Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

1/21
Zavřít
  • Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 byl považován za symbol jakéhosi smíření mezi mezi odvěkými rivaly Francií a Velkou Británii. Provozovaly ho totiž aerolinky British Airways a Air France. Poprvé se vznesl do vzduchu 2. března roku 1969. Dnes, 25. července, si připomínáme smutné výročí tragické havárie, která éru Concordů uzavřela.
    Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 byl považován za symbol jakéhosi smíření mezi mezi odvěkými rivaly Francií a Velkou Británii. Provozovaly ho totiž aerolinky British Airways a Air France. Poprvé se vznesl do vzduchu 2. března roku 1969. Dnes, 25. července, si připomínáme smutné výročí tragické havárie, která éru Concordů uzavřela.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Celkem bylo vyrobeno 20 strojů, z byly toho 2 prototypy, 2 předsériové modely, 2 sériové zkušební modely a jen 14 letadel si koupily aerolinky
    Celkem bylo vyrobeno 20 strojů, z byly toho 2 prototypy, 2 předsériové modely, 2 sériové zkušební modely a jen 14 letadel si koupily aerolinky| Zdroj: CC BY SA 2.0: Jane Carnall via Flickr
  • V srpnu 1995 Concorde podnikl nejrychlejší let okolo světa (31 hodin, 27 minut a 49 sekund včetně mezipřistání) a o rok později si na konto připsal nejrychlejší přelet Atlantiku v civilním letadle (2 hodiny, 52 minut a 59 sekund).
    V srpnu 1995 Concorde podnikl nejrychlejší let okolo světa (31 hodin, 27 minut a 49 sekund včetně mezipřistání) a o rok později si na konto připsal nejrychlejší přelet Atlantiku v civilním letadle (2 hodiny, 52 minut a 59 sekund).| Zdroj: Profimedia.cz
  • Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.
    Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.| Zdroj: wikimedia.org
  • Concordy nakonec létaly pouze na trase Paříž/Londýn – New York. Kromě toho podnikaly také charterové lety.
    Concordy nakonec létaly pouze na trase Paříž/Londýn – New York. Kromě toho podnikaly také charterové lety.| Zdroj: Everyman Films via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Concorde se mj. proslavil svým charakteristicky zahnutým „zobákem“. Ten se při rychlostech nad 460 km/h úplně vytahoval.
    Concorde se mj. proslavil svým charakteristicky zahnutým „zobákem“. Ten se při rychlostech nad 460 km/h úplně vytahoval.| Zdroj: Aero Icarus via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Při nižších rychlostech byl sklopen o 5°, díky čemuž měli piloti dobrý čelní výhled. Během přistávání se pak zobák sklopil o celých 12°
    Při nižších rychlostech byl sklopen o 5°, díky čemuž měli piloti dobrý čelní výhled. Během přistávání se pak zobák sklopil o celých 12°| Zdroj: mroach via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Mezi další charakteristické poznávací znaky patří bílá barva. Její výroba nebyla vůbec lehká - mj. musela vydržet aerodynamický ohřev při vysokých rychlostech či naopak prudké ochlazení ve výškách při nižších rychlostech.
    Mezi další charakteristické poznávací znaky patří bílá barva. Její výroba nebyla vůbec lehká - mj. musela vydržet aerodynamický ohřev při vysokých rychlostech či naopak prudké ochlazení ve výškách při nižších rychlostech.| Zdroj: NH 53 via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Na rozlousknutí tohoto oříšku se nakonec podílelo několik firem, které vytvořily zcela nový typ barvy v unikátním odstínu. Ten si poradil i se silným U/V zářením
    Na rozlousknutí tohoto oříšku se nakonec podílelo několik firem, které vytvořily zcela nový typ barvy v unikátním odstínu. Ten si poradil i se silným U/V zářením| Zdroj: Bernt Rostad via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Maximální kapacita Concordu činila 144 osob. Sedadla se dala uspořádat různými způsoby. Na palubě nebyla povolena příruční zavazadla.
    Maximální kapacita Concordu činila 144 osob. Sedadla se dala uspořádat různými způsoby. Na palubě nebyla povolena příruční zavazadla.| Zdroj: Kevin McCarthy via Flickr CC-BY-SA-3.0
  • Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že v roce 1973 byl Concorde využit ke sledování zatmění Slunce (operace Eclipse).
    Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že v roce 1973 byl Concorde využit ke sledování zatmění Slunce (operace Eclipse).| Zdroj: Tim Regan via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Konec příběhu tohoto pozoruhodného letadla se začal psát 25. července 2000, kdy se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla protrhla pneumatika.
    Konec příběhu tohoto pozoruhodného letadla se začal psát 25. července 2000, kdy se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla protrhla pneumatika.| Zdroj: ctk/ap
  • Části pneumatiky poškodily levou spodní část křídla s nádrží. Palivo vytékající z děr v nádrži se následně zapálilo o elektrický kabel.
    Části pneumatiky poškodily levou spodní část křídla s nádrží. Palivo vytékající z děr v nádrži se následně zapálilo o elektrický kabel.| Zdroj: ČTK
  • Největší problém spočíval v tom, že start v ten okamžik už nebylo možné zastavit. Pilotovi tedy nezbývalo, než vzlétnout a okamžitě se pokusit o nouzové přistání.
    Největší problém spočíval v tom, že start v ten okamžik už nebylo možné zastavit. Pilotovi tedy nezbývalo, než vzlétnout a okamžitě se pokusit o nouzové přistání.| Zdroj: Karel Kopáč
  • To se ale bohužel nepodařilo - cca 60 sekund po startu se letadlo zřítilo na městečko Gonesse.
