Výročí týdne: PlayStation – čtvrt století kultu zábavního průmyslu
1
/
32
Přehled fotografií
Zavřít
Tomb Raider (Core Design, 1996). Revoluční konzole PlayStation představovala ideální prostor i pro hbitou archeoložku se dvěma pistolemi v rukách. Premiéra Lary Croftové přinesla kombinaci nezapomenutelných prostředí a dokonalého mixu akce, prozkoumávání a logických rébusů.
|
Zdroj: PlayStation.com
Playstation 1 SONY
|
Zdroj: archiv
Konzole PlayStation se mohla chlubit svým designem a podporou CD formátu, což oproti předchůdcům znamenalo rozsáhlejší hry, 3D možnosti a lepší zvuk. Během jedné dekády se PlayStation stala první herní konzolí v historii, které se po celém světě prodalo přes 100 milionů kusů.
|
Zdroj: PlayStation.com
Ovladač PlayStation (1994). Se čtyřmi předními tlačítky, namísto standardních dvou, dal designér ovladače PlayStation Teiyu Goto vývojářům rozšířené možnosti při návrhu herních mechanismů. Následoval duální analogový ovladač (1997), načež světlo světa spatřil původní DualShock (1997).
|
Zdroj: PlayStation.com
Než logo PlayStatiton, které navrhl Manabu Sakamoto, dostalo svou známou podobu, prošlo tuctem nejrůznějších verzí.
|
Zdroj: PlayStation.com
PocketStation (1998). PlayStation jako jedna z prvních konzolí využívala externí paměťové karty, což v roce 1998 vedlo k vytvoření PocketStation, paměťové karty se zabudovaným displejem LCD a základním ovládáním pro minihry.
|
Zdroj: PlayStation.com
Ridge Racer (Namco, 1994). Jedna z raných her, která přesvědčila hráče, že je konzole PlayStation schopná nabídnout kvalitu srovnatelnou s automaty, byla závodní klasika od Namco. Kombinace vybroušené 3D grafiky a zábavného driftování z ní udělala okamžitý hit.
|
Zdroj: PlayStation.com
PlayStation Link Cable (1995). Ještě dřív, než došlo k masovému rozšíření internetu, umožňoval tento kabel u vybraných titulů pro více hráčů propojení dvou konzolí PlayStation přes dva televizory – což byla pro éru bez internetu nedocenitelná možnost.
|
Zdroj: PlayStation.com
Crash Bandicoot (Naughty Dog, 1996). Oblíbený vačnatec došel na konzoli PlayStation obrovské slávy a stal se jejím synonymem. Díky barevné grafice, 3D prostředí a nezapomenutelným postavám se stal Crash hitem.
|
Zdroj: PlayStation.com
Se dvěma úspěšnými konzolemi za pasem nastal čas změnit svět kapesních herních zařízení. Proto Sony představila přístroj do ruky umožňující hrát hry, sledovat filmy, poslouchat hudbu a brouzdat na internetu. V Japonsku se na trhu objevila v roce 2004, v Evropě a USA o rok později.
|
Zdroj: PlayStation.com
Grand Theft Auto III (Rockstar Games, 2001). Populární série Grand Theft Auto přinesla na PS2 novou éru otevřených 3D akčních her.
|
Zdroj: PlayStation.com
EyeToy (2003). Kamera EyeToy zapojená do portu USB systému PS2 dokázala promítat obraz hráčů na obrazovku a sledovat jejich pohyb, čímž přispěla k ustavení základů her s rozšířenou realitou, které následovaly.
|
Zdroj: PlayStation.com
Mikrofony SingStar (2004). V rámci značky SingStar dokázala PS2 se dvěma značkovými mikrofony uvést zbrusu novou éru hudební zábavy. Invence tohoto ekosystému byla v roce 2005 odměněna cenou BAFTA za originalitu.
|
Zdroj: PlayStation.com
Sixaxis (2006) / DualShock 3 (2007). Bezdrátový ovladač Sixaxis, který byl schopný záznamu pohybu v šesti osách, představil ranou formu pohybového ovládání. V roce 2007 se z ovladače Sixaxis stal přidáním vibrační zpětné vazby Dualshock.
|
Zdroj: PlayStation.com
Grand Theft Auto: Liberty City Stories (Rockstar Games, 2005). Myšlenka na plně 3D hru Grand Theft Auto na kapesním zařízení se v první polovině nultých let 21. století mohla zdát nedostižným snem, avšak Rockstar tímto titulem s uživatelským soundtrackem a dokonce hrou více hráčů dokázal pravý opak.
|
Zdroj: PlayStation.com
Go!Cam (2006). Go!Cam dal systému PSP schopnost pořizování fotografií a nahrávání ozvučených videí, což otevřelo bránu hrám s rozšířenou realitou, jakou nabídlo třeba vyhledávání skotačících příšerek ve hře Invizimals (2009).
|
Zdroj: PlayStation.com
God of War (Sony Santa Monica, 2005). Studio ze Santa Monicy sáhlo hluboko do řecké mytologie a nabídlo v této nelítostné rubačce pro PS2 nejen akční dobrodružství okořeněné bájemi a pověstmi, ale i bezcitného antihrdinu Krata.
