Příběh Saabu: Vleklý konec výrobce aut pro architekty

5/42
Přehled fotografií
Zavřít
  • Pro modelový rok 1973 dostal Sonett III bezpečnostní nárazníky z typu 99 a na boky pruhy s nápisem SAAB.
    Pro modelový rok 1973 dostal Sonett III bezpečnostní nárazníky z typu 99 a na boky pruhy s nápisem SAAB.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • V roce 1987 dostaly Saaby 900 novou, více skloněnou masku chladiče a "integrované" nárazníky, zasahující do boků.
    V roce 1987 dostaly Saaby 900 novou, více skloněnou masku chladiče a "integrované" nárazníky, zasahující do boků.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Dvoudveřová karoserie kabrioletu vycházela z verze kombi-kupé. Textilní třívrstvá střecha byla ovládaná elektromotory.
    Dvoudveřová karoserie kabrioletu vycházela z verze kombi-kupé. Textilní třívrstvá střecha byla ovládaná elektromotory.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Otevřená verze Saabu 900 si získala velkou oblibu, hlavně ve slunné Kalifornii.
    Otevřená verze Saabu 900 si získala velkou oblibu, hlavně ve slunné Kalifornii.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Model Saab 900 GLE měl bohatší výbavu a poháněl jej dvoulitrový motor se vstřikováním paliva (117 koní).
    Model Saab 900 GLE měl bohatší výbavu a poháněl jej dvoulitrový motor se vstřikováním paliva (117 koní).| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Nejvýkonnější verzí Saabu 900 byl model Turbo s přeplňovaným motorem o výkonu 145 koní.
    Nejvýkonnější verzí Saabu 900 byl model Turbo s přeplňovaným motorem o výkonu 145 koní.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Pětidveřový hatchback Saab 900 vycházel z předešlého typu 99 Combi-Coupé, byl ale delší a bezpečnější.
    Pětidveřový hatchback Saab 900 vycházel z předešlého typu 99 Combi-Coupé, byl ale delší a bezpečnější.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Zvýšená záď kabrioletu dovolovala umístit složenou střechu tak, aby nevyčnívala z profilu vozu. Přitom pro zavazadla ještě zbylo 285 litrů.
    Zvýšená záď kabrioletu dovolovala umístit složenou střechu tak, aby nevyčnívala z profilu vozu. Přitom pro zavazadla ještě zbylo 285 litrů.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Zajímavým detailem Saabu 99 bylo ohřívání zadního okna hadicí, přivádějící teplo od topení a regulované pákou mezi předními sedadly.
    Zajímavým detailem Saabu 99 bylo ohřívání zadního okna hadicí, přivádějící teplo od topení a regulované pákou mezi předními sedadly.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Saab 99 modelového ročníku 1972 dostal „pětimílové“ bezpečnostní nárazníky a přední směrová světla se zvětšila a posunula směrem nahoru.
    Saab 99 modelového ročníku 1972 dostal „pětimílové“ bezpečnostní nárazníky a přední směrová světla se zvětšila a posunula směrem nahoru.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Znak Saabu na přídi vyjadřoval od roku 1967 příbuznost s leteckou výrobou siluetou dvoumotorového letadla.
    Znak Saabu na přídi vyjadřoval od roku 1967 příbuznost s leteckou výrobou siluetou dvoumotorového letadla.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Čtyřdveřová verze Saabu 99 přišla na trh tři roky po dvoudveřové.
    Čtyřdveřová verze Saabu 99 přišla na trh tři roky po dvoudveřové.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Karoserie Saabu 99 měla silně zaoblené čelní sklo, hladké boky rozdělené zlomem pod úrovní kliky dveří a konkávní přechod mezi střechou a zavazadlovým prostorem.
    Karoserie Saabu 99 měla silně zaoblené čelní sklo, hladké boky rozdělené zlomem pod úrovní kliky dveří a konkávní přechod mezi střechou a zavazadlovým prostorem.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Se Saabem 99 Turbo Rally závodili legendární jezdci Stig Blomqvist a Per Eklund. Vítězství Stiga Blomqvista ve švédské rallye 1979 znamenalo první výhru vozu s turbomotorem ve světovém rallye sportu.
