Škoda 110 R se vrátí! Bude to moderní sporťák s elektrickým pohonem
4
/
24
Přehled fotografií
Zavřít
Škoda 110 R je legendární kupé vyráběné v letech 1970 až 1980. Z civilní verze byly odvozeny i závodní.
|
Zdroj: Martin Happy Zub, Public domain
Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS.
|
Zdroj: Dawid783, CC BY-SA 3.0
První provedení, model 1971, se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které byly převzaty z modelů Škoda 1000 MB, palubní deskou s imitací dřeva a přední maskou se dvěma světlomety.
|
Zdroj: Detectandpreserve, CC BY-SA 3.0
Vůz vyráběn v několika modelových provedeních, která se lišila více méně jen v detailech.
|
Zdroj: Charles01, CC BY-SA 3.0
Vůz má čtyřstupňovou, plně synchronizovanou převodovku.
|
Zdroj: Torsten Maue, CC BY 2.0
Celkem bylo vyrobeno 57 085 vozů Škoda 110 R, podle jiných pramenů 56 902 vozů.
|
Zdroj: Torsten Maue, CC BY 2.0
Vůz Škoda 110 R je poháněn kapalinou chlazeným řadovým čtyřtaktním čtyřválcem, umístěným za zadní nápravou.
|
Zdroj: János Tamás, CC BY 2.0
Nádrž automobilu, umístěná pod předním zavazadlovým prostorem, pojala pouhých 32 litrů benzínu Super 95, což vozu s průměrnou spotřebou kolem 9 litrů na 100 km stačilo na necelých 400 km jízdy.
|
Zdroj: Torsten Maue, CC BY 2.0
Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min, což relativně aerodynamickému vozu stačí na dosažení rychlosti přes 140 km/h.
|
Zdroj: János Tamás, CC BY 2.0
Brzdy vozu jsou dvouokruhové, na přední nápravě kotoučové, na zadní bubnové.
|
Zdroj: Thomas doerfer, CC-BY-SA-3.0
Odvozený sportovní model Škoda 130 RS.
|
Zdroj: Miloslav Rejha, Wikimedia Commons., CC BY-SA 3.0
Skelet karoserie byl odvozen od sériového typu 110 R, ale výrazně upraven – přibyly různé výztuhy podlah, úchytů zadních ramen nebo vnitřní ochranný rám.
|
Zdroj: Miloslav Rejha, CC BY-SA 3.0
Motor byl upraven na objem 1289 ccm a dosahoval výkonu okolo 103 kW.
|
Zdroj: Miloslav Rejha, CC BY-SA 3.0
V rallye vozy získaly mnoho úspěchů na soutěžích mistrovství světa i mistrovství Evropy. Továrními jezdci byli Svatopluk Kvaizar, John Haugland, Ladislav Křeček, Šedivý a Horsák.
|
Zdroj: NA, CC BY-SA 2.5
Vůz byl také úspěšný na okruzích. Automobil zvítězil v mistrovství evropy cestovních vozů. Továrními jezdci byli Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř.
|
Zdroj: NA, CC BY-SA 2.5
V současné době se však kupé stává velmi vyhledávaným modelem hlavně sběrateli, ceněny jsou zejména vozy dochované do dnešních dnů v původním stavu bez úprav.
|
Zdroj: NA, CC BY-SA 2.5
Karosérie vozu je samonosná, ocelová, dvoudveřová typu kupé s počtem míst 2+2. Na svou dobu to byl velmi moderní design.
|
Zdroj: Han van Gool, CC BY-SA 4.0
Škoda 110 R
|
Zdroj: Torsten Maue, CC BY 2.0
Od srpna do prosince roku 1980 byl vůz vyráběn v provedení model 1981. Vůz dostává elektricky vyhřívané zadní okno a jsou montovány třináctipalcové disky s pneumatikami 165SR-13 místo dřívějších čtrnáctipalcových disků s pneu 155SR-14.
|
Zdroj: Alofok, CC BY-SA 3.0
Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min.
|
Zdroj: Alofok, CC BY-SA 3.0
Interiér je vybaven dvojicí pohodlných sportovních sedaček, které lze jednoduše posunovat a jejich opěradla sklápět.
|
Zdroj: Alofok, CC BY-SA 3.0
Vzadu jsou další dvě nouzová místa, přístupná po sklopení opěradel předních sedaček.
|
Zdroj: Alofok, CC BY-SA 3.0
Palubní deska je vybavena všemi potřebnými ukazateli – tachometrem, otáčkoměrem, palivoměrem, teploměrem a tlakoměrem oleje.
|
Zdroj: Alofok, CC BY-SA 3.0
Zejména po roce 1990 bylo mnoho těchto aut (často velmi necitlivě) přestavěno a „vytuněno“ – dosazením motoru z Favoritu, karosářsky upraveno apod.
|
Zdroj: János Tamás, CC BY 2.0
Zavřít