Boeing 737 poprvé vyletěl před 50 lety. Připomeňte si tento legendární letoun
2
/
41
Přehled fotografií
Zavřít
Je tomu přesně padesát let od doby, kdy 9. dubna 1967 na svoji první cestu vzlétl Boeing 737. Trh si žádal letadla pro krátké a střední vzdálenosti, které Boeingu chyběly, potřeboval proto nový model. Na fotografii je prototyp 737, který tenkrát cestu absolvoval.
|
Zdroj: Boeing
Jednalo se o testovací „panenský“ let prvního ze šesti prototypů Boeingu 737-100. V kokpitu byli jen firemní piloti Brien Wygle (vlevo) a Lew Wallick. Startovali ze Seattlu a po 2,5 h dosedli v Everettu ve státě Washington.
|
Zdroj: Boeing
Novince se při vývoji říkalo Baby Boeing, protože se svými dvěma motory hodně lišila od tehdejší produkce amerického Boeingu. Fotografie je až z roku 1985, kdy NASA na Boeingu 737-100 testovala přistání na sněhem pokryté dráze.
|
Zdroj: NASA, Public domain
Boeing si po úspěšném testu zaplatil tuto reklamu v leteckých časopisech. Testovací piloti si 737 prý nemohli vynachválit.
|
Zdroj: b737.org.uk
V prosinci 1967 Boeing pro 737 vyřídil potřebná povolení pro komerční lety. Už na sklonku roku dostala první letoun německá Lufthansa, která s ním začala od 10. února 1968 létat.
|
Zdroj: Ralf Manteufel, GNU 1.2
Celkem bylo těchto modelů, které využívaly díly starších Boeingů, vyrobených jen třicet a žádný už není v provozu. Kromě Lufhansy si ho neobjednala žádná z významných aerolinek. Americké United Airlines si počkaly až na prodloužený Boeing 737-200.
|
Zdroj: Ken Fielding, CC BY-SA 3.0
737-100 bylo malé letadlo. Díky šesti sedadlům v řadě a umístění motorů pod křídly se do něj ale vešlo hodně cestujících (85–124). Boeing také ušetřil místo palubního inženýra a obsazení „dvoučlenná posádka plus palubní personál“ se u komerčních letů brzy stalo standardem.
|
Zdroj: PhillipC, CC BY 2.0
Zdroj: Aero Icarus from Zürich, Switzerland, CC BY-SA 2.0
Další model Boeing 737-200 byl o něco delší. Měřil 30,5 m a nabídl kapacitu 115 až 130 sedadel. Panenského letu si užil v srpnu 1967 a certifikaci získal jen pár dnů po 737-100. Prodloužené verze 200 se prodalo téměř tisíc kusů. Letoun na obrázku ale nepatřil mezi první modely, byl už vybavený účinnějším obracečem tahu používaném při přistání.
|
Zdroj: Eduard Marmet, CC BY-SA 3.0
Na této fotografii vidíte ryze analogový kokpit prvních řad Boeingu 737.
|
Zdroj: Sergey Ryabtsevl, GNU 1.2
Boeing dodával také variantu 737-200C, se kterou se dalo vybrat, jestli bude přepravovat náklad nebo cestující.
|
Zdroj: Alasdair McLellan, CC BY-SA 3.0
První model z nové řady 737 Classic získal označení Boeing 737-300 a úvodní let si odbyl v únoru 1984. Vývoj začal už v roce 1979. Nové motory CFM International CFM56 měly nižší spotřebu a byly méně hlučné.
|
Zdroj: Adrian Pingstone, Public domain
Zdroj: Davidelit, Public domain
V kabině se u 737-300 vedle analogových ukazatelů poprvé objevil displej na přístroji EFIS (Electronic Flight Information System). Boeing vyráběl 737-300 až do roku 1999 a prodal ho 1 113 kusů.
