Dobyvatelé vodáckých rájů aneb Cesta po řekách bývalé Jugoslávie

4/32
Přehled fotografií
Zavřít
  • Údolí jsou přírodou úchvatně vymodelovaná
    Údolí jsou přírodou úchvatně vymodelovaná| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Když jsme začali na Balkán jezdit, přespávali jsme na obyčejné louce u řeky a postupně jsme se seznámili a sblížili s velkým počtem místních, kterým tyto louky patří.
    Když jsme začali na Balkán jezdit, přespávali jsme na obyčejné louce u řeky a postupně jsme se seznámili a sblížili s velkým počtem místních, kterým tyto louky patří.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Mnozí z nich si na daném místě postupem času vybudovali prosperující kempy.
    Mnozí z nich si na daném místě postupem času vybudovali prosperující kempy.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Volně zde žijí želvy. A na kamenech se vyhřívá ohromné množství hadů.
    Volně zde žijí želvy. A na kamenech se vyhřívá ohromné množství hadů.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Packraft je jednomístná nafukovací loď, na které se jezdí stejně, jako na kajaku. Oproti kajaku má ale celou řadu výhod! Je daleko stabilnější a i začátečník je schopen na jednodušších řekách sednout a prostě jet… Veliká vychytávka - na zádi Packraftu je vidět cca 50 cm dlouhý vzduchotěsný zip. Ve vyfouknutém stavu si dovnitř lodi lze zastrčit potřebné věci na výpravu (jídlo, pití, spacák atd.), zapnout zip, nafouknout a toto všechno se uchová v suchu až do cíle etapy dané řeky.
    Packraft je jednomístná nafukovací loď, na které se jezdí stejně, jako na kajaku. Oproti kajaku má ale celou řadu výhod! Je daleko stabilnější a i začátečník je schopen na jednodušších řekách sednout a prostě jet… Veliká vychytávka - na zádi Packraftu je vidět cca 50 cm dlouhý vzduchotěsný zip. Ve vyfouknutém stavu si dovnitř lodi lze zastrčit potřebné věci na výpravu (jídlo, pití, spacák atd.), zapnout zip, nafouknout a toto všechno se uchová v suchu až do cíle etapy dané řeky.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Mimořádnou výhodou je nízká váha lodě, 5 kilo se nese přes rameno stejně snadno, jako notebook v brašně. Díky tomu lze na start plavby dojít a neřešit problém, jak tam dovléct těžký kajak nebo kanoi.
    Mimořádnou výhodou je nízká váha lodě, 5 kilo se nese přes rameno stejně snadno, jako notebook v brašně. Díky tomu lze na start plavby dojít a neřešit problém, jak tam dovléct těžký kajak nebo kanoi.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Start sjížděného úseku řeky Mala rijeka u Podgorice je pod nejvyšším železničním mostem Evropy.
    Start sjížděného úseku řeky Mala rijeka u Podgorice je pod nejvyšším železničním mostem Evropy.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Packraft si vodák dá do batůžku na záda a jde na sestup 200 výškových metrů do hlubokého údolí. Sestup je zcela mimo cesty, dokonce ani stezky od zvěře zde žádné nejsou. Jde se po velmi prudké stráni hustě porostlé pichlavými keři mezi velkými balvany kamenného suťoviště.
    Packraft si vodák dá do batůžku na záda a jde na sestup 200 výškových metrů do hlubokého údolí. Sestup je zcela mimo cesty, dokonce ani stezky od zvěře zde žádné nejsou. Jde se po velmi prudké stráni hustě porostlé pichlavými keři mezi velkými balvany kamenného suťoviště.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Díky tomu, že zde nikdo nikdy nechodí, rostou zde krásné kytky a člověk pocit, že jde luční botanickou zahradou.
    Díky tomu, že zde nikdo nikdy nechodí, rostou zde krásné kytky a člověk pocit, že jde luční botanickou zahradou.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Dole na louce se lodě prostě jen nafouknou, dají se na světle modrou dokonale čistou pitnou vodu a plavba může začít.
    Dole na louce se lodě prostě jen nafouknou, dají se na světle modrou dokonale čistou pitnou vodu a plavba může začít.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Není kam spěchat, pohodu v hlubokém kaňonu je třeba si užít.
    Není kam spěchat, pohodu v hlubokém kaňonu je třeba si užít.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Občas má vodák pocit, že výrobce přibalil k lodi ještě velkou porci radosti.
