Babišův poslanec za milion, Kalouskův za deset. Strany už vykázaly náklady na kampaň

Andrej Babiš

Andrej Babiš Zdroj: profimedia

Tisková konference premiéra Andreje Babiše k výsledku prezidentských voleb
Po příchodu na jednání vlády vypadal premiér Andrej Babiš unaveně. Do Strakovy akademie dorazil krátce před půl sedmou ráno
Byl jedním z nejhlasitějších kritiků koaliční vlády vedené Bohuslavem Sobotkou. Známé jsou především jeho názorové střety s předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem.
Kalousek
Miroslav Kalousek, šéf TOP 09
8
Fotogalerie

Sněmovní strany za loňskou kampaň zaplatily výrazně více než před volbami v roce 2013. A to i přesto, že poprvé platil 90milionový limit na stranickou kampaň.

Nejlevnější jsou poslanecké mandáty Pirátů, nejdražší zas TOP 09 – aspoň pro stranické kasy. Úřad pro dohled nad hospodařením stran a hnutí ve středu zveřejnil zprávy o financování volebních kampaní stran, které kandidovaly v loňských říjnových volbách. Tyto údaje byly strany povinny dodat do 90 dnů po skončení voleb.

Nejdražší kampaň překvapivě nemělo vítězné hnutí ANO premiéra Andreje Babiše s 84,5 miliony korun, o necelý milion více totiž utratila ČSSD. Ta však přepočteno na poslance a hlasy zdaleka nedokázala využít vložené peníze. Jeden poslanec ČSSD stranu stál 5,7 milionů, zato poslanec ANO stál jen rovný milion.

Rekordmany v tomto smyslu jsou ale TOP 09 a Starostové, jeden mandát je vyšel na zhruba deset milionů korun. Piráti jsou zase na opačné straně žebříčku, měli nejlevnější kampaň, poslanec je nestál ani milion a za jeden hlas zaplatili jen třicet korun.

Strana

Dary

Celkové výdaje

Kolik stál jeden mandát

Kolik stál jeden hlas

ANO 2011

17,2 mil.

84,5 mil.

1 mil.

56 Kč

ODS

43,5 mil.

82,6 mil.

3,3 mil.

144 Kč

Piráti

2,8 mil.

16,2 mil.

739 tisíc

30 Kč

SPD

2,9 mil.

33 mil.

1,5 mil.

61 Kč

KSČM

0

36 mil.

2,4 mil.

92 Kč

ČSSD

2,4 mil.

85,3 mil.

5,7 mil.

231 Kč

KDU-ČSL

15,8 mil.

55,6 mil.

5,5 mil.

189 Kč

TOP 09

10,4 mil.

74,8 mil.

10,7 mil.

278 Kč

STAN

18,3 mil.

56,7 mil.

9,4 mil.

216 Kč

Strany letos poprvé omezoval nový volební zákon, který nastavil jak limit 90 milionů korun na kampaň, tak také zpřísnil dohled nad transparentností financování. Dohledový úřad už rozdal desítky pokut a to takřka všem dnešním sněmovním stranám.

V hledáčku je nyní hnutí SPD, které před několika dny protizákonně vyluxovalo svůj volební účet do nuly. „Pak ovšem tajemník zjistil, že peníze převedl dříve, než povoluje zákon, takže peníze opět převedl zpět na volební účet,“ uznal chybu předseda SPD Tomio Okamura. Starostové a další strany nyní volají po upřesnění volebního zákona.

To ve volbách v roce 2013 tak přísný dohled nebyl, což by mohlo částečně vysvětlovat nižší přiznané náklady. Až na v té době zcela nové hnutí ANO, které vynaložilo na kampaň 119 milionů korun, utratily ostatní sněmovní strany často výrazně méně než před loňskými volbami. ODS například utratila jen 38 milionů, lidovci 39 milionů a komunisté pouhých 13 milionů. „Částečně nový zákon, který transparentnost voleb zvýšil, určitě pomohl,“ míní Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

Zprávy o financování kampaně přináší i mnoho kuriózních faktů. Například hnutí ANO utratilo přes 251 tisíc korun na koblihy. Při průměrné ceně osm korun za koblihu to vychází na více než 31 tisíc koblih. Při ještě divočejším počítání pak jeden poslanec ANO stál 403 koblih. Ale to je třeba brát s rezervou - a to už hlavně proto, že hnutí ANO pochoutky objednávalo z pekárenského kolosu Penam, které patří koncernu Agrofert, které převedl Andrej Babiš loni do svěřenského fondu. Množstevní sleva tak jistě není vyloučena.

Ostatní strany se také nenechaly zahanbit. SPD utratilo tisíce za samolepky s obličejem svého šéfa Tomia Okamury. Starostové zase například zaplatili 25 tisíc korun za osivo řeřichy. 

Velkou roli ale hrál také charakter tehdejších voleb. „Menší náklady na volební kampaň do sněmovny v roce 2013 byly způsobeny tím, že se jednalo o předčasné volby. Kampaň byla kratší,“ říká mluvčí komunistů Robert Kvacskai.

„Strany neměly úplně ideální podmínky pro kampaň, protože s výdaji počítaly až v květnu 2014,“ souhlasí Komínek.

Za vyššími výdaji v loňských volbách ale stojí také to, že se strany měly prostě lépe. „Podařilo se nám finanční situaci stabilizovat, hospodařit s přebytkem, a proto jsme mohli více investovat do volební kampaně,“ dodává mluvčí ODS Jana Havelková.