|
Zdroj: Alasdair McLellan, CC BY-SA 3.0
O dalších 3,5 metru delší Boeing 737-400 poprvé vyletěl v únoru 1988. Konkuroval především Airbusu A320, měl kapacitu 146 až 188 cestujících. V roce 1995 si dva tyto letouny pořídily i České aerolinie, dohromady jich nakonec měly patnáct.
|
Zdroj: Adrian Pingstone (Arpingstone), Public domain
Poptávka po menších letounech dovedla Boeing k modelu 737-500 s kapacitou 108 až 133 míst. Létá od června 1989 a byl to první Boeing v majetku Českých aerolinií. V roce 1992 si jich koupily pět, postupně jich bylo patnáct. Nyní už ČSA neprovozuje ani jeden z celkem třiceti Boeingů.
|
Zdroj: Juergen Lehle, CC BY-SA 3.0
Začátkem 90. let se ukázalo, že Airbus A320 je velmi silná konkurence. Boeing reagoval vývojem nové řady 737 Next Generation, která měla nahradit předchozí řadu Classic. První model 737-600 létá od ledna 1998, prodalo se ho ale jen 69 kusů.
|
Zdroj: Ben King, CC BY-SA 3.0
S Boeingem 737-700, který se stal základním modelem nové generace a poprvé vyletěl v únoru 1997, to bylo mnohem lepší. Zatím se ho prodalo přes 1 100 kusů a existuje v různých variantách, osobních i nákladních. Při rozdělení trupu na první a druhou třídu má kapacitu 126 míst, maximálně se dá dostat na 149 míst.
|
Zdroj: Wikimedia Commons, Public domain
Modelová řada 800 je zatím prodejně nejúspěšnější Boeing 737. Prodeje spolu s objednávkami už překročily 5 tisíc kusů. Do služby se dostal v roce 1998 a má kapacitu 162 až 189 cestujících. Mimochodem dolet se od doby prvního 737-100 příliš nezměnil: 3 815 km. Letecká společnost, která potřebuje víc, ale může sáhnout po variantě 737-800HGW s doletem 5 445 km.
|
Zdroj: Alex Chau, CC-BY-SA-3.0
Podívejte se, jak se změnil kokpit od dob nejstaršího Boeingu. Většinu analogových ukazatelů nyní nahradily velkoplošné univerzální displeje.
|
Zdroj: Alex Beltyukov, GNU 1.2
Poslední z řady New Generation je Boeing 737-900, který létá od srpna 2000. Je to vůbec nejdelší model (42 m) s kapacitou až 215 cestujících. Úspěšnější je ale až varianta 737-900ER, které se od září 2006 prodalo už přes 500 kusů.
|
Zdroj: Boeing
Na obrázcích s profily můžete porovnat velikost všech modelových řad Boeingů 737. Od prvního a nejmenšího 737-100 (vpravo nahoře) až po nejdelší 737-900.
|
Zdroj: Julien.scavini, CC BY-SA 3.0
Trochu stranou od hlavní produkce stojí Boeingy 737 řady Business Jet. Nejsou určeny pro hromadnou přepravu cestujících, ale slouží jako soukromé nebo pronajímané letouny. Mají luxusní výbavu a kapacitu obvykle mezi 25 až 50 místy. Boeing začal řadu Business Jet nabízet v roce 1996, jde o společný podnik s General Electric.
|
Zdroj: YSSYguy at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0
Nyní Boeing vyvíjí novou řadu 737 Max. První let prototypu proběhl v lednu 2016 a v roce 2017 se očekává dodávka prvním zákazníkům. Boeing má už ke čtyřem tisícům objednávek.
|
Zdroj: Boeing
S tímto zájmem je jasné, že řada Boeing 737 i nadále zůstane nejprodávanějším letounem pro komerční leteckou dopravu v historii.
|
Zdroj: Boeing
Prohlédněte si další fotografie, jak bude padesátiletý Boeing 737 Max vypadat.
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
Boeing 737 Max
|
Zdroj: Boeing
První let nového Boeingu 737 MAX 9
|
Zdroj: Reuters
Co všechno dokáže Boeing 737 MAX
|
Zdroj: Boeing
Zavřít