Příběh Saabu: Vleklý konec výrobce aut pro architekty
3
/
42
Přehled fotografií
Zavřít
Pro modelový rok 1973 dostal Sonett III bezpečnostní nárazníky z typu 99 a na boky pruhy s nápisem SAAB.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
V roce 1987 dostaly Saaby 900 novou, více skloněnou masku chladiče a "integrované" nárazníky, zasahující do boků.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Dvoudveřová karoserie kabrioletu vycházela z verze kombi-kupé. Textilní třívrstvá střecha byla ovládaná elektromotory.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Otevřená verze Saabu 900 si získala velkou oblibu, hlavně ve slunné Kalifornii.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Model Saab 900 GLE měl bohatší výbavu a poháněl jej dvoulitrový motor se vstřikováním paliva (117 koní).
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Nejvýkonnější verzí Saabu 900 byl model Turbo s přeplňovaným motorem o výkonu 145 koní.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Pětidveřový hatchback Saab 900 vycházel z předešlého typu 99 Combi-Coupé, byl ale delší a bezpečnější.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Zvýšená záď kabrioletu dovolovala umístit složenou střechu tak, aby nevyčnívala z profilu vozu. Přitom pro zavazadla ještě zbylo 285 litrů.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Zajímavým detailem Saabu 99 bylo ohřívání zadního okna hadicí, přivádějící teplo od topení a regulované pákou mezi předními sedadly.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Saab 99 modelového ročníku 1972 dostal „pětimílové“ bezpečnostní nárazníky a přední směrová světla se zvětšila a posunula směrem nahoru.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Znak Saabu na přídi vyjadřoval od roku 1967 příbuznost s leteckou výrobou siluetou dvoumotorového letadla.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Čtyřdveřová verze Saabu 99 přišla na trh tři roky po dvoudveřové.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Karoserie Saabu 99 měla silně zaoblené čelní sklo, hladké boky rozdělené zlomem pod úrovní kliky dveří a konkávní přechod mezi střechou a zavazadlovým prostorem.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Se Saabem 99 Turbo Rally závodili legendární jezdci Stig Blomqvist a Per Eklund. Vítězství Stiga Blomqvista ve švédské rallye 1979 znamenalo první výhru vozu s turbomotorem ve světovém rallye sportu.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Maska chladiče byla uprostřed rozdělena chromovaným rámečkem se znakem Saabu. Standardně montované obdélníkové světlomety byly pro americký trh nahrazeny dvojitými kruhovými světly.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
V roce 1980 dostaly Saaby 99 nová bezpečnější sedadla z typu 900 a turbomotor se montoval i do čtyřdveřových a dvoudveřových modelů.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Nástupcem slavné „devadesátdevítky“ se stal model Saab 900, jehož výroba začala v roce 1978.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Saab 99 Turbo měl také neobvykle tvarované disky kol, velké přední směrovky a stěrače světlometů.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Karoserie Saabu 99 Turbo se lišila od běžných kombi-kupé předním a zadním spoilerem, pozměněnou maskou chladiče a odlišnou větrací mřížkou na bocích.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Průhledová kresba ukazuje řadu bezpečnostních prvků, jako jsou výztuhy ve dveřích, ukotvení nárazníků a trubkové posílení sloupků A.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Kromě základního modelu L se Saab 99 dodával také v luxusnějším provedení GL (Grand Luxe) a od roku 1976 ve verzi GLE se vstřikováním paliva a automatickou převodovkou.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Masku chladiče z modelu Combi-Coupé převzaly v roce 1976 i ostatní modely. Změna spočívala v rozšíření středového rámečku a novém logu.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Soutěžní Saab 93 měl přídavné světlomety, třetí stěrač předního okna a hledáček na střeše.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
S prototypem Saab 94 Sonett I absolvoval Erik Carlsson v roce 1989 závod historických vozidel na Mille Miglia.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Sonett I měl bezrámové panoramatické přední sklo a pravostranné řízení, neboť ve Švédsku se do 3. září 1967 jezdilo vlevo.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Saab Sonett I měl dolní část boků z profilovaného leštěného plechu
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Stig Blomqvist vyhrál na Saabu 99 EMS v roce 1976 belgickou rallye Boucles de Spa a o rok později Švédskou rallye.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Sonett III měl karoserii dlouhou 3900 mm. V ostře řezané přídi byly výklopné světlomety a v zádi vyklápěcí zadní okno.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Od roku 1968 se Sonetty II dodávaly s Fordovými čtyřtaktními motory V4. Na přídi přibyly gumové dorazy.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Bezprůvanové větrání interiéru mělo vstup vzduchu před čelním sklem a výstup na sloupcích B pod plechovými kryty, které dostaly přezdívku „sloní uši“.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Pro modelový ročník 1967 dostal Sonett II gumové spony kapoty.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Saab 97 Sonett II měl splývající záď s velkým panoramatickým zadním oknem.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Sportovních kupé Saab 97 Sonett II se v letech 1966–1970 vyrobilo kolem 1800 kusů. Prvních 258 vozů mělo ještě dvoutaktní motory, ostatní už dostaly čtyřtakty V4.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Zvenku se Saab 93 odlišoval od svého předchůdce především svisle orientovanou masku chladiče a zvětšenou délkou karoserie.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
V prosinci 1955 se představil Saab 93 s dvoutaktním tříválcovým motorem.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Saab 92B se dal pořídit i se shrnovací plátěnou horní částí střechy.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Vylepšený Saab 92B z roku 1953 dostal zvětšené zadní okno a víko zavazadlového prostoru umožňující přístup zvenku.
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Po třech letech výroby se Saab 92 dočkal modernizace. Vozy určené k exportu dostaly na blatníky nerezové lišty
|
Zdroj: Zdeněk Vacek
Zmizí Saab ze světových silnic?
|
Zdroj: wikimedia.org
První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu letos v září
|
Zdroj: repro autorevue.cz
Saab 9-4X
|
Zdroj: Saab
První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu letos v září
|
Zdroj: repro autorevue.cz
Zavřít