    Občas má vodák pocit, že výrobce přibalil k lodi ještě velkou porci radosti.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Na vzdáleném Balkáně jsme objevili řeky, kde je civilizací zcela netknutý kaňon dlouhý několik desítek km a výprava vodáků jede tzv. „natěžko“ na 2 dny = veze si sebou základní suché převlečení, spacák a karimatku, buřta na večerní opečení na ohni. Když k večeru partička zaparkuje na louce, kde dlouhé roky nestála lidská noha, je to krásný pocit.
    Na vzdáleném Balkáně jsme objevili řeky, kde je civilizací zcela netknutý kaňon dlouhý několik desítek km a výprava vodáků jede tzv. „natěžko“ na 2 dny = veze si sebou základní suché převlečení, spacák a karimatku, buřta na večerní opečení na ohni. Když k večeru partička zaparkuje na louce, kde dlouhé roky nestála lidská noha, je to krásný pocit.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • V kaňonech odříznutých od civilizace je v řece pitná voda, vidět jsou kameny na dně do 5 metrů.
    V kaňonech odříznutých od civilizace je v řece pitná voda, vidět jsou kameny na dně do 5 metrů.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • První stavby se objevují až těsně před cílem denní etapy. Na řece jsme úplně sami a když potkáme nějaké mastňáky u břehu, tak na nás užasle koukají, protože zde potkají vodáka jednou za několik let…
    První stavby se objevují až těsně před cílem denní etapy. Na řece jsme úplně sami a když potkáme nějaké mastňáky u břehu, tak na nás užasle koukají, protože zde potkají vodáka jednou za několik let…| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Mě ta tyrkysová voda prostě baví.
    Mě ta tyrkysová voda prostě baví.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • V hlubokých kaňonech jsou mohutné vyvěračky (voda vyvěrá z nitra skály) a díky skoro kolmým břehům se tvoří úchvatné vodopády.
    V hlubokých kaňonech jsou mohutné vyvěračky (voda vyvěrá z nitra skály) a díky skoro kolmým břehům se tvoří úchvatné vodopády.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Na řeku Tara vozí v hlavní sezoně místní cestovky cca 1500 turistů za víkend a stal se z toho neuvěřitelný byznys. Nepřetržitý proud aut s rafty na střeše jede na start etapy. Takovým místům je potřeba se vyhýbat a jezdit jinam!
    Na řeku Tara vozí v hlavní sezoně místní cestovky cca 1500 turistů za víkend a stal se z toho neuvěřitelný byznys. Nepřetržitý proud aut s rafty na střeše jede na start etapy. Takovým místům je potřeba se vyhýbat a jezdit jinam!| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Když je vyvěračka na dně řeky, tak voda prostě tryská nad hladinu. Nechápu tu sílu, jakou musí vyvěračka v hloubce ze dna řeky proudit, když prorazí zhruba 3 metry hlubokou řeku a pak vytryskne ještě cca půl metru nad hladinu.
    Když je vyvěračka na dně řeky, tak voda prostě tryská nad hladinu. Nechápu tu sílu, jakou musí vyvěračka v hloubce ze dna řeky proudit, když prorazí zhruba 3 metry hlubokou řeku a pak vytryskne ještě cca půl metru nad hladinu.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Údolí jsou zalesněná silnými zdravými stromy a další vegetací, protože tu nejsou žádní škodliví lidé, kteří by se pletli přírodě do práce.
    Údolí jsou zalesněná silnými zdravými stromy a další vegetací, protože tu nejsou žádní škodliví lidé, kteří by se pletli přírodě do práce.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Jízda na lodi dělá vodákovi dobře na duši.
    Jízda na lodi dělá vodákovi dobře na duši.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Pohledy do údolí jsou úchvatné. Bez nafukovacího raftu bychom se tam dolů nikdy nepodívali a nikdy bychom tuto řeku nemohli sjet.
    Pohledy do údolí jsou úchvatné. Bez nafukovacího raftu bychom se tam dolů nikdy nepodívali a nikdy bychom tuto řeku nemohli sjet.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • K jiným řekám existuje i silnice a lze k ní dojet autem.
    K jiným řekám existuje i silnice a lze k ní dojet autem.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Samozřejmě jen tehdy, pokud se náhodou neutrhne svah a nezavalí vozovku.
    Samozřejmě jen tehdy, pokud se náhodou neutrhne svah a nezavalí vozovku.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • K jiným řekám žádná v mapě zakreslená cesta neexistuje a případné stezky je potřeba buď zkusmo objevit, nebo si nechat poradit od místních obyvatel. Naštěstí jsou neobyčejně vstřícní a ochotní.