    Se Saabem 99 Turbo Rally závodili legendární jezdci Stig Blomqvist a Per Eklund. Vítězství Stiga Blomqvista ve švédské rallye 1979 znamenalo první výhru vozu s turbomotorem ve světovém rallye sportu.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Maska chladiče byla uprostřed rozdělena chromovaným rámečkem se znakem Saabu. Standardně montované obdélníkové světlomety byly pro americký trh nahrazeny dvojitými kruhovými světly.
    Maska chladiče byla uprostřed rozdělena chromovaným rámečkem se znakem Saabu. Standardně montované obdélníkové světlomety byly pro americký trh nahrazeny dvojitými kruhovými světly.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • V roce 1980 dostaly Saaby 99 nová bezpečnější sedadla z typu 900 a turbomotor se montoval i do čtyřdveřových a dvoudveřových modelů.
    V roce 1980 dostaly Saaby 99 nová bezpečnější sedadla z typu 900 a turbomotor se montoval i do čtyřdveřových a dvoudveřových modelů.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Nástupcem slavné „devadesátdevítky“ se stal model Saab 900, jehož výroba začala v roce 1978.
    Nástupcem slavné „devadesátdevítky“ se stal model Saab 900, jehož výroba začala v roce 1978.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Saab 99 Turbo měl také neobvykle tvarované disky kol, velké přední směrovky a stěrače světlometů.
    Saab 99 Turbo měl také neobvykle tvarované disky kol, velké přední směrovky a stěrače světlometů.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Karoserie Saabu 99 Turbo se lišila od běžných kombi-kupé předním a zadním spoilerem, pozměněnou maskou chladiče a odlišnou větrací mřížkou na bocích.
    Karoserie Saabu 99 Turbo se lišila od běžných kombi-kupé předním a zadním spoilerem, pozměněnou maskou chladiče a odlišnou větrací mřížkou na bocích.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Průhledová kresba ukazuje řadu bezpečnostních prvků, jako jsou výztuhy ve dveřích, ukotvení nárazníků a trubkové posílení sloupků A.
    Průhledová kresba ukazuje řadu bezpečnostních prvků, jako jsou výztuhy ve dveřích, ukotvení nárazníků a trubkové posílení sloupků A.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Kromě základního modelu L se Saab 99 dodával také v luxusnějším provedení GL (Grand Luxe) a od roku 1976  ve verzi GLE se vstřikováním paliva a automatickou převodovkou.
    Kromě základního modelu L se Saab 99 dodával také v luxusnějším provedení GL (Grand Luxe) a od roku 1976 ve verzi GLE se vstřikováním paliva a automatickou převodovkou.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Masku chladiče z modelu Combi-Coupé převzaly v roce 1976 i ostatní modely. Změna spočívala v rozšíření středového rámečku a novém logu.
    Masku chladiče z modelu Combi-Coupé převzaly v roce 1976 i ostatní modely. Změna spočívala v rozšíření středového rámečku a novém logu.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Soutěžní Saab 93 měl přídavné světlomety, třetí stěrač předního okna a hledáček na střeše.
    Soutěžní Saab 93 měl přídavné světlomety, třetí stěrač předního okna a hledáček na střeše.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • S prototypem Saab 94 Sonett I absolvoval Erik Carlsson v roce 1989 závod historických vozidel na Mille Miglia.
    S prototypem Saab 94 Sonett I absolvoval Erik Carlsson v roce 1989 závod historických vozidel na Mille Miglia.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Sonett I měl bezrámové panoramatické přední sklo a pravostranné řízení, neboť ve Švédsku se do 3. září 1967 jezdilo vlevo.
    Sonett I měl bezrámové panoramatické přední sklo a pravostranné řízení, neboť ve Švédsku se do 3. září 1967 jezdilo vlevo.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Saab Sonett I měl dolní část boků z profilovaného leštěného plechu
    Saab Sonett I měl dolní část boků z profilovaného leštěného plechu| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Stig Blomqvist vyhrál na Saabu 99 EMS v roce 1976 belgickou rallye Boucles de Spa a o rok později Švédskou rallye.
    Stig Blomqvist vyhrál na Saabu 99 EMS v roce 1976 belgickou rallye Boucles de Spa a o rok později Švédskou rallye.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Sonett III měl karoserii dlouhou 3900 mm. V ostře řezané přídi byly výklopné světlomety a v zádi vyklápěcí zadní okno.
    Sonett III měl karoserii dlouhou 3900 mm. V ostře řezané přídi byly výklopné světlomety a v zádi vyklápěcí zadní okno.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Od roku 1968 se Sonetty II dodávaly s Fordovými čtyřtaktními motory V4. Na přídi přibyly gumové dorazy.
