Vrchní Pavel Peterka v jídelním voze s označením WRmz, kterému se přezdívá knedlíkový expres.|
Zdroj: Michael Tomeš
Už loni začaly České dráhy nahrazovat vlaky EuroCity na této trase rychlejšími modely ComfortJet, které dovedou jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Původní vlaky zvládají nejvýše dvousetkilometrovou rychlost. Přidat je potřeba především za Berlínem. V úseku Berlín–Hamburk se zkrátka jezdí rychleji.|
Zdroj: Michael Tomeš
Kdo bude mít štěstí, možná potká nejen pana Peterku, ale i Jaroslava Rudiše.|
Zdroj: Michael Tomeš
Chcete-li si posezení v červených polstrovaných sedačkách vyzkoušet, máte ještě šanci během celého roku 2025.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Beru to tak, že zároveň propaguji naše povolání,“ popisuje mi.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Jsem jen obyčejný hospodský, ale díky němu se mi v životě dějí věci, které běžný hospodský nezažívá. Lidé se se mnou fotí, oslovují mě jménem, nosí mi k podpisu jeho knihu. Dokonce si mě přímo vyžádal německý prezident Steinmeier, když jel vlakem z Berlína do Prahy. A novináři si mě zvou na rozhovory,“ vypráví mi Peterka, který má celý život vřelý vztah k divadlu, vystupování na veřejnosti mu nevadí, a tak mu i medializace dělá radost.|
Zdroj: Michael Tomeš
Rudiš z Peterky ještě k tomu učinil postavu své knížky Návod k použití železnice. Peterka a spisovatel se seznámili právě ve vlaku z Berlína do Prahy. Peterka Rudiše sám oslovil a poděkoval mu za jeho práci, pak se spřátelili.|
Zdroj: Michael Tomeš
A byl to právě tento článek, který český jídelní vůz proslavil a Peterkovi svým způsobem změnil život.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Ve vlaku z Berlína do Prahy se cítíte jako v české hospodě. Jídelní vůz je malý svět ve velkém. A nitky se spojují s panem Peterkou,“ popsal Rudiš v německém textu.|
Zdroj: Michael Tomeš
Jako o fenoménu české hospody na kolejích, psal v roce 2019 o těchto jídelních vozech ve svém článku pro Frankfurter Allgemeine Zeitung slavný český spisovatel žijící v Berlíně Jaroslav Rudiš.|
Zdroj: Michael Tomeš
A možná zmizí i trocha tradiční atmosféry.|
Zdroj: Michael Tomeš
Nové jídelní vozy budou mít také menší kapacitu, nezabírají totiž celou délku vozu: Místo třiceti míst k sezení jich bude jenom osmnáct.|
Zdroj: Michael Tomeš
Poctivá gastronomie zůstane i v nových jídelních vozech, jak uklidňuje Peterka. Navzdory tomu, že se v médiích objevily informace o tom, že se přejde na plastové příbory a fastfood ohřívaný v mikrovlnce.|
Zdroj: Michael Tomeš
Třeba svíčková objednaná ještě na českých kolejích vyjde v přepočtu na 9,10 eura (229 korun), zatímco po příjezdu do Německa stojí třináct eur (327 korun).|
Zdroj: Michael Tomeš
Trasa a jídelní vůz mají ještě jednu specialitu: Dobře zvažte, kde si jídlo objednáte. Platí tu totiž dvojí ceny, na území České republiky jsou asi o třetinu nižší než v Německu.|
Zdroj: Michael Tomeš
Nejoblíbenější jídlo ve voze je podle Pavla Peterky nepřekvapivě tradiční česká svíčková omáčka s knedlíkem, v zimním menu jí teď ale konkuruje kančí guláš se špekovými knedlíky.|
Zdroj: Michael Tomeš
Pavel Peterka v rozhovorech mimo jiné odpovídá na to, zda bude na trase pokračovat a obsluhovat cestující i v nových vozech. Prý rozhodně ano. Trasa do Berlína je totiž jeho druhým domovem a některé výhledy z vlaku se mu dodnes neomrzely.|
Zdroj: Michael Tomeš
Zpráva o tom, že vozy končí, dostala Českou republiku i do světových médií. Dlouhý článek tématu věnovali například v prestižním britském listu The Economist. O „jídelňáku“ psala samozřejmě i přední německá média jako třeba deník Der Tagesspiegel.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Naše jídelní vozy jsou unikátní, bylo jich vyrobených jenom deset. Podle mě jsou úplně dokonalé. Nemám, co bych jim vytkl. Také servírujeme skvělé jídlo a je opravdu úžasné dělat práci, za níž si stojím,“ rozplývá se při našem setkání Pavel Peterka, který je mimo jiné celoživotním fanouškem vlaků.|
Zdroj: Michael Tomeš
Jídelní vozy jsou v provozu třicet let, Peterka na nich slouží celých 23 let.|
Zdroj: Michael Tomeš
Jídelní vozy s označením WRmz se z linky Praha–Berlín přesunou na tuzemské dálkové linky, kde svými technickými parametry ještě obstojí. Mohly by jezdit například na lince Praha–Ostrava, konkrétní plán ale dráhy zatím nemají.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Pořád mi někdo volá a ptá se, co se děje. Je proto důležité zdůraznit, že jídelní vozy nekončí, jen se přesouvají na jiné trasy. Nahrazovány budou postupně a jejich výměna potrvá celý rok,“ vysvětluje Pavel Peterka, legendární vrchní knedlíkového expresu.|
Zdroj: Michael Tomeš
Legendární vrchní Pavel Peterka, kterého proslavil spisovatel Jaroslav Rudiš, nestačí vysvětlovat, že vozy s červenými polstrovanými sedačkami z kolejí nezmizí.|
Zdroj: Michael Tomeš
Letos ikonické vozy, díky nimž se celému vlaku přezdívá knedlíkový expres – německy Knödelexpress –, nahradí standardní moderní bistrovozy.|
Zdroj: Michael Tomeš
Ikonické starosvětské jídelní vozy na trase z Prahy do Berlína nahradí moderní bistrovozy.|
Zdroj: Michael Tomeš
Vrchní Pavel Peterka v jídelním voze s označením WRmz, kterému se přezdívá knedlíkový expres.|
Zdroj: Michael Tomeš
Jídelním vůz s označením WRmz, kterému se přezdívá knedlíkový expres.|
Zdroj: Michael Tomeš
Autorka článku Veronika Jonášová zachytila výhled ze slavného jídeláku.|
Zdroj: Veronika Jonášová
Autorka článku Veronika Jonášová.|
Zdroj: Veronika Jonášová
Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.|
Zdroj: Veronika Jonášová
Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.|
Zdroj: Veronika Jonášová