    K jiným řekám žádná v mapě zakreslená cesta neexistuje a případné stezky je potřeba buď zkusmo objevit, nebo si nechat poradit od místních obyvatel. Naštěstí jsou neobyčejně vstřícní a ochotní.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • V takto hlubokých nepřístupných kaňonech obvykle dolů nedosvitne Slunce a břehy jsou hustě porostlé mechem.
    V takto hlubokých nepřístupných kaňonech obvykle dolů nedosvitne Slunce a břehy jsou hustě porostlé mechem.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • A závěrem ještě pár fotek dokazujících, že na raftech lze sjíždět i velice obtížné řeky. K tomu musí být samozřejmě vodák již velmi pokročilý a zkušený.
    A závěrem ještě pár fotek dokazujících, že na raftech lze sjíždět i velice obtížné řeky. K tomu musí být samozřejmě vodák již velmi pokročilý a zkušený.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • To modré, co kouká z vody, je záď lodi. Vodák je kompletně schovaný ve válci pod stupněm, který právě sjel.
    To modré, co kouká z vody, je záď lodi. Vodák je kompletně schovaný ve válci pod stupněm, který právě sjel.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Díky vynikající ovladatelnosti lze sjíždět i velmi zablokované úseky, kde je až po důkladné prohlídce patrné, kudy by se to asi mělo jet. Jde o poměrně fotogenicky vděčná místa – fotograf může přelézt po balvanech prakticky na dosah k jezdci.
    Díky vynikající ovladatelnosti lze sjíždět i velmi zablokované úseky, kde je až po důkladné prohlídce patrné, kudy by se to asi mělo jet. Jde o poměrně fotogenicky vděčná místa – fotograf může přelézt po balvanech prakticky na dosah k jezdci.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Další důkaz toho, že tato loď nemá omezení.
    Další důkaz toho, že tato loď nemá omezení.| Zdroj: Pavel Štěpán
  • Pokud se vodák převrátí, lze na Packraft přímo z vody naskočit, podobně jako se naleze na matračku, a pokračovat dále v plavbě. Tím, že je Packraft nafukovací loď, odpadá v případě převrácení potřeba dopravit loď ke břehu a tam z ní vylít vodu. U Packraftu po převrácení prostě jen loď obrátíte dnem na vodu a vodu v lodi neřešíte.
    Pokud se vodák převrátí, lze na Packraft přímo z vody naskočit, podobně jako se naleze na matračku, a pokračovat dále v plavbě. Tím, že je Packraft nafukovací loď, odpadá v případě převrácení potřeba dopravit loď ke břehu a tam z ní vylít vodu. U Packraftu po převrácení prostě jen loď obrátíte dnem na vodu a vodu v lodi neřešíte. | Zdroj: Pavel Štěpán
  • Pokud někdo nedokáže po převrácení vyskočit z vody zpět na Packraft, jen doplave ke břehu a protože Packraft váží jen cca 5 kg, při plavání táhne loď sebou. U břehu si sedne do lodi a ihned pokračuje dále.
    Pokud někdo nedokáže po převrácení vyskočit z vody zpět na Packraft, jen doplave ke břehu a protože Packraft váží jen cca 5 kg, při plavání táhne loď sebou. U břehu si sedne do lodi a ihned pokračuje dále.| Zdroj: Pavel Štěpán
Údolí jsou přírodou úchvatně vymodelovaná
Když jsme začali na Balkán jezdit, přespávali jsme na obyčejné louce u řeky a postupně jsme se seznámili a sblížili s velkým počtem místních, kterým tyto louky patří.
Mnozí z nich si na daném místě postupem času vybudovali prosperující kempy.
Volně zde žijí želvy. A na kamenech se vyhřívá ohromné množství hadů.
Packraft je jednomístná nafukovací loď, na které se jezdí stejně, jako na kajaku. Oproti kajaku má ale celou řadu výhod! Je daleko stabilnější a i začátečník je schopen na jednodušších řekách sednout a prostě jet… Veliká vychytávka - na zádi Packraftu je vidět cca 50 cm dlouhý vzduchotěsný zip. Ve vyfouknutém stavu si dovnitř lodi lze zastrčit potřebné věci na výpravu (jídlo, pití, spacák atd.), zapnout zip, nafouknout a toto všechno se uchová v suchu až do cíle etapy dané řeky.
Mimořádnou výhodou je nízká váha lodě, 5 kilo se nese přes rameno stejně snadno, jako notebook v brašně. Díky tomu lze na start plavby dojít a neřešit problém, jak tam dovléct těžký kajak nebo kanoi.
Start sjížděného úseku řeky Mala rijeka u Podgorice je pod nejvyšším železničním mostem Evropy.
