Dobyvatelé vodáckých rájů aneb Cesta po řekách bývalé Jugoslávie
3
/
32
Přehled fotografií
Zavřít
Údolí jsou přírodou úchvatně vymodelovaná
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Když jsme začali na Balkán jezdit, přespávali jsme na obyčejné louce u řeky a postupně jsme se seznámili a sblížili s velkým počtem místních, kterým tyto louky patří.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Mnozí z nich si na daném místě postupem času vybudovali prosperující kempy.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Volně zde žijí želvy. A na kamenech se vyhřívá ohromné množství hadů.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Packraft je jednomístná nafukovací loď, na které se jezdí stejně, jako na kajaku. Oproti kajaku má ale celou řadu výhod! Je daleko stabilnější a i začátečník je schopen na jednodušších řekách sednout a prostě jet… Veliká vychytávka - na zádi Packraftu je vidět cca 50 cm dlouhý vzduchotěsný zip. Ve vyfouknutém stavu si dovnitř lodi lze zastrčit potřebné věci na výpravu (jídlo, pití, spacák atd.), zapnout zip, nafouknout a toto všechno se uchová v suchu až do cíle etapy dané řeky.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Mimořádnou výhodou je nízká váha lodě, 5 kilo se nese přes rameno stejně snadno, jako notebook v brašně. Díky tomu lze na start plavby dojít a neřešit problém, jak tam dovléct těžký kajak nebo kanoi.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Start sjížděného úseku řeky Mala rijeka u Podgorice je pod nejvyšším železničním mostem Evropy.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Packraft si vodák dá do batůžku na záda a jde na sestup 200 výškových metrů do hlubokého údolí. Sestup je zcela mimo cesty, dokonce ani stezky od zvěře zde žádné nejsou. Jde se po velmi prudké stráni hustě porostlé pichlavými keři mezi velkými balvany kamenného suťoviště.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Díky tomu, že zde nikdo nikdy nechodí, rostou zde krásné kytky a člověk pocit, že jde luční botanickou zahradou.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Dole na louce se lodě prostě jen nafouknou, dají se na světle modrou dokonale čistou pitnou vodu a plavba může začít.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Není kam spěchat, pohodu v hlubokém kaňonu je třeba si užít.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Občas má vodák pocit, že výrobce přibalil k lodi ještě velkou porci radosti.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Na vzdáleném Balkáně jsme objevili řeky, kde je civilizací zcela netknutý kaňon dlouhý několik desítek km a výprava vodáků jede tzv. „natěžko“ na 2 dny = veze si sebou základní suché převlečení, spacák a karimatku, buřta na večerní opečení na ohni. Když k večeru partička zaparkuje na louce, kde dlouhé roky nestála lidská noha, je to krásný pocit.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
V kaňonech odříznutých od civilizace je v řece pitná voda, vidět jsou kameny na dně do 5 metrů.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
První stavby se objevují až těsně před cílem denní etapy. Na řece jsme úplně sami a když potkáme nějaké mastňáky u břehu, tak na nás užasle koukají, protože zde potkají vodáka jednou za několik let…
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Mě ta tyrkysová voda prostě baví.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
V hlubokých kaňonech jsou mohutné vyvěračky (voda vyvěrá z nitra skály) a díky skoro kolmým břehům se tvoří úchvatné vodopády.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Na řeku Tara vozí v hlavní sezoně místní cestovky cca 1500 turistů za víkend a stal se z toho neuvěřitelný byznys. Nepřetržitý proud aut s rafty na střeše jede na start etapy. Takovým místům je potřeba se vyhýbat a jezdit jinam!
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Když je vyvěračka na dně řeky, tak voda prostě tryská nad hladinu. Nechápu tu sílu, jakou musí vyvěračka v hloubce ze dna řeky proudit, když prorazí zhruba 3 metry hlubokou řeku a pak vytryskne ještě cca půl metru nad hladinu.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Údolí jsou zalesněná silnými zdravými stromy a další vegetací, protože tu nejsou žádní škodliví lidé, kteří by se pletli přírodě do práce.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Jízda na lodi dělá vodákovi dobře na duši.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Pohledy do údolí jsou úchvatné. Bez nafukovacího raftu bychom se tam dolů nikdy nepodívali a nikdy bychom tuto řeku nemohli sjet.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
K jiným řekám existuje i silnice a lze k ní dojet autem.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Samozřejmě jen tehdy, pokud se náhodou neutrhne svah a nezavalí vozovku.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
K jiným řekám žádná v mapě zakreslená cesta neexistuje a případné stezky je potřeba buď zkusmo objevit, nebo si nechat poradit od místních obyvatel. Naštěstí jsou neobyčejně vstřícní a ochotní.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
V takto hlubokých nepřístupných kaňonech obvykle dolů nedosvitne Slunce a břehy jsou hustě porostlé mechem.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
A závěrem ještě pár fotek dokazujících, že na raftech lze sjíždět i velice obtížné řeky. K tomu musí být samozřejmě vodák již velmi pokročilý a zkušený.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
To modré, co kouká z vody, je záď lodi. Vodák je kompletně schovaný ve válci pod stupněm, který právě sjel.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Díky vynikající ovladatelnosti lze sjíždět i velmi zablokované úseky, kde je až po důkladné prohlídce patrné, kudy by se to asi mělo jet. Jde o poměrně fotogenicky vděčná místa – fotograf může přelézt po balvanech prakticky na dosah k jezdci.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Další důkaz toho, že tato loď nemá omezení.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Pokud se vodák převrátí, lze na Packraft přímo z vody naskočit, podobně jako se naleze na matračku, a pokračovat dále v plavbě. Tím, že je Packraft nafukovací loď, odpadá v případě převrácení potřeba dopravit loď ke břehu a tam z ní vylít vodu. U Packraftu po převrácení prostě jen loď obrátíte dnem na vodu a vodu v lodi neřešíte.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Pokud někdo nedokáže po převrácení vyskočit z vody zpět na Packraft, jen doplave ke břehu a protože Packraft váží jen cca 5 kg, při plavání táhne loď sebou. U břehu si sedne do lodi a ihned pokračuje dále.
|
Zdroj: Pavel Štěpán
Zavřít