Boeing 737 poprvé vyletěl před 50 lety. Připomeňte si tento legendární letoun

Je tomu přesně padesát let od doby, kdy 9. dubna 1967 na svoji první cestu vzlétl Boeing 737. Trh si žádal letadla pro krátké a střední vzdálenosti, které Boeingu chyběly, potřeboval proto nový model. Na fotografii je prototyp 737, který tenkrát cestu absolvoval.

Je tomu přesně padesát let od doby, kdy 9. dubna 1967 na svoji první cestu vzlétl Boeing 737. Trh si žádal letadla pro krátké a střední vzdálenosti, které Boeingu chyběly, potřeboval proto nový model. Na fotografii je prototyp 737, který tenkrát cestu absolvoval. Zdroj: Boeing

Jednalo se o testovací „panenský“ let prvního ze šesti prototypů Boeingu 737-100. V kokpitu byli jen firemní piloti Brien Wygle (vlevo) a Lew Wallick. Startovali ze Seattlu a po 2,5 h dosedli v Everettu ve státě Washington.
Novince se při vývoji říkalo Baby Boeing, protože se svými dvěma motory hodně lišila od tehdejší produkce amerického Boeingu. Fotografie je až z roku 1985, kdy NASA na Boeingu 737-100 testovala přistání na sněhem pokryté dráze.
Boeing si po úspěšném testu zaplatil tuto reklamu v leteckých časopisech. Testovací piloti si 737 prý nemohli vynachválit.
V prosinci 1967 Boeing pro 737 vyřídil potřebná povolení pro komerční lety. Už na sklonku roku dostala první letoun německá Lufthansa, která s ním začala od 10. února 1968 létat.
Celkem bylo těchto modelů, které využívaly díly starších Boeingů, vyrobených jen třicet a žádný už není v provozu. Kromě Lufhansy si ho neobjednala žádná z významných aerolinek. Americké United Airlines si počkaly až na prodloužený Boeing 737-200.
41
Fotogalerie

Je tomu padesát let od doby, kdy 9. dubna 1967 na svoji první cestu vzlétl Boeing 737. Trh si žádal letadla pro krátké a střední vzdálenosti, které tenkrát Boeingu chyběly, potřeboval proto nový model. Více na: https://vtm.zive.cz/clanky/boeing-737-poprve-vyletel-presne-pred-50-lety-pripomente-si-tento-legendarni-letoun/sc-870-a-187107/default.aspx

Jednalo se o testovací „panenský“ let prvního ze šesti prototypů Boeingu 737-100. V kokpitu byli jen firemní piloti Brien Wygle a Lew Wallick. Startovali ze Seattlu a po 2,5 h dosedli v Everettu.

V prosinci 1967 získal Boeing 737 potřebná povolení pro komerční lety. Už na sklonku roku dostala první letoun německá Lufthansa, která s ním začala od 10. února 1968 létat.

Celkem bylo těchto modelů, které využívaly díly jiných Boeingů, vyrobených jen třicet a žádný už není v provozu. Kromě Lufhansy si ho neobjednala žádná z významných aerolinek. Americké United Airlines si počkaly až na prodloužený Boeing 737-200.

Podívejte se na první let nového Boeingu 737 MAX 9:

Video placeholde

První let nového Boeingu 737 MAX 9 • Reuters

Boeing 737-100 bylo malé letadlo. Díky šesti sedadlům v řadě a umístění motorů pod křídly se do něj ale vešlo hodně cestujících (85–124). Boeing také ušetřil místo palubního inženýra a konfigurace dvoučlenná posádka plus palubní personál se u komerčních letů brzy stala standardem.

Boeing 737-100 měl dolet 3 360 km a dostup 10 700 m. Dva motory Pratt & Whitney JT8D mu daly cestovní rychlost 780 km/h a maximální 876 km/h. Na délku měřil 28,7 m, na šířku 28,4 m, výšku měl 11,3 m. Všimněte si, že délka a rozpětí křídel jsou v podstatě shodné.

Prohlédněte si komentovanou galerii.

C

Sledujte, co všechno dokáže Boeing 737 MAX:

Video placeholde

Co všechno dokáže Boeing 737 MAX • Boeing