oto je papírový model. Opravdu. Prapůvodním podkladem byla obyčejná vystřihovánka, jak je třeba znáte z časopisu ABC. Z té vzešly základní díly, ale jedinečný skvost dělají z tohoto modelu unikátní detaily. Autorem je modelář Michal Traj a na tomto modelu pracoval rok a půl.|
Zdroj: Michal Traj
Tady to všechno vznikalo. Pracovní stůl je zaskládán barvami, lepidly a potřebným náčiním. Tatra 148 není zdaleka prvním modelářským dílem Michala Traje, ale doposud nejvýznamnějším a nejpropracovanějším.|
Zdroj: Michal Traj
Úroveň detailů je fascinující. Všimněte si vzorku na pneumatice, lístku na blatníku nebo nářadí odloženém na nárazníku.|
Zdroj: Michal Traj
Nechybí varovné tabulky, kabely a oprýskaná barva...|
Zdroj: Michal Traj
Cílem je maximální autentičnost. A tak nechybí ani plechový kbelík, odložené kousky podpěrných prkének nebo pár navátých listů.|
Zdroj: Michal Traj
Při pohledu na některé detaily se nabízí otázka - je to opravdu všechno z papíru? „Samozřejmě je spousta dílků i z jiného materiálu – dráty, nitě, řetízky, leptané součástky pro plastové modely a také používám papírové součástky vypálené laserem,“ objasnil autor. Ale většina dílů z papíru je.|
Zdroj: Michal Traj
Práce s barvami vyžaduje mimořádný talent, trpělivost a zkoušení nových technik. Pak ale i papírový motor může vypadat jako rezavý.|
Zdroj: Michal Traj
Nejen barvy, ale i plastičnost veškerých detailů dotváří celkový dojem.|
Zdroj: Michal Traj
„Tento model jsem stavěl asi rok a půl, přes 1000 hodin práce dohromady,“ říká Michal Traj.|
Zdroj: Michal Traj
Vše je odřené a ušmudlané jako na reálném vzoru. Tím je odstavená Tatra 148, kterou si autor vyfotil ze všech stran a následně se ji snažil reprodukovat. Na srovnání modelu s originálem se podívejte o pár snímků dál.|
Zdroj: Michal Traj
Věrně je zachyceno vše, včetně povalujících se kanystrů na korbě.|
Zdroj: Michal Traj
Stále se díváte na papírový model!|
Zdroj: Michal Traj
„Součástky z vystřihovánky jsou offsetový tisk, jinak používám kancelářský papír, čtvrtky, nebo 1mm karton na podlepení,“ prozradil autor. Žádný speciální papír není potřeba.|
Zdroj: Michal Traj
Barva + patina a nakonec i papír vypadá jako ošuntělý kov.|
Zdroj: Michal Traj
K modelu patří i jeho bezprostřední okolí, autor se tedy musel pustit i do věrného modelování trávy.|
Zdroj: Michal Traj
Vlevo papírový model, vpravo reálný vzor.|
Zdroj: Michal Traj
Liší se jen drobné detaily, jako třeba trochu jiná zákazová cedulka.|
Zdroj: Michal Traj
Autentické podání detailů včetně patiny.|
Zdroj: Michal Traj
Detailně je ztvárněno i to, co není na složeném modelu přímo vidět, třeba podvozek.|
Zdroj: Michal Traj
„Dříve jsem hodně stavěl tzv. čistostavby, hlavně architekturu. Většina mých modelů byla z časopisu ABC a tím jsem začínal. Postupem času jsem začal sledovat modelářské forum a okoukal jsem na další možnosti a způsoby lepení,“ popisuje své začátky Michal Traj.|
Zdroj: Michal Traj
„Když jsem si troufal na složitější modely, postupem času jsem přešel na patinování a přebarvování, koupil jsem si přípravky na techniku airbrush,“ popisuje autor, jak získal jeho model tak autentický vzhled.|
Zdroj: Michal Traj
„Jeřáb byl vlastně můj první model takhle přebarvený a patinovaný, který jsem dokončil.“|
Zdroj: Michal Traj
Dojem reality dotváří především efekt opotřebení. Takto vypadala součást jeřábu před původně...|
Zdroj: Michal Traj
...a takto ve finále.|
Zdroj: Michal Traj
Není divu, že za svůj model získává Michal Traj ocenění. Uspěl už na modelářských soutěžích v Praze, Brně, Čáslavi, Neratovicích i v sousedním Polsku. Tím to ale nekončí! Naopak, motivace roste a už se vrhl do dalšího modelu. Opět je to Tatra.|
Zdroj: Michal Traj
Tentokrát je to o něco novější model 815, nicméně stejně zanedbaný. Takto vypadá v reálu.|
Zdroj: Michal Traj
Vlevo fotka reálného vzoru, vpravo už se pracuje na modelu|
Zdroj: Michal Traj
Základem je podvozek a samozřejmě také kola. Ta na počátku vypadají takto...|
Zdroj: Michal Traj
Měli byste na něco takového trpělivost?|
Zdroj: Michal Traj
Když zmenšenina reality, tak se vším všudy|
Zdroj: Michal Traj
„Nemám poslední dobou moc času, takže to jde pomalu. Dávám si víc záležet, abych se posunul dál a model byl o něco kvalitnější než předchozí,“ říká o novém modelu autor.|
Zdroj: Michal Traj
Takto vypadá bedýnka na nářadí v surovém stavu...|
Zdroj: Michal Traj
...a takto po nabarvení a doladění detailů.|
Zdroj: Michal Traj
Původní papírový podklad...|
Zdroj: Michal Traj
..a finální zpracování.|
Zdroj: Michal Traj
Vše je opět propracováno do nejmenších detailů, přitom z podvozku a motoru toho ve finálním složení modelu vidět moc nebude.|
Zdroj: Michal Traj
„Používám vydané vystřihovánky, ze kterých použiju základní díly, a zbytek součástek si kreslím a odměřuju "na koleni" jen tužkou a pravítkem,“ říká Michal Traj o svém pracovním postupu.|
Zdroj: Michal Traj
Zde jedna ze součástí kreslených na míru|
Zdroj: Michal Traj
Detaily zadní části podvozku|
Zdroj: Michal Traj
Už tady nechybí bláto, výsledný dojem však dotvoří barva a patina|
Zdroj: Michal Traj
Nanášení barev. Velké rezavé matky slouží nejen jako podpěra, ale také jako barevný vzor.|
Zdroj: Michal Traj
Několik „kouzelných lektvarů“, které z papíru udělají kov. Tedy aspoň na oko|
Zdroj: Michal Traj
A tady Michal Traj tvoří své modely. Chcete-li ho podpořit, sledujte jeho práci na Facebooku|
Zdroj: Michal Traj