Jak se stavěla dálnice D1? Dopravní tepnu chtěli už za první republiky
4
/
18
Přehled fotografií
Zavřít
Výjimku dostaly tři velké železobetonové obloukové mosty. Na nich se s prací přestalo v květnu 1942.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
První návrhy na vznik "dálnice" byly veřejnosti prezentovány v roce 1935. Veřejnost nápad přijala pozitivně. Vláda se k němu ale postavila odmítavě.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
V roce 1937 oživil myšlenku stavby československé autostrády Jan Antonín Baťa vydáním obsáhlé publikace „Budujme stát pro 40 miliónů lidí”. Nechal tehdy vypracovat projekt části magistrály, která by spojovala Moravu se Slovenskem.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
Do nadějných plánů však zasáhla v září 1938 Mnichovská dohoda a následující události, kdy bylo nutno urychleně vyřešit i dopravní otázky. První návrh byl předložen o měsíc později.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
Stavět se začalo na konci dubna 1939, a to u Bernartic a mezi Chodovem a Průhonicemi.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
Do konce srpna bylo mezi Prahou a Humpolcem rozestavěno nebo zadáno ke stavbě 11 stavebních dílů o celkové délce 57 km.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
V roce 1940 Úřad říšského protektora dovolil vyhlásit výběrová řízení na stavbu dalších úseků dálnice o celkové délce 17,2 km a stavbu menších mostů.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
Nedostávalo se pohonných hmot a oceli, problém nastal i s dodávkami cementu. Zákaz stavby přišel 1. srpna.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
Práce byly v omezené míře obnoveny až po válce v roce 1946.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
O čtyři roky později došlo k definitivnímu zastavená veškerých stavebních prací.
|
Zdroj: repro auto.cz
A to na celých 13 let. Rozhodnutí o znovuobnovení stavebních prací padlo v roce 1963.
|
Zdroj: archiv Muzea silnic
Rozhodnutí o obnovení stavby dálnice Praha - Brno padlo v roce 1963.
|
Zdroj: repro auto.cz
Práce začaly v roce 1967.
|
Zdroj: repro auto.cz
První dálniční úsek mezi Prahou a Mirošovicemi se motoristům otevřel 12. července 1971.
|
Zdroj: ČTK
Za čtyři roky se postavil 21 kilometrů dlouhý úsek, z Prahy do Mirošovic.
|
Zdroj: ČTK
Další úsek, který spojoval Prahu s Brnem a Bratislavou, zprovoznili v roce 1980.
|
Zdroj: RSD
V současnosti je v provozu zhruba 352 kilometrů.
|
Zdroj: profimedia.cz
Povrch je na některých úsecích rekonstruován.
|
Zdroj: ctk
Zavřít