Příběh Saabu: Vleklý konec výrobce aut pro architekty

Pro modelový rok 1973 dostal Sonett III bezpečnostní nárazníky z typu 99 a na boky pruhy s nápisem SAAB.

Pro modelový rok 1973 dostal Sonett III bezpečnostní nárazníky z typu 99 a na boky pruhy s nápisem SAAB. Zdroj: Zdeněk Vacek

V roce 1987 dostaly Saaby 900 novou, více skloněnou masku chladiče a "integrované" nárazníky, zasahující do boků.
Dvoudveřová karoserie kabrioletu vycházela z verze kombi-kupé. Textilní třívrstvá střecha byla ovládaná elektromotory.
Otevřená verze Saabu 900 si získala velkou oblibu, hlavně ve slunné Kalifornii.
Model Saab 900 GLE měl bohatší výbavu a poháněl jej dvoulitrový motor se vstřikováním paliva (117 koní).
Nejvýkonnější verzí Saabu 900 byl model Turbo s přeplňovaným motorem o výkonu 145 koní.
42
Fotogalerie

O blížícím se konci Saabu se hovoří celé toto desetiletí. Švédský výrobce z Trollhättanu stále nějak přežívá, s původním Saabem ale už má jen minimum společného.

Švédská značka Saab patřila mezi legendární výrobce automobilů, která proslula důrazem na bezpečnost a odkazem na stíhací letouny. Do dnešních dnů však navzdory svému zajímavému charakteru nepřežila. Její pozůstatky sice nějakým způsobem přežívají, ty už ale s původním Saabem mají jen pramálo společného.

Historie automobilky Saab se začala psát v roce 1945, kdy se mateřská firma, výrobce letadel a zbraní, Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab AB) rozhodla expandovat a začít vyrábět auta. V poválečné Evropě se společnost chtěla orientovat i na jiné obory než na výrobu zbraní. V roce 1945 začaly práce na projektu X9248, prototypu přezdívaném Ursaab, z něhož později vzešel první sériový model značky, Saab 9-2, který se začal vyrábět v prosinci 1949.

Saab 9-2 vsadil na aerodynamickou karoserii, které se pro vozy značky stala v následujících letech typická. V útrobách pracoval vodou chlazený dvoutaktní dvouválec vlastní konstrukce, který z objemu 764 cm3 dával výkon 18 kW. Vpředu podélně uložený motor spolupracoval s třístupňovou manuální převodovkou.

Už ve svých začátcích firma kladla důraz na účast v závodech, ještě před zahájením výroby prototypy závodily ve švédských závodních podnicích a jen krátce po startu produkce devět dvojka dokonce vyrazila na slavnou Rallye Monte Carlo. Úspěchy ale přišly až později, na začátku šedesátých let, přičemž byly spjaty s Erikem Carlssonem, který tehdy třikrát vyhrál britskou RAC Rallye (1960-1962) a dvakrát Rallye Monte Carlo (1962-1963). Tomuto jezdci se kvůli častým karambolům přezdívalo „Carlsson på taket“ (Carlsson na střeše), s ohledem na pevné sepjetí se švédskou značkou si ale později vysloužil i lichotivější přezdívku Mr. Saab.

Více si přečtěte na Auto.cz >>>