Slavný Knödelexpress na trase do Berlína skončí. Ještě ho stihnete. Svíčkovou objednávejte v Děčíně

1/24
Přehled fotografií
Zavřít
  • Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.
    Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.| Zdroj: Veronika Jonášová
  • Letos ikonické vozy, díky nimž se celému vlaku přezdívá knedlíkový expres – německy Knödelexpress –, nahradí standardní moderní bistrovozy.
    Letos ikonické vozy, díky nimž se celému vlaku přezdívá knedlíkový expres – německy Knödelexpress –, nahradí standardní moderní bistrovozy.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Legendární vrchní Pavel Peterka, kterého proslavil spisovatel Jaroslav Rudiš, nestačí vysvětlovat, že vozy s červenými polstrovanými sedačkami z kolejí nezmizí.
    Legendární vrchní Pavel Peterka, kterého proslavil spisovatel Jaroslav Rudiš, nestačí vysvětlovat, že vozy s červenými polstrovanými sedačkami z kolejí nezmizí.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Jídelní vozy s označením WRmz se z linky Praha–Berlín přesunou na tuzemské dálkové linky, kde svými technickými parametry ještě obstojí. Mohly by jezdit například na lince Praha–Ostrava, konkrétní plán ale dráhy zatím nemají.
    Jídelní vozy s označením WRmz se z linky Praha–Berlín přesunou na tuzemské dálkové linky, kde svými technickými parametry ještě obstojí. Mohly by jezdit například na lince Praha–Ostrava, konkrétní plán ale dráhy zatím nemají.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Jídelní vozy jsou v provozu třicet let, Peterka na nich slouží celých 23 let.
    Jídelní vozy jsou v provozu třicet let, Peterka na nich slouží celých 23 let.| Zdroj: Michael Tomeš
  • „Naše jídelní vozy jsou unikátní, bylo jich vyrobených jenom deset. Podle mě jsou úplně dokonalé. Nemám, co bych jim vytkl. Také servírujeme skvělé jídlo a je opravdu úžasné dělat práci, za níž si stojím,“ rozplývá se při našem setkání Pavel Peterka, který je mimo jiné celoživotním fanouškem vlaků.
    „Naše jídelní vozy jsou unikátní, bylo jich vyrobených jenom deset. Podle mě jsou úplně dokonalé. Nemám, co bych jim vytkl. Také servírujeme skvělé jídlo a je opravdu úžasné dělat práci, za níž si stojím,“ rozplývá se při našem setkání Pavel Peterka, který je mimo jiné celoživotním fanouškem vlaků.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Nejoblíbenější jídlo ve voze je podle Pavla Peterky nepřekvapivě tradiční česká svíčková omáčka s knedlíkem, v zimním menu jí teď ale konkuruje kančí guláš se špekovými knedlíky.
    Nejoblíbenější jídlo ve voze je podle Pavla Peterky nepřekvapivě tradiční česká svíčková omáčka s knedlíkem, v zimním menu jí teď ale konkuruje kančí guláš se špekovými knedlíky.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Trasa a jídelní vůz mají ještě jednu specialitu: Dobře zvažte, kde si jídlo objednáte. Platí tu totiž dvojí ceny, na území České republiky jsou asi o třetinu nižší než v Německu.
    Trasa a jídelní vůz mají ještě jednu specialitu: Dobře zvažte, kde si jídlo objednáte. Platí tu totiž dvojí ceny, na území České republiky jsou asi o třetinu nižší než v Německu.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Třeba svíčková objednaná ještě na českých kolejích vyjde v přepočtu na 9,10 eura (229 korun), zatímco po příjezdu do Německa stojí třináct eur (327 korun).
    Třeba svíčková objednaná ještě na českých kolejích vyjde v přepočtu na 9,10 eura (229 korun), zatímco po příjezdu do Německa stojí třináct eur (327 korun).| Zdroj: Michael Tomeš
  • Poctivá gastronomie zůstane i v nových jídelních vozech, jak uklidňuje Peterka. Navzdory tomu, že se v médiích objevily informace o tom, že se přejde na plastové příbory a fast­food ohřívaný v mikrovlnce.
