s ODS, Piráty, ČSSD, KDU-ČSL a TOP 09, ve kterém se zavázali k přípravě novely zákona. Ta by měla kromě jiného vyřešit financování kampaní zahraničními firmami i anonymní sponzory stran.

Drahoš, Fischer i lékař Marek Hilšer si brzy budou muset znovu dávat pozor na své finance. Všichni tři totiž kandidují v Praze do Senátu, kampaň ale budou muset začít vykazovat až od té doby, kdy bude vyhlášen termín voleb. Ty by se měly konat v říjnu.

Financování kampaní prezidentských kandidátů

Jiří Drahoš

Dary: 46 685 983
Bezúplatná plnění: 3 250 218
Drahošovy vlastní výdaje: 76 300
Celkové výdaje na kampaň: 49 971 921

Sociální sítě: 4 831 293

Pavel Fischer

Dary: 7 052 688
Bezúplatná plnění: 1 313 323
Fischerovy vlastní výdaje: 110 000
Celkové výdaje na kampaň: 8 381 710

Výroba a propagace na webu: 2 667 324 (kandidát nemá zvlášť oddělené výdaje na sociální sítě)

Michal Horáček

Dary: 0
Bezúplatná plnění: 271 020
Horáčkovy vlastní výdaje: 39 611 967
Celkové výdaje na kampaň: 39 882 987

Sociální sítě: 1 618 354

Marek Hilšer

Dary: 454 550
Bezúplatná plnění: 1 230 529
Hilšerovy vlastní výdaje: 0
Celkové výdaje na kampaň: 1 828 347

Sociální sítě: 227 159

Mirek Topolánek

Dary: 10 688 250
Bezúplatná plnění: 1 309 401
Topolánkovy vlastní výdaje: 7 416 000
Celkové výdaje na kampaň: 18 097 518

Sociální sítě: 517 275

Jiří Hynek

Dary: 440 300
Bezúplatná plnění: 285 785
Hynkovy vlastní výdaje: 15 845
Celkové výdaje na kampaň: 731 946

Sociální sítě: 167 600

Petr Hannig

Dary: 50 741
Bezúplatné plnění: 76 500
Hannigovy vlastní výdaje: 0
Celkové výdaje na kampaň: 127 241

Sociální sítě: 11 250

Vratislav Kulhánek

Dary: 6 207 800
Bezúplatná plnění: 1 167 040
Kulhánkovy vlastní výdaje: 0
Celkové výdaje na kampaň: 7 373 542

Sociální sítě: 125 806

Zdroj: Oficiální závěrečné zprávy o financování zveřejněné na webu udhpsh.cz.