Wankelův motor na sovětský způsob: Speciální lady používala hlavně tajná služba

3/19
Zavřít
  • Milice a KGB byly hlavním odběratelem výkonnějších modelů Lada, dostali se však i do rukou vybraných osob.
    Milice a KGB byly hlavním odběratelem výkonnějších modelů Lada, dostali se však i do rukou vybraných osob.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • První Lada s rotačním motorem vypadala jako běžný model VAZ 2101
    První Lada s rotačním motorem vypadala jako běžný model VAZ 2101| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Ve skutečnosti se jednalo o prototyp 21018 s pohonnou jednotkou VAZ 311.
    Ve skutečnosti se jednalo o prototyp 21018 s pohonnou jednotkou VAZ 311.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Jednorotorový agregát o výkonu 70 koní byl nespolehlivý, vydržel asi jen 20 tisíc km.
    Jednorotorový agregát o výkonu 70 koní byl nespolehlivý, vydržel asi jen 20 tisíc km.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Následující model VAZ 21019 měl dvourotorový agregát VAZ 411 s výkonem zvýšeným na 120 koní.
    Následující model VAZ 21019 měl dvourotorový agregát VAZ 411 s výkonem zvýšeným na 120 koní.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Civilní varianty vypadaly k nerozeznání od jiných běžných 2101 nebo modernizovaných 21011.
    Civilní varianty vypadaly k nerozeznání od jiných běžných 2101 nebo modernizovaných 21011.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Sovětský Wankel byl kopií agregátu Mazdy, tamní konstruktéři nicméně využili poznatky z rozborky motoru NSU Ro 80.
    Sovětský Wankel byl kopií agregátu Mazdy, tamní konstruktéři nicméně využili poznatky z rozborky motoru NSU Ro 80.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • S ohledem na potřeby sovětských milicí se dá předpokládat, že ne všechny služební vozy byly poháněné motorem RPD.
    S ohledem na potřeby sovětských milicí se dá předpokládat, že ne všechny služební vozy byly poháněné motorem RPD.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Wankely se montovaly do služebních automobilů s přídomkem "stíhací" nebo též "pronásledovací".
    Wankely se montovaly do služebních automobilů s přídomkem "stíhací" nebo též "pronásledovací".| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Dalším modelem v pořadí byl VAZ 21059, který převzal pohonnou jednotku VAZ 411.
    Dalším modelem v pořadí byl VAZ 21059, který převzal pohonnou jednotku VAZ 411.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Ani tyto modely se od aut běžných občanů navenek nijak nelišily.
    Ani tyto modely se od aut běžných občanů navenek nijak nelišily.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Speciální Lady se dokázaly rozjet na 180 km/h, jejich brzdy však byly sériové.
    Speciální Lady se dokázaly rozjet na 180 km/h, jejich brzdy však byly sériové.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Motory s krouživým pístem se dostaly i do modernizované "nula-sedmičky" a nesly označení VAZ 21079.
    Motory s krouživým pístem se dostaly i do modernizované "nula-sedmičky" a nesly označení VAZ 21079.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Do těchto aut se však montovaly modernizované varianty motoru VAZ 4132.
    Do těchto aut se však montovaly modernizované varianty motoru VAZ 4132.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Ty byly původně určené pro Volhy 24 a následující GAZ 3102.
    Ty byly původně určené pro Volhy 24 a následující GAZ 3102.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • KGB nicméně raději využívala letité atmosférické osmiválce o objemu 5,5 litru.
    KGB nicméně raději využívala letité atmosférické osmiválce o objemu 5,5 litru.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Přesto vzniklo několik prototypů s označením GAZ 31028.
    Přesto vzniklo několik prototypů s označením GAZ 31028.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • Konstruktéři přepracovali Wankel tak, aby mohl pohánět přední kola Samary.
    Konstruktéři přepracovali Wankel tak, aby mohl pohánět přední kola Samary.| Zdroj: AutoRevue.cz
  • VAZ 415 měl 140 koní, 186 N.m a Lada 2108-91 alias Samara díky němu atakovala hranici 200 km/h.
    VAZ 415 měl 140 koní, 186 N.m a Lada 2108-91 alias Samara díky němu atakovala hranici 200 km/h.| Zdroj: AutoRevue.cz
Milice a KGB byly hlavním odběratelem výkonnějších modelů Lada, dostali se však i do rukou vybraných osob.
První Lada s rotačním motorem vypadala jako běžný model VAZ 2101
Ve skutečnosti se jednalo o prototyp 21018 s pohonnou jednotkou VAZ 311.
Jednorotorový agregát o výkonu 70 koní byl nespolehlivý, vydržel asi jen 20 tisíc km.
Následující model VAZ 21019 měl dvourotorový agregát VAZ 411 s výkonem zvýšeným na 120 koní.
Civilní varianty vypadaly k nerozeznání od jiných běžných 2101 nebo modernizovaných 21011.
Sovětský Wankel byl kopií agregátu Mazdy, tamní konstruktéři nicméně využili poznatky z rozborky motoru NSU Ro 80.
S ohledem na potřeby sovětských milicí se dá předpokládat, že ne všechny služební vozy byly poháněné motorem RPD.
Wankely se montovaly do služebních automobilů s přídomkem "stíhací" nebo též "pronásledovací".
Dalším modelem v pořadí byl VAZ 21059, který převzal pohonnou jednotku VAZ 411.
Ani tyto modely se od aut běžných občanů navenek nijak nelišily.
Speciální Lady se dokázaly rozjet na 180 km/h, jejich brzdy však byly sériové.
Motory s krouživým pístem se dostaly i do modernizované "nula-sedmičky" a nesly označení VAZ 21079.
Do těchto aut se však montovaly modernizované varianty motoru VAZ 4132.
Ty byly původně určené pro Volhy 24 a následující GAZ 3102.
KGB nicméně raději využívala letité atmosférické osmiválce o objemu 5,5 litru.
Přesto vzniklo několik prototypů s označením GAZ 31028.
Konstruktéři přepracovali Wankel tak, aby mohl pohánět přední kola Samary.
VAZ 415 měl 140 koní, 186 N.m a Lada 2108-91 alias Samara díky němu atakovala hranici 200 km/h.