Packraft si vodák dá do batůžku na záda a jde na sestup 200 výškových metrů do hlubokého údolí. Sestup je zcela mimo cesty, dokonce ani stezky od zvěře zde žádné nejsou. Jde se po velmi prudké stráni hustě porostlé pichlavými keři mezi velkými balvany kamenného suťoviště.
Díky tomu, že zde nikdo nikdy nechodí, rostou zde krásné kytky a člověk pocit, že jde luční botanickou zahradou.
Dole na louce se lodě prostě jen nafouknou, dají se na světle modrou dokonale čistou pitnou vodu a plavba může začít.
Není kam spěchat, pohodu v hlubokém kaňonu je třeba si užít.
Občas má vodák pocit, že výrobce přibalil k lodi ještě velkou porci radosti.
Na vzdáleném Balkáně jsme objevili řeky, kde je civilizací zcela netknutý kaňon dlouhý několik desítek km a výprava vodáků jede tzv. „natěžko“ na 2 dny = veze si sebou základní suché převlečení, spacák a karimatku, buřta na večerní opečení na ohni. Když k večeru partička zaparkuje na louce, kde dlouhé roky nestála lidská noha, je to krásný pocit.
V kaňonech odříznutých od civilizace je v řece pitná voda, vidět jsou kameny na dně do 5 metrů.
První stavby se objevují až těsně před cílem denní etapy. Na řece jsme úplně sami a když potkáme nějaké mastňáky u břehu, tak na nás užasle koukají, protože zde potkají vodáka jednou za několik let…
Mě ta tyrkysová voda prostě baví.
V hlubokých kaňonech jsou mohutné vyvěračky (voda vyvěrá z nitra skály) a díky skoro kolmým břehům se tvoří úchvatné vodopády.
Na řeku Tara vozí v hlavní sezoně místní cestovky cca 1500 turistů za víkend a stal se z toho neuvěřitelný byznys. Nepřetržitý proud aut s rafty na střeše jede na start etapy. Takovým místům je potřeba se vyhýbat a jezdit jinam!
Když je vyvěračka na dně řeky, tak voda prostě tryská nad hladinu. Nechápu tu sílu, jakou musí vyvěračka v hloubce ze dna řeky proudit, když prorazí zhruba 3 metry hlubokou řeku a pak vytryskne ještě cca půl metru nad hladinu.
Údolí jsou zalesněná silnými zdravými stromy a další vegetací, protože tu nejsou žádní škodliví lidé, kteří by se pletli přírodě do práce.
Jízda na lodi dělá vodákovi dobře na duši.
Pohledy do údolí jsou úchvatné. Bez nafukovacího raftu bychom se tam dolů nikdy nepodívali a nikdy bychom tuto řeku nemohli sjet.
K jiným řekám existuje i silnice a lze k ní dojet autem.
Samozřejmě jen tehdy, pokud se náhodou neutrhne svah a nezavalí vozovku.
K jiným řekám žádná v mapě zakreslená cesta neexistuje a případné stezky je potřeba buď zkusmo objevit, nebo si nechat poradit od místních obyvatel. Naštěstí jsou neobyčejně vstřícní a ochotní.
V takto hlubokých nepřístupných kaňonech obvykle dolů nedosvitne Slunce a břehy jsou hustě porostlé mechem.
A závěrem ještě pár fotek dokazujících, že na raftech lze sjíždět i velice obtížné řeky. K tomu musí být samozřejmě vodák již velmi pokročilý a zkušený.
To modré, co kouká z vody, je záď lodi. Vodák je kompletně schovaný ve válci pod stupněm, který právě sjel.
Díky vynikající ovladatelnosti lze sjíždět i velmi zablokované úseky, kde je až po důkladné prohlídce patrné, kudy by se to asi mělo jet. Jde o poměrně fotogenicky vděčná místa – fotograf může přelézt po balvanech prakticky na dosah k jezdci.
Další důkaz toho, že tato loď nemá omezení.
Pokud se vodák převrátí, lze na Packraft přímo z vody naskočit, podobně jako se naleze na matračku, a pokračovat dále v plavbě. Tím, že je Packraft nafukovací loď, odpadá v případě převrácení potřeba dopravit loď ke břehu a tam z ní vylít vodu. U Packraftu po převrácení prostě jen loď obrátíte dnem na vodu a vodu v lodi neřešíte.
Pokud někdo nedokáže po převrácení vyskočit z vody zpět na Packraft, jen doplave ke břehu a protože Packraft váží jen cca 5 kg, při plavání táhne loď sebou. U břehu si sedne do lodi a ihned pokračuje dále.