Most inteligence oslavil 55 let. Připomeňte si jeho historii

Mostu se rovněž přezdívá most inteligence - na jeho stavbě v 50.letech se totiž podílela česká inteligence donucená nastoupit do dělnických profesí.

Mostu se rovněž přezdívá most inteligence - na jeho stavbě v 50.letech se totiž podílela česká inteligence donucená nastoupit do dělnických profesí. Zdroj: ČTK

Branický most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je 6 metrů, celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů.
Nápad na výstavbu železničního obchvatu Prahy pro nákladní dopravu se poprvé objevil už ve 20. letech 20.století. Myšlenka se ale začala realizovat až v roce 1949.
Do pěti let se most inteligence spojující Malou Chuchli a Braník dočká zásadní proměny. Správa železniční a dopravní cesty plánuje na stavbu přidat druhou kolej, která bude pokračovat dále do Krče a na Spořilov. Nově po mostě začnou jezdit i osobní vlaky a ten by se tak měl stát důležitou pražskou železniční spojkou.
Mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě. Původně na něj sice byla položena i druhá kolej, ta ale nakonec neprošla zátěžovou zkouškou.
Zatěžkávací zkoušky proběhly v roce 1955, první vlaky projely na mostu až 30. května o devět let později při zprovoznění celé železniční jižní spojky.
10
Fotogalerie

Mohl být nejdelším dvojkolejným mostem v Evropě, ale není. Druhou kolej na něj sice při stavbě položili, ale vlak po ní nikdy neprojel. Branický most, lidově zvaný most inteligence, oslavil 55 let od železničních zatěžkávacích zkoušek. Připomeňte si jeho historii v galerii.

Nápad na výstavbu železničního obchvatu Prahy pro nákladní dopravu se poprvé objevil už ve 20. letech 20.století. Myšlenka se ale začala realizovat až v roce 1949, kdy začaly výkopové práce a o šest let později se most dostavil. První linkové vlaky se po něm projely až v roce 1969, o pět let dříve však železniční vagony testovaly pevnost stavby.

Branický most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru.  S délkou 910 metrů je třetím nejdelším železničním mostem v Česku.