    Od roku 1968 se Sonetty II dodávaly s Fordovými čtyřtaktními motory V4. Na přídi přibyly gumové dorazy.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Bezprůvanové větrání interiéru mělo vstup vzduchu před čelním sklem a výstup na sloupcích B pod plechovými kryty, které dostaly přezdívku „sloní uši“.
    Bezprůvanové větrání interiéru mělo vstup vzduchu před čelním sklem a výstup na sloupcích B pod plechovými kryty, které dostaly přezdívku „sloní uši“.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Pro modelový ročník 1967 dostal Sonett II gumové spony kapoty.
    Pro modelový ročník 1967 dostal Sonett II gumové spony kapoty.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Saab 97 Sonett II měl splývající záď s velkým panoramatickým zadním oknem.
    Saab 97 Sonett II měl splývající záď s velkým panoramatickým zadním oknem.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Sportovních kupé Saab 97 Sonett II se v letech 1966–1970 vyrobilo kolem 1800 kusů. Prvních 258 vozů mělo ještě dvoutaktní motory, ostatní už dostaly čtyřtakty V4.
    Sportovních kupé Saab 97 Sonett II se v letech 1966–1970 vyrobilo kolem 1800 kusů. Prvních 258 vozů mělo ještě dvoutaktní motory, ostatní už dostaly čtyřtakty V4.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Zvenku se Saab 93 odlišoval od svého předchůdce především svisle orientovanou masku chladiče a zvětšenou délkou karoserie.
    Zvenku se Saab 93 odlišoval od svého předchůdce především svisle orientovanou masku chladiče a zvětšenou délkou karoserie.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • V prosinci 1955 se představil Saab 93 s dvoutaktním tříválcovým motorem.
    V prosinci 1955 se představil Saab 93 s dvoutaktním tříválcovým motorem.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Saab 92B se dal pořídit i se shrnovací plátěnou horní částí střechy.
    Saab 92B se dal pořídit i se shrnovací plátěnou horní částí střechy.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Vylepšený Saab 92B z roku 1953 dostal zvětšené zadní okno a víko zavazadlového prostoru umožňující přístup zvenku.
    Vylepšený Saab 92B z roku 1953 dostal zvětšené zadní okno a víko zavazadlového prostoru umožňující přístup zvenku.| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Po třech letech výroby se Saab 92 dočkal modernizace. Vozy určené k exportu dostaly na blatníky nerezové lišty
    Po třech letech výroby se Saab 92 dočkal modernizace. Vozy určené k exportu dostaly na blatníky nerezové lišty| Zdroj: Zdeněk Vacek
  • Zmizí Saab ze světových silnic?
    Zmizí Saab ze světových silnic?| Zdroj: wikimedia.org
  • První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu  letos v září
    První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu letos v září| Zdroj: repro autorevue.cz
  • Saab 9-4X
    Saab 9-4X| Zdroj: Saab
  • První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu  letos v září
    První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu letos v září| Zdroj: repro autorevue.cz
Pro modelový rok 1973 dostal Sonett III bezpečnostní nárazníky z typu 99 a na boky pruhy s nápisem SAAB.
V roce 1987 dostaly Saaby 900 novou, více skloněnou masku chladiče a "integrované" nárazníky, zasahující do boků.
Dvoudveřová karoserie kabrioletu vycházela z verze kombi-kupé. Textilní třívrstvá střecha byla ovládaná elektromotory.
Otevřená verze Saabu 900 si získala velkou oblibu, hlavně ve slunné Kalifornii.
Model Saab 900 GLE měl bohatší výbavu a poháněl jej dvoulitrový motor se vstřikováním paliva (117 koní).
Nejvýkonnější verzí Saabu 900 byl model Turbo s přeplňovaným motorem o výkonu 145 koní.
Pětidveřový hatchback Saab 900 vycházel z předešlého typu 99 Combi-Coupé, byl ale delší a bezpečnější.
Zvýšená záď kabrioletu dovolovala umístit složenou střechu tak, aby nevyčnívala z profilu vozu. Přitom pro zavazadla ještě zbylo 285 litrů.
Zajímavým detailem Saabu 99 bylo ohřívání zadního okna hadicí, přivádějící teplo od topení a regulované pákou mezi předními sedadly.