|
Zdroj: PlayStation.com
Bzučáky Buzz! (2005) Díky populární sérii Buzz!, jejímž prvním zástupcem byla hra Buzz!: The Music Quiz, pomohla PS2 vrátit na výsluní domácí konzolové kvízy. Klíčovým prvkem jejího okamžitého úspěchu byly intuitivní bzučáky přibalené ke hře.
|
Zdroj: PlayStation.com
V roce 2005, pět let a devět měsíců po svém uvedení na trh, se PlayStation 2 stala nejrychleji prodávanou konzolí, jejíž prodeje dosáhly 100 milionů kusů.
|
Zdroj: PlayStation.com
Pohybový ovladač PlayStation®Move (2010). V podobě PlayStation Move se na PS3 objevilo pokročilé pohybové ovládání, které s obrovskou přesností nabídlo hráčům možnost ovládání hry raketou, kouzelnou hůlkou, pistolí či jakýmkoliv odpovídajícím nástrojem.
|
Zdroj: PlayStation.com
PlayStation 2 představovala evoluci, která ustavila nové standardy. 3D vizualizace ve vysokém rozlišení, hra online a integrovaný DVD přehrávač, který přiblížil kvalitní sledování filmů na stisk jednoho tlačítka, bez zbytečných nákladných doplňků.
|
Zdroj: PlayStation.com
2010 - s využitím 3D TV, kompatibilních brýlí a stovek vybraných kompatibilních her či filmů na disku Blu-ray 3D získalo sledování filmů a hraní her zbrusu novou perspektivu.
|
Zdroj: PlayStation.com
Kapesní konzola v době uvedení na trh (v Japonsku v roce 2011, v Evropě a USA v roce 2012) se systém PlayStation Vita mohl chlubit pětipalcovou dotykovou obrazovkou OLED, dvěma analogovými páčkami (zcela poprvé u kapesních herních konzolí) a zadním dotykovým panelem umožňujícím doplňkové ovládání.
|
Zdroj: PlayStation.com
Během desetiletého cyklu se objevilo celkem pět různých modelů PSP, z nichž posledním se stal úsporný model PSP Street (2011).
|
Zdroj: PlayStation.com
Uncharted: Golden Abyss (Bend Studio, 2011). První výlet Nathana Drakea do světa kapesních konzolí nabídl obdobnou akci jako jeho dobrodružství na PS3 a k tomu neotřelé využití možností systému PS Vita, mezi kterými nechybělo oprašování archeologických nálezů pomocí dotykové obrazovky.
|
Zdroj: PlayStation.com
Osmá videoherní generace (datum vydání: 2013 USA, Evropa, 2014 Japonsko) vtrhla do světa s výkonným systémem schopným vykreslování grafických výstupů ve vysokém dynamickém rozsahu, integrovanými možnostmi streamování a využívání sociálních médií k okamžitému sdílení těch nejlepších (či nejhorších) herních okamžiků i dosud nejkomfortnějším ovladačem DualShock.
|
Zdroj: PlayStation.com
Základním stavebním kamenem systému PlayStation 3 byly všechny prvky, které z PS2 učinily celosvětový hit. Díky integrovanému přehrávači disků Blu-ray se standardem stalo vysoké rozlišení, zatímco interní pevný disk a rozsah univerzálních online funkcí přinesl do našich domovů bohatou nabídku zábavních služeb.
|
Zdroj: PlayStation.com
Killzone Mercenary (Guerrilla Cambridge, 2013). Duální analogové páčky systému PS Vita pomohly přenést moderní střílečku z pohledu první osoby, jež se mohla pyšnit strhující grafikou, překypujícími možnostmi a vyhrazeným režimem pro více hráčů, do světa kapesních zařízení.
|
Zdroj: PlayStation.com
Bezdrátový ovladač DualShock 4 (2013). Díky přepracovaným tvarům, vylepšenému gyroskopu, zabudovanému reproduktoru, možnosti zachycování videí a snímků obrazovky, světelné liště a dotykovému panelu se stal bezdrátový ovladač DualShock 4 jedním z nejuniverzálnějších ovladačů historie.
|
Zdroj: PlayStation.com
PlayStation Camera (2013). Zařízení PlayStation Camera, které umožnilo vysílání videopřenosů, hlasové ovládání a přihlášení uživatelů k PS4 pomocí rozpoznávání obličeje, sestává ze dvou vysoce citlivých kamer, které dokážou pracovat s hloubkou prostoru, což je základním předpokladem pro využití PlayStation VR.
|
Zdroj: PlayStation.com
PlayStation VR (2016). Systém pro virtuální realitu zcela změnil přístup ke hrám, a to díky trhákům, jako je například senzační střílečka v hollywoodském stylu Blood & Truth, inovativní plošinovka Astro Bot Rescue Mission,survival horor z pohledu první osoby Resident Evil 7 a jedinečná rytmická akce Beat Saber.
|
Zdroj: PlayStation.com
PS4 Pro (2016). PlayStation se v podobě PS4 Pro dočkala modernizace, která jí umožňuje dosahovat rozlišení 4K s využitím vysokého dynamického rozsahu; hry a zábavní obsah tak doslova prýští z obrazovek ve strhujících detailech.
|
Zdroj: PlayStation.com
Zavřít