    Poctivá gastronomie zůstane i v nových jídelních vozech, jak uklidňuje Peterka. Navzdory tomu, že se v médiích objevily informace o tom, že se přejde na plastové příbory a fast­food ohřívaný v mikrovlnce.| Zdroj: Michael Tomeš
  • „To je nesmysl, jídla zůstanou stejná a stejně kvalitní. I točené pivo bude. Jen zmizí sporák. Místo toho bude ve vozech moderní konvektomat,“ popisuje Peterka
    „To je nesmysl, jídla zůstanou stejná a stejně kvalitní. I točené pivo bude. Jen zmizí sporák. Místo toho bude ve vozech moderní konvektomat,“ popisuje Peterka| Zdroj: Michael Tomeš
  • Nové jídelní vozy budou mít také menší kapacitu, nezabírají totiž celou délku vozu: Místo třiceti míst k sezení jich bude jenom osmnáct.
    Nové jídelní vozy budou mít také menší kapacitu, nezabírají totiž celou délku vozu: Místo třiceti míst k sezení jich bude jenom osmnáct.| Zdroj: Michael Tomeš
  • A možná zmizí i trocha tradiční atmosféry.
    A možná zmizí i trocha tradiční atmosféry.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Jako o fenoménu české hospody na kolejích, psal v roce 2019 o těchto jídelních vozech ve svém článku pro Frankfurter Allgemeine Zeitung slavný český spisovatel žijící v Berlíně Jaroslav Rudiš.
    Jako o fenoménu české hospody na kolejích, psal v roce 2019 o těchto jídelních vozech ve svém článku pro Frankfurter Allgemeine Zeitung slavný český spisovatel žijící v Berlíně Jaroslav Rudiš.| Zdroj: Michael Tomeš
  • „Ve vlaku z Berlína do Prahy se cítíte jako v české hospodě. Jídelní vůz je malý svět ve velkém. A nitky se spojují s panem Peterkou,“ popsal Rudiš v německém textu.
    „Ve vlaku z Berlína do Prahy se cítíte jako v české hospodě. Jídelní vůz je malý svět ve velkém. A nitky se spojují s panem Peterkou,“ popsal Rudiš v německém textu.| Zdroj: Michael Tomeš
  • A byl to právě tento článek, který český jídelní vůz proslavil a Peterkovi svým způsobem změnil život.
    A byl to právě tento článek, který český jídelní vůz proslavil a Peterkovi svým způsobem změnil život.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Rudiš z Peterky ještě k tomu učinil postavu své knížky Návod k použití železnice. Peterka a spisovatel se seznámili právě ve vlaku z Berlína do Prahy. Peterka Rudiše sám oslovil a poděkoval mu za jeho práci, pak se spřátelili.
    Rudiš z Peterky ještě k tomu učinil postavu své knížky Návod k použití železnice. Peterka a spisovatel se seznámili právě ve vlaku z Berlína do Prahy. Peterka Rudiše sám oslovil a poděkoval mu za jeho práci, pak se spřátelili.| Zdroj: Michael Tomeš
  • „Beru to tak, že zároveň propaguji naše povolání,“ popisuje mi.
    „Beru to tak, že zároveň propaguji naše povolání,“ popisuje mi.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Chcete-li si posezení v červených polstrovaných sedačkách vyzkoušet, máte ještě šanci během celého roku 2025.
    Chcete-li si posezení v červených polstrovaných sedačkách vyzkoušet, máte ještě šanci během celého roku 2025.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Kdo bude mít štěstí, možná potká nejen pana Peterku, ale i Jaroslava Rudiše.
    Kdo bude mít štěstí, možná potká nejen pana Peterku, ale i Jaroslava Rudiše.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Už loni začaly České dráhy nahrazovat vlaky EuroCity na této trase rychlejšími modely ComfortJet, které dovedou jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Původní vlaky zvládají nejvýše dvousetkilometrovou rychlost. Přidat je potřeba především za Berlínem. V úseku Berlín–Hamburk se zkrátka jezdí rychleji.
    Už loni začaly České dráhy nahrazovat vlaky EuroCity na této trase rychlejšími modely ComfortJet, které dovedou jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Původní vlaky zvládají nejvýše dvousetkilometrovou rychlost. Přidat je potřeba především za Berlínem. V úseku Berlín–Hamburk se zkrátka jezdí rychleji.| Zdroj: Michael Tomeš
  • Autorka článku Veronika Jonášová, která  projela trasu ze stanice Praha-Holešovice na hlavní nádraží.