Saab 99 modelového ročníku 1972 dostal „pětimílové“ bezpečnostní nárazníky a přední směrová světla se zvětšila a posunula směrem nahoru.
Znak Saabu na přídi vyjadřoval od roku 1967 příbuznost s leteckou výrobou siluetou dvoumotorového letadla.
Čtyřdveřová verze Saabu 99 přišla na trh tři roky po dvoudveřové.
Karoserie Saabu 99 měla silně zaoblené čelní sklo, hladké boky rozdělené zlomem pod úrovní kliky dveří a konkávní přechod mezi střechou a zavazadlovým prostorem.
Se Saabem 99 Turbo Rally závodili legendární jezdci Stig Blomqvist a Per Eklund. Vítězství Stiga Blomqvista ve švédské rallye 1979 znamenalo první výhru vozu s turbomotorem ve světovém rallye sportu.
Maska chladiče byla uprostřed rozdělena chromovaným rámečkem se znakem Saabu. Standardně montované obdélníkové světlomety byly pro americký trh nahrazeny dvojitými kruhovými světly.
V roce 1980 dostaly Saaby 99 nová bezpečnější sedadla z typu 900 a turbomotor se montoval i do čtyřdveřových a dvoudveřových modelů.
Nástupcem slavné „devadesátdevítky“ se stal model Saab 900, jehož výroba začala v roce 1978.
Saab 99 Turbo měl také neobvykle tvarované disky kol, velké přední směrovky a stěrače světlometů.
Karoserie Saabu 99 Turbo se lišila od běžných kombi-kupé předním a zadním spoilerem, pozměněnou maskou chladiče a odlišnou větrací mřížkou na bocích.
Průhledová kresba ukazuje řadu bezpečnostních prvků, jako jsou výztuhy ve dveřích, ukotvení nárazníků a trubkové posílení sloupků A.
Kromě základního modelu L se Saab 99 dodával také v luxusnějším provedení GL (Grand Luxe) a od roku 1976  ve verzi GLE se vstřikováním paliva a automatickou převodovkou.
Masku chladiče z modelu Combi-Coupé převzaly v roce 1976 i ostatní modely. Změna spočívala v rozšíření středového rámečku a novém logu.
Soutěžní Saab 93 měl přídavné světlomety, třetí stěrač předního okna a hledáček na střeše.
S prototypem Saab 94 Sonett I absolvoval Erik Carlsson v roce 1989 závod historických vozidel na Mille Miglia.
Sonett I měl bezrámové panoramatické přední sklo a pravostranné řízení, neboť ve Švédsku se do 3. září 1967 jezdilo vlevo.
Saab Sonett I měl dolní část boků z profilovaného leštěného plechu
Stig Blomqvist vyhrál na Saabu 99 EMS v roce 1976 belgickou rallye Boucles de Spa a o rok později Švédskou rallye.
Sonett III měl karoserii dlouhou 3900 mm. V ostře řezané přídi byly výklopné světlomety a v zádi vyklápěcí zadní okno.
Od roku 1968 se Sonetty II dodávaly s Fordovými čtyřtaktními motory V4. Na přídi přibyly gumové dorazy.
Bezprůvanové větrání interiéru mělo vstup vzduchu před čelním sklem a výstup na sloupcích B pod plechovými kryty, které dostaly přezdívku „sloní uši“.
Pro modelový ročník 1967 dostal Sonett II gumové spony kapoty.
Saab 97 Sonett II měl splývající záď s velkým panoramatickým zadním oknem.
Sportovních kupé Saab 97 Sonett II se v letech 1966–1970 vyrobilo kolem 1800 kusů. Prvních 258 vozů mělo ještě dvoutaktní motory, ostatní už dostaly čtyřtakty V4.
Zvenku se Saab 93 odlišoval od svého předchůdce především svisle orientovanou masku chladiče a zvětšenou délkou karoserie.
V prosinci 1955 se představil Saab 93 s dvoutaktním tříválcovým motorem.
Saab 92B se dal pořídit i se shrnovací plátěnou horní částí střechy.
Vylepšený Saab 92B z roku 1953 dostal zvětšené zadní okno a víko zavazadlového prostoru umožňující přístup zvenku.
Po třech letech výroby se Saab 92 dočkal modernizace. Vozy určené k exportu dostaly na blatníky nerezové lišty
Zmizí Saab ze světových silnic?
První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu  letos v září
Saab 9-4X
První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu  letos v září