Most inteligence oslavil 55 let. Připomeňte si jeho historii

1/10
Zavřít
  • Mostu se rovněž přezdívá most inteligence - na jeho stavbě v 50.letech se totiž podílela česká inteligence donucená nastoupit do dělnických profesí.
    Mostu se rovněž přezdívá most inteligence - na jeho stavbě v 50.letech se totiž podílela česká inteligence donucená nastoupit do dělnických profesí.| Zdroj: ČTK
  • Branický most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je 6 metrů, celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů.
    Branický most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je 6 metrů, celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů.| Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
  • Nápad na výstavbu železničního obchvatu Prahy pro nákladní dopravu se poprvé objevil už ve 20. letech 20.století. Myšlenka se ale začala realizovat až v roce 1949.
    Nápad na výstavbu železničního obchvatu Prahy pro nákladní dopravu se poprvé objevil už ve 20. letech 20.století. Myšlenka se ale začala realizovat až v roce 1949.| Zdroj: Profimedia.cz
  • Do pěti let se most inteligence spojující Malou Chuchli a Braník dočká zásadní proměny. Správa železniční a dopravní cesty plánuje na stavbu přidat druhou kolej, která bude pokračovat dále do Krče a na Spořilov. Nově po mostě začnou jezdit i osobní vlaky a ten by se tak měl stát důležitou pražskou železniční spojkou.
    Do pěti let se most inteligence spojující Malou Chuchli a Braník dočká zásadní proměny. Správa železniční a dopravní cesty plánuje na stavbu přidat druhou kolej, která bude pokračovat dále do Krče a na Spořilov. Nově po mostě začnou jezdit i osobní vlaky a ten by se tak měl stát důležitou pražskou železniční spojkou.| Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
  • Mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě. Původně na něj sice byla položena i druhá kolej, ta ale nakonec neprošla zátěžovou zkouškou.
    Mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě. Původně na něj sice byla položena i druhá kolej, ta ale nakonec neprošla zátěžovou zkouškou.| Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
  • Zatěžkávací zkoušky proběhly v roce 1955, první vlaky projely na mostu až 30. května o devět let později při zprovoznění celé železniční jižní spojky.
    Zatěžkávací zkoušky proběhly v roce 1955, první vlaky projely na mostu až 30. května o devět let později při zprovoznění celé železniční jižní spojky.| Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
  • Branický most je jen o dvě stě metrů kratší než nejdelší železniční most v Česku - Negrelliho viadukt.
    Branický most je jen o dvě stě metrů kratší než nejdelší železniční most v Česku - Negrelliho viadukt.| Zdroj: profimedia.cz
  • Jeho autorem je Jiří Klimeš.
    Jeho autorem je Jiří Klimeš.| Zdroj: profimedia.cz
  • V současnosti se most využívá především pro účely železniční dopravy.
    V současnosti se most využívá především pro účely železniční dopravy.| Zdroj: profimedia.cz
  • V budoucnu bude trať důležitá i pro odklony vlaků při výlukách v pražském železničním uzlu, správce železnic by ji využil například při chystané rekonstrukci železničního mostu na Výtoni.
    V budoucnu bude trať důležitá i pro odklony vlaků při výlukách v pražském železničním uzlu, správce železnic by ji využil například při chystané rekonstrukci železničního mostu na Výtoni.| Zdroj: profimedia.cz
Mostu se rovněž přezdívá most inteligence - na jeho stavbě v 50.letech se totiž podílela česká inteligence donucená nastoupit do dělnických profesí.
Branický most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je 6 metrů, celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů.
Nápad na výstavbu železničního obchvatu Prahy pro nákladní dopravu se poprvé objevil už ve 20. letech 20.století. Myšlenka se ale začala realizovat až v roce 1949.
Do pěti let se most inteligence spojující Malou Chuchli a Braník dočká zásadní proměny. Správa železniční a dopravní cesty plánuje na stavbu přidat druhou kolej, která bude pokračovat dále do Krče a na Spořilov. Nově po mostě začnou jezdit i osobní vlaky a ten by se tak měl stát důležitou pražskou železniční spojkou.
Mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě. Původně na něj sice byla položena i druhá kolej, ta ale nakonec neprošla zátěžovou zkouškou.
Zatěžkávací zkoušky proběhly v roce 1955, první vlaky projely na mostu až 30. května o devět let později při zprovoznění celé železniční jižní spojky.
Branický most je jen o dvě stě metrů kratší než nejdelší železniční most v Česku - Negrelliho viadukt.
Jeho autorem je Jiří Klimeš.
V současnosti se most využívá především pro účely železniční dopravy.
V budoucnu bude trať důležitá i pro odklony vlaků při výlukách v pražském železničním uzlu, správce železnic by ji využil například při chystané rekonstrukci železničního mostu na Výtoni.