    Autorka článku Veronika Jonášová, která projela trasu ze stanice Praha-Holešovice na hlavní nádraží.| Zdroj: Veronika Jonášová
  • Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.
    Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.| Zdroj: Veronika Jonášová
  • Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.
    Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.| Zdroj: Veronika Jonášová
Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.
Letos ikonické vozy, díky nimž se celému vlaku přezdívá knedlíkový expres – německy Knödelexpress –, nahradí standardní moderní bistrovozy.
Legendární vrchní Pavel Peterka, kterého proslavil spisovatel Jaroslav Rudiš, nestačí vysvětlovat, že vozy s červenými polstrovanými sedačkami z kolejí nezmizí.
Jídelní vozy s označením WRmz se z linky Praha–Berlín přesunou na tuzemské dálkové linky, kde svými technickými parametry ještě obstojí. Mohly by jezdit například na lince Praha–Ostrava, konkrétní plán ale dráhy zatím nemají.
Jídelní vozy jsou v provozu třicet let, Peterka na nich slouží celých 23 let.
„Naše jídelní vozy jsou unikátní, bylo jich vyrobených jenom deset. Podle mě jsou úplně dokonalé. Nemám, co bych jim vytkl. Také servírujeme skvělé jídlo a je opravdu úžasné dělat práci, za níž si stojím,“ rozplývá se při našem setkání Pavel Peterka, který je mimo jiné celoživotním fanouškem vlaků.
Nejoblíbenější jídlo ve voze je podle Pavla Peterky nepřekvapivě tradiční česká svíčková omáčka s knedlíkem, v zimním menu jí teď ale konkuruje kančí guláš se špekovými knedlíky.
Trasa a jídelní vůz mají ještě jednu specialitu: Dobře zvažte, kde si jídlo objednáte. Platí tu totiž dvojí ceny, na území České republiky jsou asi o třetinu nižší než v Německu.
Třeba svíčková objednaná ještě na českých kolejích vyjde v přepočtu na 9,10 eura (229 korun), zatímco po příjezdu do Německa stojí třináct eur (327 korun).
Poctivá gastronomie zůstane i v nových jídelních vozech, jak uklidňuje Peterka. Navzdory tomu, že se v médiích objevily informace o tom, že se přejde na plastové příbory a fast­food ohřívaný v mikrovlnce.
„To je nesmysl, jídla zůstanou stejná a stejně kvalitní. I točené pivo bude. Jen zmizí sporák. Místo toho bude ve vozech moderní konvektomat,“ popisuje Peterka
Nové jídelní vozy budou mít také menší kapacitu, nezabírají totiž celou délku vozu: Místo třiceti míst k sezení jich bude jenom osmnáct.
A možná zmizí i trocha tradiční atmosféry.
Jako o fenoménu české hospody na kolejích, psal v roce 2019 o těchto jídelních vozech ve svém článku pro Frankfurter Allgemeine Zeitung slavný český spisovatel žijící v Berlíně Jaroslav Rudiš.
„Ve vlaku z Berlína do Prahy se cítíte jako v české hospodě. Jídelní vůz je malý svět ve velkém. A nitky se spojují s panem Peterkou,“ popsal Rudiš v německém textu.
A byl to právě tento článek, který český jídelní vůz proslavil a Peterkovi svým způsobem změnil život.
Rudiš z Peterky ještě k tomu učinil postavu své knížky Návod k použití železnice. Peterka a spisovatel se seznámili právě ve vlaku z Berlína do Prahy. Peterka Rudiše sám oslovil a poděkoval mu za jeho práci, pak se spřátelili.
„Beru to tak, že zároveň propaguji naše povolání,“ popisuje mi.
Chcete-li si posezení v červených polstrovaných sedačkách vyzkoušet, máte ještě šanci během celého roku 2025.
Kdo bude mít štěstí, možná potká nejen pana Peterku, ale i Jaroslava Rudiše.
Už loni začaly České dráhy nahrazovat vlaky EuroCity na této trase rychlejšími modely ComfortJet, které dovedou jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Původní vlaky zvládají nejvýše dvousetkilometrovou rychlost. Přidat je potřeba především za Berlínem. V úseku Berlín–Hamburk se zkrátka jezdí rychleji.
Autorka článku Veronika Jonášová, která  projela trasu ze stanice Praha-Holešovice na hlavní nádraží.
Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.
Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.