Začíná výstavba na bývalém žižkovském nádraží. Jako první startuje Central Group Parkovou čtvrť

Vizualizace projektu Parková čtvrť, kterou v severní části Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 připravuje podle návrhu architekta Jakuba Ciglera a dalších projektantů developer Central Group.

Vizualizace projektu Parková čtvrť, kterou v severní části Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 připravuje podle návrhu architekta Jakuba Ciglera a dalších projektantů developer Central Group. Zdroj: Central Group

Parková čtvrť od developera Central Group, která vznikne v severní části Nákladového Nádraží Žižkov. Vizualizace části od architektonického studia ADNS.
Vizualizace projektu Parková čtvrť, kterou v severní části Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 připravuje podle návrhu architekta Jakuba Ciglera a dalších projektantů developer Central Group.
Vizualizace veřejného prostoru v jižní části Parkové čtvrti
Vizualizace projektu Parková čtvrť, kterou v severní části Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 připravuje podle návrhu architekta Jakuba Ciglera a dalších projektantů developer Central Group.
Nové byty se na Nákladovém nádraží na Žižkově chystá stavět i skupina Penta
25
Fotogalerie

Na třetím obřím pražském brownfieldu se rozjíždí výstavba. Na rozdíl od bývalých drážních ploch na Smíchově a parcel na Rohanském ostrově však zástavba někdejšího nákladového nádraží Žižkov nebude v hlavní režii jednoho developera, ale nejméně pětice investorů. Jako první nyní položil Central Group základní kámen své Parkové čtvrti, kterou postaví v severní části celkem 33hektarového brownfieldu. Následovat jej v příštích letech budou Sekyra Group, Penta Real Estate, Finep, Amádeus Real a Geosan Development.

Výstavba Parkové čtvrti, která obsadí celkem 13 hektarů, začíná městským blokem u Basilejského náměstí. V první etapě vznikne celkem 390 bytů a řada drobných komerčních prostorů v parteru. První byty dal developer do prodeje už loni v květnu.

Dohromady Central Group chystá v Parkové čtvrti na dva a půl tisíce bytů, mateřskou školu, 1,5hektarový park a pěší zónu s vodními plochami. Ke spolupráci přizval celkem devět architektonických studií. Autorem urbanistické koncepce je ateliér Jakuba Ciglera. Většina nových budov v Parkové čtvrti má šest podlaží, ojediněle se vyskytují lokální dominanty – 12patrové věže.

Celkové investiční náklady developer aktuálně vyčíslil na 20 miliard korun. První blok u Basilejského náměstí bude hotový už v polovině roku 2024 a výstavba všech sedmi bloků Parkové čtvrti by mohla skončit do deseti let.

Dohoda mezi staviteli

Central Group teď může stavět díky tomu, že část jeho pozemků má výjimku ze stavební uzávěry. Další velké investory v lokalitě jako Sekyra Group či Penta zatím kromě toho brzdí i probíhající změna územního plánu. Celkem má na třiceti hektarech bývalého nádraží vyrůst zhruba sedm a půl tisíce bytů. Tři tisícovky jich v jižní části plánuje Sekyra Group, na pět set pak Penta, která vlastní území mezi ulicemi Malešická a K Červenému dvoru. Byty plánuje také firma Geosan Development, které patří kancelářské centrum Nagano Park.

„Existuje dohoda investorů v širším území, která už byla projednávána podle nové metodiky příspěvků. Nyní začínáme tuto obchodní a technickou dohodu formulovat do smlouvy,“ informoval výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.

Metodiku výpočtů, podle níž budou developeři přispívat na infrastrukturu a občanskou vybavenost v lokalitách, kde stavějí své projekty, schválilo v lednu pražské zastupitelstvo. Magistrát spočítal, že z příspěvků od developerů plánujících výstavbu na území nákladového nádraží Žižkov tak získá v příštích letech přes 1,53 miliardy korun. „Na Žižkově z peněz vznikne pět nebo šest školek, základní škola, pozemky pro parky a tramvajová trať,“ upřesnil náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP 09).

Fotogalerie: Jak se promění bývalé nákladové nádraží

Filmový archiv, nebo škola?

Sekyra Group zatím s městem a s ministerstvem kultury nadále řeší využití funkcionalistické nádražní budovy, která stojí v její části území. V plánu je i střešní nástavba o zhruba šedesáti tisících metrech čtverečních hrubých podlažních ploch.

„Pracujeme s variantou, kdy čelní část budovy podél ulice Jana Želivského obsadí Národní filmový archiv. V novostavbě, která naváže na severní křídlo budovy, se počítá s umístěním školy, jejíž menší část bude i v historické budově. Jižní křídlo bude zase protaženo o sportovní halu. V části budovy vzniknou byty a zvažujeme také integraci soukromého školství a zdravotnictví a loftové kanceláře,“ popsal Anderle.

Jasné základní obrysy už má chystaný rezidenční projekt Penty v její části území. Investor před třemi lety uspořádal spolu s Českou komorou architektů mezinárodní architektonickou soutěž, ve které zvítězil společný návrh nizozemského studia Benthem Crouwel Architects a pražského ateliéru RA15. Stejně jako Sekyra Group nebo Finep také Penta zde čeká na změnu územního plánu.

VIDEO: Proměnou projde také Masarykovo nádraží

Video placeholde
Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží, druhého nejfrekventovanějšího dopravního uzlu v Praze, získal pravomocné územní rozhodnutí. Samotná přestavba by měla začít v roce 2023 a v jejím rámci se rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje se nový vestibul. • Správa železnic