    To se ale bohužel nepodařilo - cca 60 sekund po startu se letadlo zřítilo na městečko Gonesse.| Zdroj: EPA
  • Concorde se zřítil přímo na místní hotel. Následky byly děsivé: zemřelo nejen všech 109 lidí na palubě, ale i 4 hoteloví hosté.
    Concorde se zřítil přímo na místní hotel. Následky byly děsivé: zemřelo nejen všech 109 lidí na palubě, ale i 4 hoteloví hosté.| Zdroj: Reuters/Andras Kisgergely
  • Po této tragické události byl provoz Concordů zastaven a následovaly radikální technické úpravy, v důsledku kterých byly stroje těžší než dříve.
    Po této tragické události byl provoz Concordů zastaven a následovaly radikální technické úpravy, v důsledku kterých byly stroje těžší než dříve.| Zdroj: Ian Mackenzie via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • 7. listopadu 2001 byla obnovena linka Paříž/Londýn - New York, ovšem lidé už o cestování těmito letadly neměli příliš velký zájem.
    7. listopadu 2001 byla obnovena linka Paříž/Londýn - New York, ovšem lidé už o cestování těmito letadly neměli příliš velký zájem.| Zdroj: Robert Brook via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Kromě již zmíněné nehody se na tom podepsaly i teroristické útoky, ke kterým došlo 11. září roku 2000 v USA.
    Kromě již zmíněné nehody se na tom podepsaly i teroristické útoky, ke kterým došlo 11. září roku 2000 v USA.| Zdroj: Janice Waltzer via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Konec Concordů tak byl pouhou otázkou času. Air-France poslední let uskutečnil 24. června 2003 a British Airways 24. října 2003.
    Konec Concordů tak byl pouhou otázkou času. Air-France poslední let uskutečnil 24. června 2003 a British Airways 24. října 2003.| Zdroj: Ian Mackenzie via Flickr; CC-BY-SA-3.0
  • Na svou úplně poslední cestu (z Heatrow do Filtonu) Concorde vyrazil 26. listopadu 2003. Tímto letem se éra „králů vzduchu“ definitivně uzavřela.
    Na svou úplně poslední cestu (z Heatrow do Filtonu) Concorde vyrazil 26. listopadu 2003. Tímto letem se éra „králů vzduchu“ definitivně uzavřela.| Zdroj: Jane Carnall via Flickr; CC-BY-SA-3.0
Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 byl považován za symbol jakéhosi smíření mezi mezi odvěkými rivaly Francií a Velkou Británii. Provozovaly ho totiž aerolinky British Airways a Air France. Poprvé se vznesl do vzduchu 2. března roku 1969. Dnes, 25. července, si připomínáme smutné výročí tragické havárie, která éru Concordů uzavřela.
Celkem bylo vyrobeno 20 strojů, z byly toho 2 prototypy, 2 předsériové modely, 2 sériové zkušební modely a jen 14 letadel si koupily aerolinky
V srpnu 1995 Concorde podnikl nejrychlejší let okolo světa (31 hodin, 27 minut a 49 sekund včetně mezipřistání) a o rok později si na konto připsal nejrychlejší přelet Atlantiku v civilním letadle (2 hodiny, 52 minut a 59 sekund).
Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.
Concordy nakonec létaly pouze na trase Paříž/Londýn – New York. Kromě toho podnikaly také charterové lety.
Concorde se mj. proslavil svým charakteristicky zahnutým „zobákem“. Ten se při rychlostech nad 460 km/h úplně vytahoval.
Při nižších rychlostech byl sklopen o 5°, díky čemuž měli piloti dobrý čelní výhled. Během přistávání se pak zobák sklopil o celých 12°
Mezi další charakteristické poznávací znaky patří bílá barva. Její výroba nebyla vůbec lehká - mj. musela vydržet aerodynamický ohřev při vysokých rychlostech či naopak prudké ochlazení ve výškách při nižších rychlostech.
Na rozlousknutí tohoto oříšku se nakonec podílelo několik firem, které vytvořily zcela nový typ barvy v unikátním odstínu. Ten si poradil i se silným U/V zářením
Maximální kapacita Concordu činila 144 osob. Sedadla se dala uspořádat různými způsoby. Na palubě nebyla povolena příruční zavazadla.
Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že v roce 1973 byl Concorde využit ke sledování zatmění Slunce (operace Eclipse).
Konec příběhu tohoto pozoruhodného letadla se začal psát 25. července 2000, kdy se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla protrhla pneumatika.
Části pneumatiky poškodily levou spodní část křídla s nádrží. Palivo vytékající z děr v nádrži se následně zapálilo o elektrický kabel.
Největší problém spočíval v tom, že start v ten okamžik už nebylo možné zastavit. Pilotovi tedy nezbývalo, než vzlétnout a okamžitě se pokusit o nouzové přistání.
To se ale bohužel nepodařilo - cca 60 sekund po startu se letadlo zřítilo na městečko Gonesse.
Concorde se zřítil přímo na místní hotel. Následky byly děsivé: zemřelo nejen všech 109 lidí na palubě, ale i 4 hoteloví hosté.
Po této tragické události byl provoz Concordů zastaven a následovaly radikální technické úpravy, v důsledku kterých byly stroje těžší než dříve.
7. listopadu 2001 byla obnovena linka Paříž/Londýn - New York, ovšem lidé už o cestování těmito letadly neměli příliš velký zájem.
Kromě již zmíněné nehody se na tom podepsaly i teroristické útoky, ke kterým došlo 11. září roku 2000 v USA.
Konec Concordů tak byl pouhou otázkou času. Air-France poslední let uskutečnil 24. června 2003 a British Airways 24. října 2003.
Na svou úplně poslední cestu (z Heatrow do Filtonu) Concorde vyrazil 26. listopadu 2003. Tímto letem se éra „králů vzduchu“ definitivně uzavřela.