Vizualizace projektu Parková čtvrť, kterou v severní části Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 připravuje podle návrhu architekta Jakuba Ciglera a dalších projektantů developer Central Group.|
Zdroj: Central Group
Parková čtvrť od developera Central Group, která vznikne v severní části Nákladového Nádraží Žižkov. Vizualizace části od architektonického studia ADNS.|
Zdroj: Central Group
Vizualizace projektu Parková čtvrť, kterou v severní části Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 připravuje podle návrhu architekta Jakuba Ciglera a dalších projektantů developer Central Group.|
Zdroj: Central Group
Vizualizace veřejného prostoru v jižní části Parkové čtvrti|
Zdroj: Central Group
Vizualizace projektu Parková čtvrť, kterou v severní části Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 připravuje podle návrhu architekta Jakuba Ciglera a dalších projektantů developer Central Group.|
Zdroj: Central Group
Nové byty se na Nákladovém nádraží na Žižkově chystá stavět i skupina Penta|
Zdroj: Benthem Crouwel Architects a RA15
Vizualizace nových bytových jednotek od Penty|
Zdroj: Benthem Crouwel Architects a RA15
Penta na svůj projekt na Nákladovém nádraží na Žižkově vypsala architektonickou soutěž|
Zdroj: Benthem Crouwel Architects a RA15
Vítězi se stalo sdružení Benthem Crouwel Architects a pražského ateliéru RA15|
Zdroj: Benthem Crouwel Architects a RA15
Vizualizace nových bytových jednotek na Nákladovém nádraží na Žižkově|
Zdroj: Benthem Crouwel Architects a RA15
Sekyra Group zatím s městem a ministerstvem kultury nadále řeší využití funkcionalistické nádražní budovy, která stojí v její části území|
Zdroj: Sekyra Group
Jednu z budov by mohl obsadit i Národní filmový archiv|
Zdroj: Sekyra Group
Současný stav Nákladového nádraží Žižkov|
Zdroj: IPR Praha
Současný stav Nákladového nádraží Žižkov|
Zdroj: IPR Praha
Současný stav Nákladového nádraží Žižkov|
Zdroj: IPR Praha
Současný stav Nákladového nádraží Žižkov|
Zdroj: IPR Praha
Nákladové nádraží Žižkov, přeměna, stávající stav|
Zdroj: Sekyra Group
Nákladové nádraží Žižkov, přeměna, stávající stav|
Zdroj: Sekyra Group
Současný stav Nákladového nádraží Žižkov|
Zdroj: IPR Praha
Nákladové nádraží Žižkov, přeměna, stávající stav|
Zdroj: Sekyra Group
Rokm1936 a skladování obilí. Všechna patra skladišť protínají polygonální sloupy nesoucí tzv. hřibové stopy [N3] s vysokou nosností. Skladiště mají přirozené osvětlení i větrání a některé oddíly se v zimě daly temperovat ústředním topením.|
Zdroj: časopis ČSD Šťastnou cestou
Rok 1936 a obsluhování ramp. Kratší skladišťní křídlo sloužilo k podeji zboží na dráhu a delší k jeho výdeji z dráhy. Rampy umožňovaly přeložení zboží z vlaků na nákladní auta, přičemž systém vnitřních tunelů umožňoval zboží uskladněné ve vyšších patrech vypravit bez ohledu na provoz v přízemí, které obsluhovaly výhradně státní dráhy.|
Zdroj: časopis ČSD Šťastnou cestou
Rok 1936 a fotografie nakládání zboží do vlaku. Nákladové nádraží Žižkov sloužilo primárně k dopravě a uskladnění potravin. Pro překládku zboží z vlaků sloužil prostřední perón napojený na systém nákladních výtahů a lávek ke skladištím. Skladištní suterény se využívaly jako chladírny ovoce, zeleniny, másla a vajec, ale rovněž vína a likérů. A vyráběl se zde i led. Přes počáteční nedůvěru potenciálních zájemců, byla všechna skladiště do podzimu 1936 obsazena.|
Zdroj: časopis ČSD Šťastnou cestou
Rok 1937 a fotografie Františka Illeka. Skladišťní budovy byly z důvodu protipožární ochrany rozděleny výtahovými šachtami, jejichž vertikály zvýrazňují prosklená schodiště. Horizontalitu objektu zase podporují úzká dělená okna samotných skladů a vysoká obslužná rampa obložená kabřincem a před deštěm chráněná prosklenými stříškami.|
Zdroj: fotoateliér Illek a Paul
Rok 1989 a fotografie Kamila Warthy. Význam nádraží postupně upadal, například zřízením potravinového skladiště ve Strašnicích v roce 1966 nebo nárůstem kamionové dopravy. České dráhy zde ukončily provoz v roce 2002 a kontejnerové překladiště v roce 2015. Po neúspěšné snaze prohlásit nádraží technickou památkou v roce 2003 se o deset let později zápis na seznam kulturních památek podařil.|
Zdroj: Útvar hlavního architekta hl. M. Prahy