Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.|
Zdroj: Veronika Jonášová
Letos ikonické vozy, díky nimž se celému vlaku přezdívá knedlíkový expres – německy Knödelexpress –, nahradí standardní moderní bistrovozy.|
Zdroj: Michael Tomeš
Legendární vrchní Pavel Peterka, kterého proslavil spisovatel Jaroslav Rudiš, nestačí vysvětlovat, že vozy s červenými polstrovanými sedačkami z kolejí nezmizí.|
Zdroj: Michael Tomeš
Jídelní vozy s označením WRmz se z linky Praha–Berlín přesunou na tuzemské dálkové linky, kde svými technickými parametry ještě obstojí. Mohly by jezdit například na lince Praha–Ostrava, konkrétní plán ale dráhy zatím nemají.|
Zdroj: Michael Tomeš
Jídelní vozy jsou v provozu třicet let, Peterka na nich slouží celých 23 let.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Naše jídelní vozy jsou unikátní, bylo jich vyrobených jenom deset. Podle mě jsou úplně dokonalé. Nemám, co bych jim vytkl. Také servírujeme skvělé jídlo a je opravdu úžasné dělat práci, za níž si stojím,“ rozplývá se při našem setkání Pavel Peterka, který je mimo jiné celoživotním fanouškem vlaků.|
Zdroj: Michael Tomeš
Nejoblíbenější jídlo ve voze je podle Pavla Peterky nepřekvapivě tradiční česká svíčková omáčka s knedlíkem, v zimním menu jí teď ale konkuruje kančí guláš se špekovými knedlíky.|
Zdroj: Michael Tomeš
Trasa a jídelní vůz mají ještě jednu specialitu: Dobře zvažte, kde si jídlo objednáte. Platí tu totiž dvojí ceny, na území České republiky jsou asi o třetinu nižší než v Německu.|
Zdroj: Michael Tomeš
Třeba svíčková objednaná ještě na českých kolejích vyjde v přepočtu na 9,10 eura (229 korun), zatímco po příjezdu do Německa stojí třináct eur (327 korun).|
Zdroj: Michael Tomeš
Poctivá gastronomie zůstane i v nových jídelních vozech, jak uklidňuje Peterka. Navzdory tomu, že se v médiích objevily informace o tom, že se přejde na plastové příbory a fastfood ohřívaný v mikrovlnce.|
Zdroj: Michael Tomeš
„To je nesmysl, jídla zůstanou stejná a stejně kvalitní. I točené pivo bude. Jen zmizí sporák. Místo toho bude ve vozech moderní konvektomat,“ popisuje Peterka|
Zdroj: Michael Tomeš
Nové jídelní vozy budou mít také menší kapacitu, nezabírají totiž celou délku vozu: Místo třiceti míst k sezení jich bude jenom osmnáct.|
Zdroj: Michael Tomeš
A možná zmizí i trocha tradiční atmosféry.|
Zdroj: Michael Tomeš
Jako o fenoménu české hospody na kolejích, psal v roce 2019 o těchto jídelních vozech ve svém článku pro Frankfurter Allgemeine Zeitung slavný český spisovatel žijící v Berlíně Jaroslav Rudiš.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Ve vlaku z Berlína do Prahy se cítíte jako v české hospodě. Jídelní vůz je malý svět ve velkém. A nitky se spojují s panem Peterkou,“ popsal Rudiš v německém textu.|
Zdroj: Michael Tomeš
A byl to právě tento článek, který český jídelní vůz proslavil a Peterkovi svým způsobem změnil život.|
Zdroj: Michael Tomeš
Rudiš z Peterky ještě k tomu učinil postavu své knížky Návod k použití železnice. Peterka a spisovatel se seznámili právě ve vlaku z Berlína do Prahy. Peterka Rudiše sám oslovil a poděkoval mu za jeho práci, pak se spřátelili.|
Zdroj: Michael Tomeš
„Beru to tak, že zároveň propaguji naše povolání,“ popisuje mi.|
Zdroj: Michael Tomeš
Chcete-li si posezení v červených polstrovaných sedačkách vyzkoušet, máte ještě šanci během celého roku 2025.|
Zdroj: Michael Tomeš
Kdo bude mít štěstí, možná potká nejen pana Peterku, ale i Jaroslava Rudiše.|
Zdroj: Michael Tomeš
Už loni začaly České dráhy nahrazovat vlaky EuroCity na této trase rychlejšími modely ComfortJet, které dovedou jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Původní vlaky zvládají nejvýše dvousetkilometrovou rychlost. Přidat je potřeba především za Berlínem. V úseku Berlín–Hamburk se zkrátka jezdí rychleji.|
Zdroj: Michael Tomeš
Autorka článku Veronika Jonášová, která projela trasu ze stanice Praha-Holešovice na hlavní nádraží.|
Zdroj: Veronika Jonášová
Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.|
Zdroj: Veronika Jonášová
Ukázka z menu slavného Knödelexpressu.|
Zdroj: Veronika Jonášová