Most inteligence oslavil 55 let. Připomeňte si jeho historii
4
/
10
Přehled fotografií
Zavřít
Mostu se rovněž přezdívá most inteligence - na jeho stavbě v 50.letech se totiž podílela česká inteligence donucená nastoupit do dělnických profesí.
|
Zdroj: ČTK
Branický most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je 6 metrů, celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů.
|
Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Nápad na výstavbu železničního obchvatu Prahy pro nákladní dopravu se poprvé objevil už ve 20. letech 20.století. Myšlenka se ale začala realizovat až v roce 1949.
|
Zdroj: Profimedia.cz
Do pěti let se most inteligence spojující Malou Chuchli a Braník dočká zásadní proměny. Správa železniční a dopravní cesty plánuje na stavbu přidat druhou kolej, která bude pokračovat dále do Krče a na Spořilov. Nově po mostě začnou jezdit i osobní vlaky a ten by se tak měl stát důležitou pražskou železniční spojkou.
|
Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Mohl být nejdelším železničním dvoukolejným železobetonovým mostem v Evropě. Původně na něj sice byla položena i druhá kolej, ta ale nakonec neprošla zátěžovou zkouškou.
|
Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Zatěžkávací zkoušky proběhly v roce 1955, první vlaky projely na mostu až 30. května o devět let později při zprovoznění celé železniční jižní spojky.
|
Zdroj: Honza Groh, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Branický most je jen o dvě stě metrů kratší než nejdelší železniční most v Česku - Negrelliho viadukt.
|
Zdroj: profimedia.cz
Jeho autorem je Jiří Klimeš.
|
Zdroj: profimedia.cz
V současnosti se most využívá především pro účely železniční dopravy.
|
Zdroj: profimedia.cz
V budoucnu bude trať důležitá i pro odklony vlaků při výlukách v pražském železničním uzlu, správce železnic by ji využil například při chystané rekonstrukci železničního mostu na Výtoni.
|
Zdroj: profimedia.cz
Zavřít