Takto se vyvíjely světlomety Škodovek. Acetylen a diody dělí více než 100 let
5
/
9
Přehled fotografií
Zavřít
V případě exponátu Laurin & Klement Vouiturette A jsou světlomety stavěny na úroveň pouhého doplňku, příplatkového prvku. V roce 1906, ze kterého vůz pochází, totiž nebyly povinné. Jedná se o vůbec první typ svícení v autě. Lampy používaly acetylen, který uvnitř hořel. Za plamenem se nachází zrcadlo, které paprsky rozptyluje před vůz. Jak prosté a ... oslňující.
|
Zdroj: autorevue.cz
Tvar vystrčeného kruhu nezmizel ani na přelomu dvacátých a třicátých let. Z tohoto období pocházejí exponáty Škoda 110 a 645. Byla už elektrická a nejluxusnější typy mohly být vybaveny prvním primitivním přepínáním tlumených a dálkových světel - světlomety byly upevněny na ocelové příčce, kterou bylo možno speciální pákou uvnitř naklápět.
|
Zdroj: autorevue.cz
645 přidala vypískované logo na boku.
|
Zdroj: autorevue.cz
Zřejmě poprvé se u Škody začalo o světlometu přemýšlet jako o designovém prvku v případě modelu Popular Monte Carlo s chromovými mřížkami.
|
Zdroj: autorevue.cz
Kruhový tvar zůstává, ovšem dává křivky celému přednímu blatníku - takový designérský úděl mají světlomety na první Octavii, v muzeu z roku 1960. Disponovala z dnešního pohledu velmi netradičním systémem přepínání potkávacích a dálkových světel – provádělo se sešlápnutím tlačítka na podlaze vlevo od spojky.
|
Zdroj: autorevue.cz
Model 125 přichází s hranatým designem, kdy jsou světlomety součástí přední masky. I směrová světla se stala u tohoto modelu součástí masky hned vedle světel – dříve bývala samostatně umístěna v nárazníku.
|
Zdroj: autorevue.cz
Inovace v podstatě a technologii pak následovala až v novém století. Halogenové žárovky nahradila výkonnější a úspornější xenonová technika. První bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací nastavení sklonu a s výsuvnými integrovanými ostřikovači ve voze Škoda se objevily v roce 2001 v první generaci Superbu. Tehdy šlo o výbavu na přání.
|
Zdroj: autorevue.cz
S technologií LED Škoda stejně jako většina automobilek poprvé začala jako se zdrojem denního svícení. Poprvé se tak konkrétně stalo u Octavie RS v roce 2009. Následovala nová Octavia a zmodernizovaný Superb druhé generace.
|
Zdroj: autorevue.cz
Full LED technologii včetně potkávacích, dálkových, denních či mlhových světel dnes používají modely Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq.
|
Zdroj: autorevue.cz
Zavřít