Česká Subterra prodlužuje za miliardy metro ve Stockholmu
5
/
12
Přehled fotografií
Zavřít
Projekt Järfälla prodlouží modrou linku metra na předměstí Stockholmu. Dvě ražené stanice na trase v délce 4,1 km – Barkabystaden a Barkaby – budou zajímavé svým uměleckým zpracováním, stejně jako celé metro ve švédské metropoli.
|
Zdroj: Subterra
Podpis smlouvy koncem dubna 2020 se nezvykle konal na staveništi, před portálem tunelu Veddesta. I v protestantském Švédsku byla dodržena tradice podzemních staveb v podobě sošky svaté Barbory, patronky horníků.
|
Zdroj: Subterra
Rozšíření stockholmského metra sledují média a veřejnost. Zakázka SBT Sverige AB má být dokončena počátkem roku 2024, první cestující pojedou do obce Järfälla podzemní dráhou v roce 2026.
|
Zdroj: Subterra
Na jednom ze třech přístupů, Landningsbanan, pracuje sesterská společnost Metrostav Norge a razí úseky ke stávající stanici Akalla a budoucí stanici Barkarbystaden, v jejíž blízkosti je realizována již čtvrtá etapa bytové výstavby.
|
Zdroj: Subterra
Pro přístup a zahájení razicích prací v budoucí stanici Barkarbystaden byl využit tunel, který do roku 2010 sloužil švédskému letectvu jako přístup do hangáru. Přilehlé letiště bylo jedním z nejstarších v zemi, poslední komerční let odbavilo koncem roku 2008.
|
Zdroj: Subterra
Při metodě ražby „drill and blast“ je horninové okolí těsněno systematickou injektáží. Po obvodu výrubu jsou realizovány 24metrové vrty a injektovány nízkým tlakem pro vytvoření těsnicích vějířů.
|
Zdroj: Subterra
Stanice a přilehlé prostory sloužící pro trvalé objekty zařízení metra jsou navrženy s dodatečným odvodněním drenážními rohožemi osazenými na krátké kotvy ve vzdálenosti do 10 centimetrů od zajištěného ostění.
|
Zdroj: Subterra
Propojky mezi servisním tunelem a stanicemi mají zvýšený 14metrový profil o ploše až 110 metrů čtverečných, ve vrchlíku stanice budou vedeny instalace. K navrtání horní části čelby je potřeba rampa z navezeného horninového materiálu.
|
Zdroj: Subterra
Horninové kotvy k zajištění výrubu jsou instalovány z pracovního koše teleskopické plošiny. Cementová směs je injektována do vrtu, následuje osazení tyčového prvku v délce od 2,4 do 6 metrů.
|
Zdroj: Subterra
Vrtací vůz, „boomer“ pracuje současně se třemi lafetami a navrtává horninu dle schématu. Počet vrtů je navrhován podle geologických podmínek a podle plochy výrubu, která u stanic metra místy přesahuje 300 metrů čtverečných.
|
Zdroj: Subterra
V žulovém masivu jsou tunely raženy skandinávskou metodou „drill and blast“, která spočívá v navrtávání horniny a rozpojování emulzní trhavinou. Ostění převážně zajišťují pouze kotvy a stříkaný beton.
|
Zdroj: Subterra
Pro výstavbu a poté údržbu metra slouží přístupový tunel Veddesta, jejž dceřiná společnost SBT Sverige AB razila od roku 2018. V únoru 2020 práce pokračovaly ražbou hlavního tunelu Järfälla, po dvou měsících byla potvrzena celá zakázka.
|
Zdroj: Subterra
Zavřít